שכונות    

שכונת ביצרון, תל אביב – תעודת זהות

מדף הפייסבוק

על השכונה

שכונת ביצרון היא שכונה במזרח העיר תל אביב השוכנת ברובע מזרח של עיריית תל אביב. השכונה קרויה על שם של חברת השיכון העירונית של תל אביב עזרה ובצרון שהקימה את השכונה. רחובותיה קרואים בשמותיהם של סופרים מזרם תנועת ההשכלה כגון אברהם בר גוטלובר ויצחק ארטר. השכונה מאוחדת מבחינה מוניציפלית וממסדית עם שכונת רמת ישראל. שטח השכונה כ-700 דונם.

גבולות השכונה

השכונה גובלת בשכונת נחלת יצחק מצפון (רחוב דרך השלום), בשכונת יד אליהו מדרום (רחוב יצחק שדה), בשכונת רמת ישראל ממזרח (דרך משה דיין). נתיבי איילון ממערב.

סוג הבנייה ומבנה השכונה

השכונה בנויה על צירו של רחוב ביצרון, וממנו מתפרסים למערב, בינו לשדרות ההשכלה רחובות המרווחים הקרויים "שבילים" שבהם ניתן לעבור עם רכב, ולמזרח, בין רחוב ביצרון לדרך משה דיין, שבילים צרים ממוספרים, העוברים בין בלוקים צפופים של בתים.

השכונה מורכבת משתי שכונות: מדרום לבית הספר בלוך נמצאת שכונת מגורים ב' שנבנתה למען עובדי עיריית תל אביב. העירייה החלה לבנות את השכונה בתחילת שנות ה-50 והיא מאופיינת בבתים דו-משפחתיים חד-קומתים. שכונת מגורים א' נבנתה אף היא על ידי העירייה לעובדיה בשנת 1948 ברחובות ארלוזורוב-דרך חיפה.

היסטוריה

עוד בטרם מדינת ישראל ועד מלחמת העולם השנייה רוב הקרקעות באזור השכונה היו בבעלות חקלאים ממושבת הטמפלרים הגרמנים שרונה, ונוצלו לגידול הדרים. הטמפלרים רכשו קרקעות לאורך נחל איילון בתחילת המאה ה-20 והקימו מערכת השקיה, שהתבססה על שאיבת מים מהנחל. במהלך מלחמת העולם השנייה נעצרו תושבי שרונה בהיותם אזרחי מדינת אויב וחברים במפלגה הנאצית, ובסופו של דבר גורשו לאוסטרליה ורכושם הופקע על ידי ממשלת המנדט.

לאחר הקמת מדינת ישראל, עיריית תל אביב רכשה את הזכויות על הקרקעות והחלה בהקמת השכונה על ידי חברת השיכון העירונית עזרה ובצרון. הבתים הראשונים, בסגנון בתי הרכבת דו קומתיים, נבנו בין שדרות ההשכלה ורחוב בצרון, עקב צורך במענה מהיר לקליטת עולים. בשכונה התגוררו ניצולי השואה ועולים מתימן שהגיעו במבצע על כנפי נשרים. בהמשך הוקמו בחלקה הדרומי של השכונה: "שיכון עובדי העירייה" שבו בתים דו משפחתיים, ו"שיכון מפ"ם" בין אזור התעשייה ורחוב יצחק שדה.

סוג בנייה

בתי רכבת דו קומתיים, וילות, בתים פרטיים מורחבים לצד מגדלים חדשים.

נדל"ן

השכונה סובלת מתנודות מחירים עם מחיר ממוצע של 2,600,000 שקל לדירה, 40% דירות 3 חדרים, 56% בבעלות, תשואה של 2.7% על שכירות.

אוכלוסייה

אוכלוסייה ותיקה לצד משפחות. ייצוג יפה של הקהילה הגאה וכן חיילים השוכרים דירות ליד המחנה הצבאי הסמוך. בשנים האחרונות הפכה מבוקשת על ידי משפחות אמידות.

חינוך

בשכונה בית ספר בלוך, המדורג נמוך במדד מדלן ביחס לבתי הספר בעיר: 40 לעומת 65, ובתי הספר החרדיים תלמוד תורה חב"ד ושער שמעון. מתוכם רק תלמוד תורה במדד גבוה ביחס לעיר.

באזור שני גנים בפיקוח חרדי וגן בפיקוח ממלכתי לצד גנים פרטיים

שטחי מסחר וציבור

במערב השכונה, באזור שבין נחל איילון ושדרות ההשכלה נמצאים רוב העסקים הפעילים בשכונה: בדרום-מערב נמצאים סניפים של רשתות שיווק שונות וביתר האזור מצויים בתי קפה, מסעדות, מוסכים ובנייני משרדים. כמו כן קרובה לקניון עזרילי ולקניון גבעתיים

גנים ופארקים

שדרות ההשכלה לכל אורך השכונה, ניתן לעשות בה ספורט והליכה, יש מתקני כושר, יש מתקני משחקים לילדים וגינה אקולוגית לצד 3 גנים ציבוריים עם מתקני שעשועים לילדים

תחבורה

השכונה גובלת בנתיבי איילון, ומכאן סובלת מפקקים. כמו כן יש בה בעיות חניה. בשכונה תחבורה ציבורית ענפה והיא במרחק 5 דק' מדרך השלום.

שכנים מספרים

מהתגובות ברשת עולה כי  השכנים מרוצים מהשקט ומהפסטורליות של השכונה, מאפשרויות הקניות, מהביטחון האישי ומהנוחות להולכי רגל. הם פחות מרוצים מהמתח בין האוכלוסייה הישנה לחדשה וממצוקת החניה

תוכניות בנייה

במערב השכונה, סמוך לרח' יגאל אלון, מתפתח מתחם משרדים עם בנייה לגובה,  וכן בנייני מגורים. בדרום השכונה מבנים ישנים שעתידים לעבור התחדשות עירונית.

קבוצת הפייסבוק

הקומפלקס הגדול במזרח ת"א יוקם על ידי תדהר וכלכלית ירושלים

מס שבח בתמ"א – פטור לקשישים

בת"א בנו 77 דירות לדיור בר השגה; הביקוש – אלפים!