תוכן ממומן    

איך אפשר להקטין את הסיכון בהשקעות וגם ליהנות מרווחים לאורך זמן?

pixabay

כל מי שקרא מאמר או שניים בנושא יודע שבעולם ההשקעות קיים מאזן של סיכון מול תשואה. עם זאת, ישנן דרכים למזער את הסיכון ועדיין ליהנות מתשואה לאורך זמן– כמו למשל באמצעות פיזור השקעות

יותר ויותר אנשים מבינים כיום את היתרונות של השקעה בשוק ההון. בין אם בגלל הקורונה, הריבית הנמוכה או הכסף הפנוי. על פי הודעה לעיתונות שפרסמה הבורסה לניירות ערך ב-22/12/20, "שנת 2020 הייתה שנת שיא בבורסה, שסיפקה השנה, יותר מתמיד, כלי מרכזי ומשמעותי להמשך הפעילות העסקית של החברות הישראליות, בין אם באמצעות הנפקות ראשוניות, הנפקות מניות וגיוסי חוב, זאת לצד גידול במספר המשקיעים החדשים בבורסה."

עם זאת, השקעה במניות דורשת תכנון מוקדם. לכן, כל מי שקרא מאמר או שניים בנושא מבין מהר מאוד דבר אחד פשוט: קיים מאזן של סיכון מול תשואה. ככל שהסיכון גבוה יותר, כך התשואה הפוטנציאלית עולה. אם הסיכון נמוך, התשואה תהיה יחסית סולידית.

פיזור השקעות – כלי מרכזי להקטנת סיכונים והפקת רווחים

הכלי הכי אפקטיבי להקטנת הסיכון בהשקעות ולהפקת רווחים יפים הוא פיזור השקעות. אם מבצעים נכון את הפיזור, קיימת אפשרות לקבל תשואה יפה על התיק תוך כדי הקטנת ההפסדים הפוטנציאליים במקרה של התממשות תרחישי קיצון. עכשיו נחזור צעד אחורה ונבין מה זה אומר.

הדרך הקלה והפשוטה ביותר לבצע פיזור השקעות שכזה היא באמצעות השקעה במדדים במקום במניות ספציפיות. בדרך זו, ישנו פיזור רחב על פני ניירות ערך שונים ומגוונים, כאשר הסיכוי שכולם ירדו בצורה משמעותית בו זמנית הוא נמוך יותר.

 

איך מגדירים סיכון וכיצד זה עוזר לפיזור השקעות?

לפי הספרות הכלכלית, סיכון נמדד בדרך כלל באמצעות סטיית תקן של מחיר הנכס, כלומר כמה מחירו הנכס בו משקיעים הינו תנודתי. דרך נוספת למדוד סיכון, היא מה יהיה גובה ההפסד המקסימלי במקרה של תרחיש קיצון. ניתן לבחון תרחישים שקרו בעבר ולעשות סימולציה על תיק ההשקעות או לבחון תרחישים שלא קרו ויש סבירות מסוימת שיקרו בעתיד.

בבניית תיק השקעות, חשוב לבחון גם את הקשרים בין הנכסים השונים בתיק ואיך הם יתנהגו בסיטואציות שונות. זאת על מנת לבצע איזון בתיק כדי לצמצם את ההפסדים במקרה של תרחיש קיצון. לאדם אנושי קשה לבצע חישובים כאלה, אך קיימות חברות שנעזרות באלגוריתמים ממוחשבים על מנת לבצע את הבדיקות האלה ולבנות תיקי השקעות בהתאם.

לסיכום, פיזור השקעות הוא כלי יעיל שמתכתב עם היתרונות של תכנון וניתוח נתונים. בדרך הזו, פוטנציאל הרווח יכול לעלות, גם ללא הגדלת הסיכון.