אחזקת דירה    

מהם 10 הפריטים שאסור לכם להכניס למדיח הכלים?

מעודכן ל-02/2020

מדיח הכלים הוא מכונה מופלאה ורבים מכם בוודאי לא יכולים לתאר את החיים בלעדיה, אבל כדאי שתדעו שיש כמה דברים שפשוט אסור לכם להכניס אליו. קבלו רשימה של הדברים שתיאלצו להמשיך ולקרצף במים וסבון

מדיח הכלים הוא ללא ספק מהמכונות ששיפרו את איכות חיינו לאין ערוך, ואולי לא תופתעו לגלות שעל המצאתו לפני למעלה מ-130 שנה חתומה אישה – ג'וזפין קוקרן האמריקאית – שבזכותה נחסכות מכם שעות ארוכות של סיבון, שטיפה וניגוב.

אבל לפני שאתם נפרדים לגמרי מהספוג ומסבון הכלים, חשוב שתזכרו שיש כמה דברים שפשוט אסור לכם להכניס למדיח, כיוון שהחום והכימיקלים הנפלטים בעת פעולת ההדחה עלולים להסב להם יותר נזק מתועלת. לפניכם רשימה של 10 פריטים כאלו, שייתכן שעד היום נהגתם להכניס למדיח שלכם, ומומלץ שתפסיקו לעשות זאת, אם ברצונכם שיאריכו ימים.

כלי חרסינה וקרמיקה

אם יש ברשותכם כלי הגשה וינטאג' מחרס או מקרמיקה שיקרים ללבכם, והצבתם על השולחן כמעט בכל אירוע חשוב הכרחית מבחינתכם, מומלץ שתעשו מאמץ ותקדישו זמן לשטיפת הכלים האלה בכיור. אמנם מלאכת שטיפת הכלים שלאחר האירוח עלולה להיות פרויקט מתיש מעט, אך החומר הפעיל המצוי בחלק מחומרי הניקוי למדיח מזיק לחרסינה ולקרמיקה, ועלול גם לכרסם את קישוטי הזהב ויתר הציפויים המתכתיים השונים המעטרים את הכלים הללו.

כלי עץ

בחיי היומיום כולנו משתמשים במגוון רחב של כלי מטבח מעץ, כגון כפות לערבוב סלט, מריות עץ וקרשי חיתוך. אולי עד היום לא הקדשתם לכך מחשבה, אך כדאי שתדעו כי בעץ מצויים חריצים רבים הצוברים במרוצת הזמן חיידקים מזיקים. מדיח הכלים יתקשה לנקות את אותם החריצים ולבצע את הפעולה היעילה שספוג קשיח מסוגל לעשות, ובמקביל החום העז הנפלט מן המדיח בזמן השטיפה עלול להרחיב את העץ ואת הסדקים הקיימים בו.

סכיני שף

כל חובב בישול יעיד כי אין כמו סכיני שף איכותיות שמקלות עלינו את מלאכת חיתוך וקיצוץ המזון. למרבה הצער, תוחלת החיים של הציוד היקר הזה מתקצרת בכל שטיפה ושטיפה שהוא עובר במדיח הכלים. זאת משום שהרכיבים הכימיים המצויים בחומרי הניקוי של המדיח ופגיעות שעלולות להיגרם בזמן העמסת המדיח, עבודתו וריקונו, עלולים לפגוע בלהב הסכין ולהקהות אותו.

כלים שומרי חום-קור לנוזלים

תרמוסים ובקבוקים המיועדים לשמירה על שתייה חמה וקרה הם פריטים שימושיים שיכולים לסייע לכם לשתות את התה או המרק שלכם בטמפרטורה הרצויה גם כשאתם נמצאים שעות רבות בעבודה או בטיול בשטח. אך אם אתם רוצים להמשיך ליהנות מהם לאורך זמן, כדאי שתתחילו לשטוף אותם בספוג וסבון. הסיבה לכך היא שחומר הבידוד המצוי בתרמוס ובמימיות נפגם ונסדק בשל פעולת השטיפה המתמשכת של המדיח, והחום או הקור של המשקה עלולים להיפלט מן הסדקים הזעירים שנוצרים בציפוי.

מחבתות וסירים מברזל יצוק

סירים ומחבתות מברזל יצוק הם ללא ספק מבין הפריטים הפופולאריים ביותר במטבח, המאפשרים לנו לאגור את החום בזמן הבישול ולפזר אותו באופן אחיד, על מנת שכל הרכיבים יבושלו באותה המידה. על אף שהם נראים עמידים מאוד, מומלץ שלא להכניס את כלי המטבח הללו אל מדיח הכלים, כיוון שחומרי הניקוי עלולים לפגוע בשכבת המגן שעל הברזל ולגרום להיווצרותה של חלודה. במקום זאת, מומלץ להסיר את הלכלוך הבעייתי עם מים חמימים ומעט סבון.

כלי פלסטיק שלא נועדו לשימוש במיקרוגל

אם בריאותכם חשובה לכם, רצוי שתפרידו בין כלי הפלסטיק הרגילים לבין אלו המיועדים למיקרוגל. זאת במטרה לשמור לא רק עליהם, אלא גם על עצמכם. החום הקיצוני הנלווה לפעולת ההדחה גורם לפלסטיק לשחרר רעלים שנצמדים גם לכלים האחרים שבתוך המדיח. כמו כן, יש חשש שהחום ימיס מעט את הפלסטיק ויעוות את צורתו המקורית של הכלי.

כלי זכוכית עדינים

אם יש לכם כוסות זכוכית דקיקות ועדינות, כוסות יין או קעריות מעוצבות, כדאי לכם מאוד להימנע מלהכניס אותן אל מדיח הכלים. החום הגבוה שמלווה את פעולת השטיפה של המדיח עלול להרחיב את הזכוכית, שאיננה מיועדת מלכתחילה לטמפרטורות גבוהות, ולנפצה. מלבד עוגמת הנפש שתיגרם מן הכלים השבורים, הזכוכיות הזעירות שיתפזרו על יתר הכלים עלולות להוות סכנה של ממש.

כלים מצופים בטפלון

סירים ומחבתות בעלי ציפוי טפלון לא רק מאפשרים לנו לבשל ולטגן אוכל בכמות מועטה של שמן, הם גם קלים יותר לשטיפה. לכן מומלץ לנצל תכונה זאת ולרחוץ את הכלים הללו באופן ידני ולא באמצעות מדיח הכלים. הסיבה היא שבמרוצת הזמן, חומרי הניקוי שבמדיח מכרסמים בהדרגה את ציפוי הטפלון ופוגעים ביעילותו.

כלי אלומיניום

אם אתם רוצים לשמור על המראה הבהיר והבוהק של כלי האלומיניום שלכם, מומלץ שתימנעו מלהכניס אותם אל המדיח, כיוון שחומר הניקוי פוגם בצורתם של כלים מאלומיניום ואף מביא להשחרתם.

כותש שום

לא צריך להיות בשלן מקצועי כדי להבין עד כמה כותש השום מקל עלינו במטבח, אולם כשזה מגיע לרחיצתו מומלץ שלא להתפשר על ניקויו הקפדני של הכותש באמצעות ספוג קשיח. פעולת השטיפה של המדיח איננה מסוגלת לחקות את יעילותו של הספוג כשזה מגיע אל ניקוי החריצים המצויים בראש הכותש, ואי הקפדה על ניקיון יסודי עלולה להוביל לגידול מהיר בכמות החיידקים שבסופו של דבר מגיעים למזון שלכם.

מה צריך לדעת לפני שרוכשים מדיח כלים

לא בבית ספרנו: עיריית ת"א מוציאה את הכלים החד-פעמיים מבתי הספר ומהצהרונים