חדשות    

סקירת הנפט של בנק לאומי- מציאת חיסון לקורונה תעלה במעט את מחיר הנפט

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט והגז השבועית כי "השילוב של מציאת חיסון יעיל ובטיחותי, לצד השקת תרופות טיפוליות חדשות, שיפחיתו את עוצמת הסימפטומים של המחלה, צפוי להביא לכך שמחיר הנפט יעלה בטווח הבינוני לכיוון 50 דולרים לחבית מסוג BRENT כתלות בתגובת צד ההיצע של השוק להתפתחויות הגלובליות. אולם, התחלואה הגלובלית צפויה להמשיך לעלות בטווח הקצר וגם אם יתקבלו במהלך השבועות הקרובים האישורים הנדרשים לחיסונים, הם עדיין לא צפויים להיות זמינים בהיקף הנדרש במדינות המפותחות לפני הרביע השני של שנת 2021 וייתכן שאף לא לפני הרביע השלישי. במדינות המתפתחות, החיסון לא צפוי להיות זמין בהיקף הנדרש במחצית הראשונה של שנת 2021 וייתכן שזמינות החיסון בהיקף הנדרש בחלק מהמדינות המתפתחות תהיה רק במהלך שנת 2022. המשמעות לכך היא, כי ההשפעות הכלכליות של נגיף הקורונה צפויות להישאר במידה מסוימת לפחות עד לשנת 2022, אם כי השוק עשוי להמשיך ולהיות מושפע יותר מציפיות חיוביות לגבי העתיד מאשר מצב התחלואה בפועל.

מחיר הנפט חצי שנתי

 "במבט למחצית הראשונה של 2021, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה לכ-45 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-43 דולרים לחבית. התחזיות של החזאים לטווחים הארוכים יותר מדברות על עלייה לכ-50 דולר לחבית WTI בממוצע ב-2022-2023 וכ-53 דולר לחבית BRENT. נראה שתחזיות החזאים, הצופות עליית מחירים גדולה יותר מאשר הגלום בחוזים העתידיים, מעניקות משקל משמעותי לאפשרות של התקדמות של ממש בדרך לקראת צמצום השפעתו של הווירוס בעתיד הרחוק יותר (2022-2023) על הביקוש לנפט."

בהתייחסות להיצע הגלובלי מציין בפמן כי, "שרי האנרגיה של המדינות החברות בקבוצת OPEC+ צפויים להתכנס לישיבה ב-30 לנובמבר עד ה-1 לדצמבר על מנת לבחון את מצב השוק ואת מכסות יצור הנפט של הקבוצה. שר האנרגיה של ערב הסעודית אמר כי קבוצת OPEC+ מעוניינת להביא ליציבות בשווקים וכי יש לה את היכולת לעשות זאת. על פי התכנון המקורי, ההקלות במכסות הייצור צריכות להיכנס לתוקפן בחודש ינואר 2021 ולהוסיף לשוק הנפט כ-2 מיליון חביות ביום, אך אנו מעריכים כי שרי האנרגיה ידחו את ההקלות במכסות הייצור לתקופה של שלושה עד שישה חודשים." עוד יצוין כי "איחוד האמירויות הערביות מעלה את המתחים בינה לבין ערב הסעודית ורוסיה המובילות את קבוצת OPEC+ וגורמים רשמיים מעלים את האפשרות שהאיחוד תעזוב את הקבוצה. מהלך זה הוא יוצא דופן, מאחר והממשל של איחוד האמירויות נמנע במשך זמן רב מעימותים ציבוריים עם קבוצת OPEC+ והם העדיפו לפתור את הסכסוכים שלהם בדלתיים סגורות. לעת עתה, נראה כי זהו רק איום " לצרכי משא ומתן" עם שאר חברי קבוצת OPEC+ וטרם התקבלה החלטה סופית בממשל של האיחוד לפרוש מקבוצת OPEC+. הגברת המתחים מגיעה בשל הרצון של איחוד האמירויות להקל על מכסות הייצור על פי התכנית בתחילת ינואר 2021 ולא לדחות את ההקלות."

 בצד ההיצע הגלובלי צוין כי "הביקוש של הודו לנפט עלה בחודש אוקטובר גם במונחים שנתיים. העלייה בביקוש של הודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, תומכת בביקוש הגלובלי ובמחיר הנפט ועל פי הערכות בתי הזיקוק בהודו צפויים ברביע הראשון של שנת 2021 לחזור לרמת הפעילות הרגילה." לעומת זאת, "עליית התחלואה בארה"ב צפויה להשפיע גם על חגיגות חג ההודיה ולהפחית את השימוש בכלי רכב לעומת השימוש הרגיל בחג."

באשר לצד המשקיעים נכתב כי "קרנות הגידור הפחיתו לאחרונה את פוזיציות השורט שלהן על הנפט בהיקף משמעותי, תוך מעבר לפוזיציה אופטימית מאוד יחסית לתקופה שמאז פרוץ המשבר הנוכחי. צעדים אלו מצביעים על כך כי הסיכויים הגוברים לחיסון לנגיף הקורונה הביאו להסרת חלק מן החשש מפני לחצים שליליים על המחירים מצד ספקולנטים וחזאים בשוק הנפט."

סקירת נפט שבועית- עד סוף 2020 יש צפי לעליית מחירים מתונה בלבד

סקירת נפט וגז שבועית- ניצחון של הדמוקרטים בארה"ב עלול להוביל לעליה במחירים לטווח הקצר