חדשות    

מה המדינות שיש בהן בועת נדל"ן?

חושבים שבארץ מחירי הנדל"ן גבוהים וקשה לקנות דירה? על פי מחקר  של בלומברג אקונומיקס, קנדה וניו זילנד הן הצפויות ביותר להתפוצצות הבועה של מחירי הדירות, לצדן אוסטרליה ובריטניה עם סימנים המעוררים חשש. את המחקר ערך הכלכלן ניראג' שאה, שמתכנן ליצור "מד רגישות לבועת דיור". במחקר בחן את היחס בין מחירי הבתים לדמי השכירות ובין מחירי הדירות להכנסה וכלל גם התאמת המחירי הדירות לאינפלציה ולאשראי של משקי בית.

בקנדה וניו זילנד נמצאו מחירי הדירות הגבוהים ביותר ביחס לשכר. לפי המחקר, גם באוסטרליה, נורווגיה, שוודיה ובריטניה נראו סימנים מדאיגים. ומה לגבי ישראל? היא לא נבדקה במחקר.

ואיך מנסים בעולם למנוע את הבועה? בקנדה הוטל מס על רוכשים תושבי חוץ, וגם בניו זילנד נאסר על משקיעים זרים לרכוש בתים. עם הורדת הריבית בפד' המתוכננת זה הזמן של משקיעי הנדל"ן, שעלולים להביא להתייקרויות נוספות.  על פי מדד שבוחן את מחירי הבתים ב-57 מדינות, מחירי הבתים חזרו לרמתם מלפני המשבר רק באחרונה.מהמחקר עולה כי המדד הטוב ביותר לחזות בועה הוא היחס בין מחירי הבתים לשכירות – שזינק לפני המשבר הכלכלי בארה"ב ב-2008.

בקנדה, מצוין במחקר, הגיע המדד הזה ל-195.6 נקודות – כלומר מחירי הבתים עלו באופן חד ביחס לשכירות בתקופה שנמדדה; בניו זילנד הגיע המדד ל-196.8 נקודות. בארה"ב לא נרשם שינוי חד ביחס בין מחירי הבתים למחירי השכירות, והמדד הגיע ל-110 נקודות בלבד.

אם כי במדינות שבהן קיימת התערבות ממשלתית בשוק הדיור, כמו רגולציה על דמי השכירות, מתייחסים גם לשינוי במדד היחס בין מחירי הבתים להכנסה. גם במדדים אלה נרשמה עלייה בקנדה ובזיו זילנד, ובארה"ב נרשמה ירידה קלה ביחס בין המחירים להכנסות – כלומר, ההכנסה עלתה בקצב מהיר יותר ממחירי הבתים.

אדם נוימן – האם הצעיר בעשירי ישראל יושב על בועה?

";תחום הקנאביס הוא לא בועה, וטוגדר היא מהרציניות בתחום";

ג'יי פי מורגן: ביטקוין מזכיר בועה