רכב ותחבורה    

תשלום לאוטובוסים בסמאטרפון – איך זה יעבוד?

מעודכן ל-09/2019

עוד מעט ייבחרו זוכים לאחד המכרזים החשובים בתחבורה הציבורית- מכרז שירותי התשלום בסמארטפונים.מ י אלו עומדים להיות? מה יעשו קשישים נטולי סמארטפון ואיך זה יעבוד?

מתחילת השנה הנוכחית כבר אי אפשר לשלם במזומן לנהג אלא רק דרך כרטיס הרב קו שאותו יש לטעון  מראש בעמדות הטעינה השונות או דרך הסמארטפון. עכשיו מציע משרד התחבורה שנוכל לשלם באמצעות הסמארטפון בלבד ללא טעינה

הצעת משרד התחבורה

המשרד מציע במקום רבקו אפליקציית תשלום מבוססת טכנולוגיית ברקוד. כך בדפנות האוטובוסים ומסופי הרכבות היו עמדות קריאת קוד. באפליקציה יזין הנוסע אופן חד פעמי את פרטי התשלום בכרטיס אשראי, וזו תכלול אפשרות לסרוק את הברקוד וכך לשלם. זה מזכיר לא במקרה את אפליקציות התשלומים של הבנקים.

תשלום בדיעבד

בניגוד למצב כיום,  התשלום יתבצע בהתאם להרגלי השימוש של הנוסע, כך שאם ירבה בנסיעות במהלך יום, שבוע או חודש, ישלם בסוף החודש את התשלום הזול ביותר שמתומחר לפי חופשי יומי או חופשי חודשי. גם מי שנוסע במסלול משולב, רכבת,, אוטובוס, מונית שירות ישלם פחות.

למה לא לשם בכרטיס אשראי?

אומנם הרבה יותר נוח לשלם בכרטיס אשראי, אלא שבינתיים הטכנולוגיה שעליה מבוסס התשלום בכרטיס אשראי, שכבר סטנדרט באירופה, לא רלוונטית עדיין לישראל. בינתיים רק עובדי ישארכרט יכולים להשתמש בכרטיס אשראי ברכבת ולא בכל התחנות.

מה הבעיות שעלולת להיווצר?

שיטת הברקוד היא שיטה סבוכה שעלולה ליצור תורים. כמו כן למבוגרים יהיה קשה  יותר להתמודד. עם הטכנולוגיה, גם נעדרי סמארטפון לא יוכלו להשתמש בה. לכן הסמארטפון יהיה תשלום נוסף לצד הרב קו ולא יחליף אותו.

מי המתמודדים במכרז?

על המכרז מתמודדים שישה גופים: בנק לאומי (דרך אפליקציית התשלומים פיי שבבעלותו) יחד עם חברת ort טכנולוגיות, בנק דיסקונט (עם אפליקציית פייבוקס) שחבר לחברות סלופארק (שמוכרת היום כאמצעי תשלום בחניות) והופאון שעומדת מאחורי אפליקציית רב קו, חברת כרטיסי האשראי ישראכרט שניגשת לבד, בנק הפועלים ואפליקציית התשלומים שלו ביט שחבר לאפליקציית מסלולי הנסיעה והתחבורה השיתופית מוביט, ועם חברת פנגו שמספקת אף היא אמצעי תשלום לחניה, ולבסוף רשת הקמעונאות שופרסל שחברה לחברת פינסטרה, עוד מפעילה של רב קו ולחברת פארה הנורבגית.

רק שלושה מהם יזכו במכרז. לחלק מהניגשים יש יתרון גדול יותר כמ כמו מוביט שלה  מאות אלפי לקוחות לפחות שכבר הורידו את האפליקציה שלהן ומשתמשים בשירותי תכנון הנסיעה שהיא מציעה.

כך  גם לפנגו וסלופארק כבר יש קהל משתמשים נאמן שלא יצטרך כעת להוריד אפליקציה חדשה. יתרון מהותי יש לאפליקציות שחברו לאפליקציות התשלום של הבנקים, שכן אלו לא יצטרך להזין מחדש פרטי כרטיס אשראי..

מה ההטבות המצפות לנוסעים?

כיוון שיהיו שלוש אפליקציות, המשמעות היא תחרות על לב הנוסעים. באמצעות הטבות כמובן. נוכל לראות הטבות כמו נסיעה ראשונה חינם, כרטיס להופעה או פיצה או סרט אחד פלוס אחד ועוד. אין סוף ליצירתיות.