מדריכי צרכנות    

קונסרבטיבי או אלטרנטיבי: איך תבחרו מי יערוך לכם את טקס הנישואין וכמה תשלמו?

מעודכן ל-07/2019

עומדים להתחתן? מישהו צריך לנהל את הטקס. אמנם הנורמה בישראל היא עדיין בחירה ברב קונסרבטיבי, אבל אם אתם רוצים לצאת מהמסגרת ולקבל את הגושפנקה לזוגיות שלכם בדרך קצת אחרת – הנה כמה אפשרויות

אחת הסוגיות המשמעותיות בדרך ליום המאושר בחייכם היא מי ישיא אתכם. לא משנה מה תבחרו בסוף – רב רפורמי, עורכי טקסים מיוחדים, ואפילו חברים קרובים – חשוב שתהיו שלמים עם ההחלטה ורצוי מאוד שיהיו ביניכם כימיה טובה וחיבור משמעותי. בכתבה שלפניכם תוכלו לקרוא על האופציות הקיימות בתחום ולקבל מידע רלוונטי שיסייע לכם בבחירה.

הרוצה את הרב – למי שחשוב לו להינשא כדת משה וישראל

  • רב "רגיל" – רישום נישואין דרך הרבנות הוא המוכר והנפוץ ביותר. בשונה מבעבר, כיום ניתן לפנות לכל רבנות שרוצים, ולא בהכרח לפי מקום המגורים – וזאת בעקבות "חוק צוהר" שעבר בשנת 2009. לפני פתיחת התיק ברבנות, חשוב לדעת כי יש ערים שבהן הרבנות קפדנית יותר מבערים אחרות ומומלץ לבחון מראש באיזה עיר כדאי לפתוח את תיק הנישואים. מומלץ לבדוק אילו מסמכים עליכם להכין לפני ההגעה אל הרבנות, וכן כמה עדים עליכם להביא אתכם, אם ניתן לערוך באותו יום את הדרכת הכלה וכל דבר נוסף שעלול לחסוך לכם זמן וכאבי ראש מיותרים.

 

למי מתאים?

לחתן וכלה שחשוב להם (או למשפחתם) לשמר את המסורת כהווייתה ואינם מעוניינים לשנות את כללי הטקס.

  • רב רפורמי – זוגות רבים בוחרים באופציה של חתונה רפורמית או קונסרבטיבית. טקס שכזה ייערך על ידי רב או רבה רפורמים או לחילופין על ידי כל אדם בו הזוג בוחר למטרה זו.

לטקס רפורמי ייחודיות רבה, מכמה סיבות: האחת, בניגוד למקובל בהלכה, ניתנת האפשרות לשני בני הזוג לקדש זה את זה. השנייה היא האפשרות להרכיב טקס נישואין ייחודי המורכב משילוב בין הברכות המסורתיות לברכות חדשות שתאמרנה על ידי חברים או בני משפחה, להציע נוסח כתובה אחר ולהוסיף אמירות אישיות במעמד החופה. הטקס הרפורמי אינו מתעלם מיסודות הטקס האורתודוקסי, אלא משלב אותן בתוכו. אלמנטים של חתונה יהודית כמו שבירת כוס, החלפת טבעות, שבע ברכות וחופה נשמרים, ואליהם מתווספים אלמנטים אישיים נוספים ושינויים כלליים במבנה הטקס.

 

למי מתאים?

– למי שהמסורת היהודית חשובה לו, אך מעוניין להוסיף לטקס תוכן נוסף ונופך אישי.

– למי שיש לו חיבור לדת אולם מסיבות כלשהן לא יכול להתחתן דרך הרבנות. לעתים מדובר בפסולי חיתון של הרבנות אשר זו האופציה היחידה עבורם.

– לזוגות חילונים אשר בוחרים לא להתחתן דרך הרבנות בגלל שבחרו בתאריך אסור חיתון או מסיבות אישיות שלהם.

 

  • רב מטעם רבנות צהר – צהר הינה עמותה של רבנים אורתודוקסיים, מהזרם הציוני, המונה למעלה מ-1,000 רבנים, אשר שמה לה למטרה לגשר על הפערים בין דתיים לחילוניים בישראל. העמותה הוקמה לאחר רצח יצחק רבין, ראש ממשלת ישראל, בשנת 1995, במגמה להיות שותפים בעיצוב דמותה היהודית של מדינת ישראל, מתוך הידברות וחיפוש אחר מרכיבי זהות משותפים מעבר לשסעים החוצים את החברה. פעולותיה של צֹהר נעשות מתוך ניסיון לגיבוש דמותו של הרב במדינת ישראל של היום והפיכתו לדמות אהודה ומקובלת על כל הציבורים המרכיבים את החברה בישראל. בעמותת צֹהר פעילים בהתנדבות מאות רבנים ואנשי חינוך הרואים שליחות בפעילותם למען כלל הציבור במדינת ישראל. פעילות העמותה מבוססת על ממלכתיות ונאמנות למדינה תוך שמירה ומחויבות להלכה.

צוהר הפכה בשנים האחרונות למוכרת יותר בקרב הזוגות הצעירים שמתחתנים, ומטרתה היא לנסות ולגשר על הפערים בין דתיים ולחילונים בישראל.  רישום הנישואים בצוהר נעשה בידיעת הרבנות הראשית לישראל ובאישורה ובסוף התהליך הזוג מקבל תעודת נישואין בדיוק כמו זוג שנרשם ישירות מול הרבנות.

למי מתאים?

לזוגות שחשובה להם הגושפנקה הסופית אך אינם רוצים להתחתן דרך הרבנות.

  • עורך טקס אזרחי – חילוני. ישנם כמה גופים העורכים טקסים מסוג זה. מהות הטקס היא החיבור בין בני הזוג, אך הדרך לערוך אותו תלויה בהם. הם אלה שקובעים את תוכן הדברים שייאמרו: הקראת קטעי שירה או פרוזה, טקסטים שנכתבו על ידי בני הזוג, עריכת כתובה חילונית וכדומה. כמו כן הם קובעים את האופן שבו ייערך הטקס: איך ייראה המקום, מה יעשה הקהל, מה יעשה המנחה ועוד. טקסי נישואין חילוניים נערכים גם על ידי אנשים מפורסמים הרואים בכך שליחות. בין המפורסמים ששמם עלה כמנחי טקסים מסוג זה: גילה אלמגור, שולמית אלוני, אברי גלעד, יאיר לפיד, אברום בורג, אורנה בנאי ורבים אחרים.

למי מתאים?

לזוגות שאינם רוצים כל קשר לדת היהודית בטקס חתונתם ומעדיפים לצקת בעצמם את התכנים למעמד המכונן של איחודם כזוג.

כמה זה עולה לנו?

אגרת פתיחת תיק ברבנות – 709 שקל.

אגרת פתיחת תיק ברבנות לזכאים להנחה – 425 שקל. יש לצרף מסמך המעיד על הזכאות (חייל בסדיר, שרות לאומי, נזקק, תלמיד ישיבה או סטודנט מתחת לגיל 30, עולה חדש בשנתיים הראשונות לעלייתו, נכה, עיוור).

רב מטעם הרבנות – בין 500 ל-1,000 שקל בממוצע.

רב מטעם צהר – 180 שקל תשלום קבוע עבור קבלת אחד או יותר משירותי צהר + החזר נסיעות עבור הרב (לרוב מומר לסכום של כמה מאות שקלים לפי הסכמת הצדדים).

רב רפורמי/אורתודוכסי – בין 1,000 ל-2,000 שקל בממוצע.

רב מזמר – בין 1,500 ל-3,000 שקל בממוצע.

רב מקובל – מתחיל באלפים בודדים ויכול להגיע גם לעשרות אלפים.

סלב עורך טקס – מתחיל באלפים בודדים ויכול להגיע גם לעשרות אלפים, תלוי במי בחרתם.

תעודת רווקות – 150 שקל. הוצאת תעודת רווקות נדרשת עבור מי מבני הזוג שאינו מתגורר במקום הרישום לנישואין.

אישור הסכם קדם נישואין – 271 שקל (163 שקל לזכאים להנחה ע"פ הקריטריונים הנ"ל).

הוצאת תעודת נישואין של ההורים – 65 שקל. אם לא מוצאים את תעודת הנישואין ו/או הכתובה של ההורים, ניתן לפנות ללשכת הנישואין בה הם פתחו בזמנו את התיק ולהנפיק תעודת נישואין חדשה.

בירור בבית דין רבני אזורי – 247 שקל עבור פתיחת תיק בירור.

זה שיר אהבה פשוט: איך בוחרים תקליטן לחתונה?

ניפגש בשמחות: איך בוחרים מקום לחתונה?

סיי צ'יז: איך בוחרים צלם לחתונה וכמה זה עולה?