חדשות    

תמ"ל – איך יודעים מה הכי טוב ומה המחירים?

מעודכן ל-08/2019

למרות שחלב האם נחשב על פי מחקרים למזון הכי בריא לתינוק הנולד, הרבה אמהות מתקשות רק בהנקה, בייחוד כשגמרת חופשת הלידה. על כן התמ"ל – תרכובת מזון לתינוקות — תופסת יותר ויותר מקום במדף של הורים צעירים. ונחשבת למזון הבריא לתינוק לאחר חלב אם.

ההורים מתלבטים בכמה היבטים, מה הכי בריא ליליד, מה הכי סביר מבחינת המחירים, מה יתאים לילד שלי והאם יש טעם שהוא יאהב יותר. על כל במדריך זה.

מהי תמ"ל

תמ"ל היא תרכובת מזון לתינוקות. מדובר מזון מוכן או אבקה להכנה עם מים, שרכיביו מותאמים לצורכי הגדילה של תינוקות. התרכובות השגרתיות מבוססות על חלב פרה בתוספת שומנים, ויטמינים ומינרלים שונים. יש גם סוגי תמ"ל שמבוססים על סויה או מיועדים למצבי בריאות מורכבים. כדאי לבחור תמ"ל רק בהתייעצות עם רופא. את התמ"ל נותנים עד גיל שנה, ומגיל חצי שנה משלבים אותו עם מוצקים לרוב.

איך בוחרים תמ"ל

תמ"ל הוא מוצר מסחרי לכל דבר ולכן החברות יגידו שהתמ"ל שלהן הכי בריא, הכי מתאים והכי טעים. מה שכן חשוב לבדוק שהתמ"ל מתאימה לגיל התינוק.  בית החולים מחויב להציע לכם שני סוגי תמ"ל אך אינכם חייבים להמשיך בהם בהגיעכם הביתה. הבחירה צריכה להיעשות לפי טעם התינוק, היציאות שלו, שכיחות המחלות שלו, אלרגיות לחלב פרה ולרכיבים נוספים ובהתאם לבדוק איזה רכיב הכי מתאים לו. כדאי להתייעץ עם רופא.

מה החברות הקיימות בשוק

בארץ נכון להיום יש ארבעה סוגים של חברות ליצור תמ"לים: "מטרנה" המיוצרת בארץ, "סימלאק" שמייצרת "אבוט" האמריקאית, "נוטרילון" מבית "נוטרישה" האירופאית המיובאת על-ידי "טבע" והמותג  הכי חדש "שופרסל-בייבי" מבית "פריגו" האמריקאית. מותגים אחרים נפסלו לשימוש בעבר.

מה ההבדלים בין תחליפי החלב

כל חברות התמ"ל ממסות לחקות באופן הדומה ביותר את הרכב הפורמולה לזו של חלב האם.  בכולם קיימים כלל אבות המזון כלומר מכילים פחמימות, חלבונים, שומנים וכן ויטמינים ומינרלים, בהתאם לתקן הישראלי.

ההבדלים הם נעוצים הם בהרכב אבות המזון(פחמימות, חלבונים, שומנים) ובכמותם, למשל כמות משתנה של סוכר החלב (לקטוז).

הבדלים אחרים קשורים לכלומר רכיבים ספציפיים, בעלי תועלות בריאותיות, המוספים לפורמולה ומהווים פטנט.

לכל חברה יש ייחודיות משלה:

נוטרילון: הרכב ייחודי פרהביוטי FOS/GOS  שמבחינה מחקרית הראה הפחתה במחלות במערכת העיכול, הנשימה ואלרגיה.
סימילאק: הרכב שמנים ייחודי, ללא שמן דקל אשר הוכח כמקנה יציאות רכות.
מטרנה: פטנט שמן בטאפלמיטט אשר הוכח כמסייע ליציאות רכות ותורם לספיגת הסידן.
לסימליאק ומטרנה יש גם מוצרים משודרגים יותר.

שוק התמ"ל

שוק התמ"ל מגלגל יותר מ-600 מיליון שקל בשנה. עיקר ההוצאה של הצרכנים היא על תחליפים לשלב 3, המהווים 44% מהמכירות. הם גבוהים מאוד, הצרכנים מוציאים כ-3,500 שקל בשנה רק על תחליפי חלב. ואין עליהם פיקוח מחירים. מחירו הממוצע של תחליף חלב במשקל 900 גרם עומד על 78 שקל.

מחירי תמ"ל

סימיליאק   – כל השלבים 85-90 שקל, תכולה  700 גרם, בהתאם לתוספים

נוטרילון – כל השלבים 800 – 59-66 שקל

מטרנה 50-  שקל למוצר הבסיסי 700 גרם עד 70 שקל למוצרים מתקדמים

שופרסל בייבי – 35 שקל בשופרסל אונליין ל-700 גרם

מותג פרטי מול מותג מוכר – מה כדאי?

איך להיערך כלכלית ללידת תאומים והאם באמת צריך להוציא כפליים?

מחיר הדיאטה – איזו דיאטה הכי זולה