תוכן ממומן    

איך הגירושין צפויים לפגוע בהון שלכם?

FREEPIK

זה לא סוד שיוקר המחייה בישראל משפיע על היבטים רבים בחיינו, ביניהם גם על הגירושין. השאלות הכלכליות מלוות את תהליך הפרידה מרגע המחשבה עליה והרבה אחרי קבלת הגט. איך מחלקים את הרכוש שנצבר? ואיך מחזיקים שני בתים במדינה שבקושי ניתן לרכוש בה בית אחד? 

אם טרחתם לערוך הסכם ממון שיגן על ההון שלכם, ניתן בקלות יחסית לבסס הסכם גירושין שלא צפוי לפגוע בהון שלכם באופן ניכר. אך אם נמנעתם מלערוך הסכם ממון כדאי לדעת מה הן הזכויות והחובות המשפטיות החלות עליכם בעת הגירושין.  

פגיעה בהכנסות ועלייה בהוצאות 

בין אם יש לכם הון רב ובין אם לא, בין אם ערכתם הסכם ממון ובין אם לא, לא ניתן להתחמק מהשפעת הגירושין על תזרים המזומנים השוטף שלכם בעוד ההכנסה שלכם קטנה, ההוצאות שלכם גדלות. אם עד עכשיו ניהלתם משק בית משותף, עם שתי הכנסות ובית אחד, לאחר הגירושין תחיו מהכנסה אחת ושני בתים 

אמנם כל אחד מכם יגור בבית אחד, אך הילדים שלכם יגורו בשני בתים. אם אתם מרוויחים יותר מבת הזוג באופן ניכר, סביר להניח שתחוייבו בתשלום מזונות גם אם הילדים שוהים אצלכם מחצית מהזמן. בנוסף תאלצו להוציא על הילדים הוצאות כפולות בסידור המגורים החדש בו לכל ילד יש לפחות שתי מיטות. 

אתם עלולים לאבד זכויות בעסק שבניתם במו ידיכם 

חוק יחסי ממון קובע שכל הנכסים והזכויות בעסק, במהלך חיי הנישואין, משותפים לשני בני הזוג, בין אם העסק הוקם על ידי שני בני הזוג יחד ובין אם הוקם על ידי אחד מהם בלבד. גם אם העסק הוקם לפני הנישואין, הזכויות בו בתקופת הנישואין יאוזנו בין בני הזוג.  

ניטול דוגמא את פלוני שנישא לאלמונית ולא ערך עמה כל הסכם ממון. פלוני בנה מאפס עסק במו ידיו ובזיעת אפו. פלוני השקיע שנים רבות בעסק, ולאחר 30 שנות נישואין העסק פרח כלכלית, אך חיי הזוגיות נבלו ואלמונית שמה קץ לחיי הנישואין שלהם וביקשה להתגרש.  

על פי החוק, פלוני יאלץ לשלם לאלמונית מחצית משווי הכספים, הנכסים, הרכוש והסחורה שהתקבלו בעסק במהלך הנישואין. לצורך אומדן שווי העסק יחושבו לא רק הנכסים הפיזיים, אלא גם נכסים רעיוניים כמו מוניטין שהעסק צבר ומוניטין אישי. אם פלוני לא יעמוד בנטל התשלום לאלמונית ולא יגיע עמה לכל הסדר, פלוני יאלץ לוותר על כל זכויותיו בעסק שבנה במו ידיו, ולמכור אותו לצד ג'. 

קיבל ירושה של 1.8 מיליון שקלים ונאלץ להעביר מחציתה לגרושתו 

ככלל, מסביר עו"ד איתן ליפסקר, חוק יחסי ממון קובע שכספי ירושה שהתקבלו במהלך חיי הנישואין לא יחולקו בין בני הזוג. יחד עם זאת, במקרים בהם תוכח כוונת שיתוף בכספים שהתקבלו בירושה, בית המשפט עשוי לקבוע כי הכספים יאוזנו בין בני הזוג, כלומר תהיו זכאים למחצית מהירושה שקיבל בן זוגכם 

כך ארע בהליך 71630-05-19 בו גבר נשוי ירש ירושה בסך של 1,787,003 ₪ מאביו המנוח ובחר להפקיד אותה לחשבון בנק משותף יחד עם אשתו, אליו גם הופקדו בהמשך כספים ממכירת הבית המשותף. הגבר טען כי בתחילה היה מדובר בחשבון בבעלותו בלבד, אך לאחר כמה ימים נאלץ לאפשר לאשתו להיות בעלים בחשבון מאחר שהיא איימה עליו כי תעזוב אותו.  

בית המשפט דחה את טענתו של הגבר שאשתו איימה עליו, וקבע כי מי שמבקש לשמור לעצמו את כספי הירושה שקיבל במהלך הנישואין לא פותח חשבון משותף עם בן הזוג, לא מאפשר משיכת כספים לטובת חופשות משפחתיות בחו"ל ולא מפקיד אליו כספים משותפים בסכומים גבוהים. לבסוף השופטת פסקה כי הייתה כוונת שיתוף בכספי הירושה, וכי על הגבר להעביר לאישה את מחצית הכספים שהתקבלו מהירושה. 

הפתרון: הסכם ממון 

גירושין הם עסק כלכלי יקר שצפוי לפגוע בהון שלכם, אך ניתן לצמצם את הפגיעה הכלכלית באמצעות הפתרון המשתלם ביותר עריכת הסכם ממון. הזמן הנכון ביותר לתאם ציפיות ולערוך הסכם, הוא כאשר הקשר ביניכם הוא קרוב חם ואוהב, לפני שמתחילות המחלוקות. לאחר שהיחסים עולים על שרטון קשה להחזיר את הגלגל אחורה, והתוצאה היא שההון שלכם יפגע.