תוכן ממומן    

איך מוצאים עורך דין מקצוען בעידן הדיגיטלי?

הסטטיסטיקה מראה שחלק לא מבוטל מן האזרחים במדינת ישראל ימצאו את עצמם בסופו של דבר במצב משפטי שבו הם יצטרכו ליווי צמוד של עורך דין מומחה ומקצועי שיהיה לידם. אך למצוא כיום עורך דין טוב במדינת ישראל היא משימה קשה בפני עצמה. יש הרבה מאוד עורכי דין, יש עורכי דין ותיקים, יש עורכי דין חדשים, יש הרבה מאוד נישות ותחומי התמחות שונים, וכמובן שיש עורכי דין מקצועיים ועורכי דין לא מקצועיים. הבעיה היא שבגלל שאין לאנשים את הכלים הנכונים למציאת עורך דין, הם בסופו של דבר מוצאים את עצמם בסיטואציה הזויה שבו העורך דין שמייצג אותם מסב להם אך ורק נזק. נזק שמשאיר את הלקוח שלו בבעיות משפטיות יותר גדולות ממה שהיה בו מקודם, ולא עלינו אפילו נזקים כלכליים חמורים שאותם הלקוח יסחוב עוד שנים ארוכות.

מה האופציות למציאת עורך דין?

בין אם אתם מחפשים עורך דין דיני עבודה או עורך דין דיני הוצאה לפועל, יש לכם כמה שיטות לעשות זאת. על מנת לסקר את כל השיטות ברמה המקצועית ביותר, הזמנו את מנכ"ל האתר המלאך השומר, סרגיי בינקין שיעזור לנו להבין זאת לעומק. סרגיי הוא יזם אינטרנטי שהקים את האתר המלאך השומר על מנת לתת פתרון הולך וחדשני למציאת עורך דין מקצועי ומומחה באינטרנט.

"סרגיי, אשמח שתספר לנו קצת על האתר לפני שנסקר את כל השיטות"

"אני אשמח, האמת שבגדול נגעת בנקודה הכי חשובה של האתר שהיא נגזרת מן הכתבה שאתה מכין כרגע. כיום למצוא עורך דין זה באמת יכולה להיות משימה לא פשוטה בכלל, וכמו שאמרת מקודם זה בגלל שלאנשים אין באמת את הכלים לעשות זאת לבדם. יש הרבה מאוד עורכי דין לא מקצועיים בכל מקום שעושים נזק רב ללקוחות שלהם. והאמת היא שאני לא יכול להאשים את הלקוחות בכלל, כי השיטות השונות למציאת עורך דין גירושים או עורך דין גירושין הן מסורבלות וגם בהן צריך לדעת איך לנווט על מנת למצוא איש מקצוע שיודע לעבוד. בקצרה על האתר המלאך השומר – זה בעצם אתר שמוצא בשבילך עורך דין שמתאים לך בדיוק כמו חליפה. התהליך עצמו לוקח פחות משתי דקות. התהליך עובד בצורה הבאה, אתה נכנס לאתר, מנהל שיחה עם אלגוריתם חכם שבנינו, מצרף כמה מסמכים על מנת לתת עוד פרטים, והאלגוריתם שולח את הפניה שלך לעורך דין שמתאים עבורך. חשוב מאוד לציין שכל עורכי הדין שהפרטים נשלחים אליהם דרך האתר, הם עורכי דין שאני בדקתי אישית והם הוכיחו פעם אחר פעם שהם שועלי קרבות ותיקים עם רפרטואר ניצחונות גבוה מאוד מאחוריהם.

"אילו עורכי דין נותנים מענה באתר?"

האתר נותן מענה לרוב הבעיות המשפטיות. אם אתה מחפש עורך דין דיני מקרקעין, עורך דין פשיטות רגל, עורך דין נדל"ן וכולי, אתה תמצא שם מענה ותשובה מהירה. כמובן שאם אתה מחפש משהו שהאתר לא יכול לך מענה עליו, האלגוריתם יודיע לך על זה ככה שלא תבזבז את הזמן שלך חלילה וחס.

"באמת שזה נשמע מדהים, הוא נדבר על שאר השיטות למציאת עורך דין"

"בכיף, בגדול חשוב להבין שלכל שיטה יש את היתרונות ושלה ויש לה את החסרונות שלה. כל שיטה מתאימה לחיפוש עורך דין מכל הנישות. מעורך דין דיני נזיקין ועד לעורך דין דיני משפחה. אתה תשים לב שיש נרטיב חוזר שבו בכל מצב אתה עדיין צריך כלים מקצועיים על מנת לבחון ולדעת אם העורך דין שהשיטה הזאת הביאה לך הוא אכן איכותי ומתאים עבורך. בגדול השיטות הן:

  • פה לאוזן
  • פורטלים
  • פרסום ממומן

נתחיל מפה לאוזן

שיטת פה לאוזן היא למעשה שיטת ההמלצות, ישראלים בפרט מאוד אוהבים אותה כי אנחנו אוהבים לסמוך על המלצה טובה של חבר קרוב או מהמשפחה שלנו. אני אישית גם מאוד אוהב את השיטה הזאת כאשר אני מחפש בעל מקצוע שיטפל לי בבעיה מאוד נקודתית. ומה הכוונה שלי? כאשר יש לי בעיה בחשמל בבית, אני אשאל חבר קרוב או קרוב משפחה, כנ"ל לגביי בעיה באינסטלציה וכולי. אבל כאשר אני מחפש עורך דין זה ממש לא מספיק. יכול להיות שאני אבקש המלצה מאדם שקרוב אלי והוא באמת יישלח אותי לעורך דין איכותי וטוב, אבל לא תהיה לו שום הסמכה לטפל בבעיה האישית שלי. מה גם, כאשר מחפשים עורך דין, זה חובה לבצע סקר שוק מאוד רחב ולהיפגש עם לפחות חמישה אנשי מקצוע שונים על מנת למצוא את הטוב ביותר עבורי. כמה המלצות אתה כבר יכול לקבל על עורכי דין שונים מאנשים שקרובים אליך? כנראה שלא יותר מידי, אלה אם כן הסביבה הקרובה שלך נוטה להסתבך לעיתים קרובות. אז היתרונות של השיטה הזאת הן ברורות לחלוטין, הן מקצרות לנו את הדרך משמעותית ומכווינות אותו ישירות לבעל מקצוע שכנראה מאוד אפשר לסמוך עליו כי אנחנו יודעים שהוא ביצע עבודה מאוד טובה עם האנשים שקרובים לנו. החסרונות פה הם שאנחנו מוגבלים מאוד מבחינת כמות בעלי המקצוע שאנחנו בודקים, ויש סבירות מאוד גבוהה שאנחנו בסופו של דבר נמצא את עצמנו עם עורך דין שלא מתאים כלל וכלל לטפל בנו מבחינה מקצועית. ואני אוסיף ואחדד עוד נקודה, יש גם סבירות מאוד גבוהה שאותו עורך ייקח בכל זאת את התיק שלו למשרד שלו מפני שהוא לא ירצה לפספס את הלקוח הזה. אני יודע שזאת אמרה קצת שנויה במחלוקת ויכולה להיות בעייתית, אני פשוט מדבר מניסיון ומדברים שאני רואה בשטח במהלך היום יום.

נמשיך לשיטת הפורטלים

מי שלא יודע מזה פורטל, אני אסביר בקצרה. רוב הסיכויים שכל מי שחיפש בעבר שלו בעל מקצוע דרך האינטרנט, בסופו של דבר מצא את עצמו בתוך פורטל. פורטל הוא למעשה אתר אינטרנט שכל התחלית שלו היא להכניס כמה שיותר בעלי מקצוע מנישה מסוימת אליו. כיום יש פורטלים לכל נישה עסקית. אתם יכולים למצור פורטל לשיפוצניקים, פורטל לחשמלאים, וכמובן הרבה מאוד פורטלים של עורכי דין. כל מה שעליכם לעשות זה לכתוב את הביטוי 'עורך דין' בגוגל, ואתם תמצאו את עצמכם בלפחות כמה פורטלים שונים. המודל העסקי של פורטל נבנה מכמה שיותר בעלי מקצוע אשר משלמים לו כסף כל חודש על מנת להופיע באתר. בשפה המקצועית זה נקרה 'ריטיינר חודשי'. הדבר האבסורדי הוא שככל שאדם משלם יותר כסף, הוא מופיע בדירוג גבוה יותר באתר תחת הכותרת 'המומלצים של האתר'. אתה קולט בכלל איזה אבסורד זה? ככל שאתה משלם יותר כסף אתה תיחשף ליותר אנשים, לא בגלל שאתה יותר מקצועי משאר עורכי הדין, לא בגלל שאתה יותר מוכשר וכולי, אלה בגלל ששילמת יותר כסף. ומה בסופו של דבר קורה? אנשים מוצאים את עצמם עם עורכי דין שהם חושבים שהם טובים, אבל בפועל הם גם יכולים להיות עורכי דין שרק אתמול סיימו את הלימודים שלהם בפקולטה למשפטים והם רק רוצים להכניס כמה שיותר מהר לקוחות למשרד שלהם. אז אם אני אצטרך לסכם במהירות, היתרונות של פורטל הם מאוד ברורים כאן, אתה צריך עורך דין בנישה מסוימת, כנראה שהולכים להופיע מולך עשרות אם לא מאות עורכי דין. החסרונות הם שגם כאן אין לך את הכלים המקצועיים על מנת למצוא את הטוב ביותר עבורך, ויש סבירות מאוד גבוהה שאתה הולך למצוא את עצמך עם עורך דין שלא מתאים עבורך. מה גם שעודף אופציות יכול מאוד להתיש אנשים מסוימים, והם פשוט יישברו וילכו על הדבר הראשון שהם רואים.

אחרון חביב, פרסום ממומן

אני אישית מאוד מתחבר לעולם השיווק, אני גם חושב ששיווק הוא דבר מאוד הכרחי שמקדם בעלי עסקים שהם המנוע אשר מצמיח את הכלכלה שלנו ומייצר עוד מקומות עבודה. הבעיה היא שאנשים לא מצליחים להבדיל מהי פרסומת ומהי לא. כאשר אנחנו מחפשים עורך דין, הדרך הקלה והטובה ביותר לעשות זאת היא על ידי חיפוש פשוט בגוגל. כל מה שצריך לעשות זה לכתוב את הביטוי 'עורך דין' להוסיף את תחום ההתמחות וכמובן את העיר שבה אנחנו מחפשים עורך דין. רוב הסיכויים שעד ארבע התוצאות הראשונות שהמחפש הולך לראות יהיו פרסומו של אנשים ששילמו כסף על מנת להופיע ראשונים מול הפנים של הלקוח. עכשיו זה מעולה וזה גם יכול להיות ממש לא טוב. יכול להיות שהעורך דין ששילם כסף על מנת להופיע ראשון, הוא עורך דין מקצועי ביותר שבאמת מגיע לו להיות שם. אך באותה נשימה, זה גם יכול להיות עורך דין שאין לו מושג מה הוא עושה והוא פשוט שילם יותר כסף על מנת להיות ראשון בגוגל. עכשיו בוא אני אשאל אותך שאלה? כמה אנשים נראה לך מחפשים ובאמת בודקים את כל האתרים שהם מוצאים? כמה אנשים עוברים לעמוד השני והשלישי בגוגל על מנת למצוא איש מקצוע טוב? סביר להניח שלא הרבה. המוח האנושי שלנו אומר לנו אוטומטית "אם זה ראשון, זה בטח הכי טוב". ושוב אנחנו חוזרים לבעיה הראשונה שאיתה התחלנו את כל הריאיון הזה, לאנשים אין את הכלים על מנת לבחון עם העורך דין הוא באמת מקצועי. גם כאן היתרונות והחסרונות הם זהים, זאת שיטה מהירה למציאת עורך דין, אך זה יכול להוביל אותך לאסון. אם היו לך את הכלים המתאימים למצוא עורך דין כנראה שלא היינו מנהלים בכלל את השיח הזה. אך זוהי תופעה שחוזרת על עצמה והיא תמיד תחזור גם.

"אז סרגיי מה אתה ממליץ לכולם לעשות?"

אני לא הכי אובייקטיבי שיש, אבל אני חושב שאתר המלאך השומר נותן את כל הפתרונות לבעיות שכרגע ציינו במהלך הפגישה שלנו. אבל בוא נגיד והמלאך השומר לא היה קיים ומה שנקרא כל אחד היה צריך להסתדר לבד על מנת למצוא עורך דין דרך האינטרנט. אני מאוד הייתי ממליץ לעשות מחקר מקיף על כל עולם המשפטים לפני שבכלל מתחילים לחפש עורך דין. זה לא צחוק שידע זה כוח, ידע נותן לנו את הכלים על מנת להבחין מיהו עורך דין טוב ומי עורך דין שלא יודע מה הוא עושה. ידע הוא המפתח למנוע מעצמנו להגיע לסיטואציות ההזויות שתיארת בתחילת הריאיון, סיטואציות שבהם העורך דין גורם ללקוח שלו נזקים שלפעמים הם יכולים להיות בלתי הפיכים. תעשו מחקר כמו שצריך, ואתם לעולם לא תמצאו את עצמכם בסיטואציות קשות כאלה.

"סרגיי תודה רבה לך על הזמן שהקדשת לנו ובהצלחה עם האתר המלאך השומר"