חדשות    

עיריית תל אביב לדיירים בתוואי הרכבת הקלה: שפצו את החזית על חשבונכם

עיריית תל אביב

בעלי נכסים בכ־360 בניינים בתוואי הרכבת הקלה נדרשים לשפץ את חזיתות המבנים. עיריית תל אביב שלחה את הדרישה שלה לבעלים שהנכסים שלהם מצויים לאורך הקו הסגול של הרכבת הקלה: 200 בניינים ברחוב דיזנגוף, 110 בניינים ברחובות אלנבי והעלייה, 25 בניינים ברחוב יפת ו־24 בניינים במדרחוב נחלת בנימין. אלא שבעלי העסקים נדרשים להוציא את התשלום על השיפוץ מכיסם, ובמקרה של בניינים לשימור עלולים להגיע גם למיליון שקל,

הדרישות מגוונות וכוללות פעולות כגון הסרת שילוט, הזזת מזגנים, סילוק גגונים מאולתרים, פירוק סגירות של מרפסות, תיקון הקירות וצביעתם. לבעלי הבתים הוקצו 60 יום כדי להגיש למינהל ההנדסה בקשה להיתר בנייה, ו־30 יום להגשת השגות.

העירייה הציעה סיוע במימון השיפוץ באמצעות החברה העירונית עזרה וביצרון. אלא שהיא מציעה הלוואה על סך 50 אלף שקל, סכום נמוך יחסית, במיוחד אם זה בהלוואה ואם מדובר במבנה לשימור. למבנים לשימור יש אפשרות לקבל מענק נוסף בהתאם לאישור עירייה.

איומים במקום תמריצים

הדיירים כמובן  הגישו התנגדויות הנמצאות בדיונים.  לפי בא כוחם, העירייה מנסה לעקוף את תוכנית השימור שהיא בעצמה יזמה. תוכנית השימור  נותנת תמריצים לדיירים כדי שישנו את מבנה הבתים.

עוד התנגדות היא בשל פרויקט תמ"א 38, אשר מייתר את השיפוץ. אבל גם כאן העירייה לא מגלה גמישות יתרה והגיבה לבקשה: "אין העירייה מוכנה לאפשר הנצחת מצבם החזותי של הבניין במצבו כיום במשך זמן לא ידוע… בעקבות תוואי הרכבת הקלה מקטעים רבים ברחוב אלנבי עתידים להיסגר לכניסת רכבים, ומשכך קיימת דחיפות רבה בביצוע השיפוץ הנדרש בהקדם".

לטענת העירייה, תוואי הרכבת הקלה צפוי לקבל חשיפה מוגדלת מצד המבקרים בעיר שייסעו מדי יום לאורכו, דבר אשר יהפוך רחובות אלה לכרטיס הביקור של העיר, ולכן האינטרס הציבורי מחייב שמירה על חזות הבניינים לאורכו. העירייה פעלה כך בעבר והציבה דרישות דומות בכמה אזורים בעיר. אך רוב העיריות לא פועלות בדרך דומה.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "על אף העובדה כי מדובר בחובות החלים על פי דין על בעל נכס, נוכח החשיבות הציבורית, משנת 2006 לערך החלה העירייה לפעול גם מכוח סמכותה לאכיפת ביצוע שיפוץ מכוח חוק העזר לתל אביב יפו (שמירת הסדר והניקיון), ולאחר מכן מכוח חוק העזר שהחליף אותו, חוק העזר לתל אביב יפו (שיפוץ ושמירה על חזיתות בתים), התשע"ב 2011. כדי לעודד בעלי נכסים לשפץ את חזיתות הבניינים, משקיעה העירייה משאבים רבים ומעמידה לרשותם צוותי סיוע ותכנון וצוותים מקצועיים וכן מעניקה הסדרי סיוע, לרבות סיוע כספי באמצעות עזרה וביצרון. דרישת השיפוץ עניינה שיפוץ חזיתות בלבד כהגדרתו בחוק העזר. ככל שבעלי הנכס מעוניינים לבצע שימור, הם רשאים כמובן לעשות כן ולמצות כלל זכויותיהם לרבות התמריצים ככל שישנם".