מובייל וגאדג'טים    

איך קורה שהקבוצות הפרטיות שלכם בוואטסאפ נחשפות בפומבי?

מעודכן ל-02/2020

הזנת פרמטרים מסוימים במנוע החיפוש של גוגל תחשוף בפניכם מאות אלפי לינקים לקבוצות וואטסאפ ברחבי העולם איך תוכלו להימנע מדליפת המידע ולהגן על פרטיותכם?

 

קבוצות וואטסאפ הן אמצעי מצוין ופשוט לשיחה עם כמה אנשים במקביל, אבל הן גם אמצעי להעברת תמונות שלכם ושל הילדים, ריכולים עם חברות ולכלוכים על הבוס – וככאלה, ודאי תרצו שמה שמתרחש בהם יגיע רק לאנשים שהוזמנו אליהן. אם כך, מה קורה כשההזמנה לקבוצה דולפת לגוגל?

קרוב לחצי מיליון לינקים בגוגל

גוגל עורכת כאינדקס את הלינקים להזמנת חברים חדשים לקבוצות וואטסאפ כאופציה למנהלי הקבוצות, בלי לעדכן אותם בנושא. כך יכול להיווצר מצב שבו מנהל רוצה שהקבוצה שלו תהיה פרטית לחלוטין, אך חיפוש באמצעות פרמטרים מסוימים בגוגל חושף אותה לעיני כל.

יכול להיות שקבוצות הוואטסאפ שלכם לא מאובטחות כפי שחשבתם”, גילה עיתונאי בכלי התקשורת הגרמני דויטשה וולה (DW), ושיתף תמונה ובה לינקים לכמה קבוצות שונות שהצליח למצוא בחיפוש בגוגל. מתברר שהוא לא הראשון והיחיד שהבין את זה. אחד המשתמשים בטוויטר הציג  דיווח ששלח לפייסבוק, חברת האם של וואטסאפ, עוד בנובמבר 2019 על כך שלינקים לקבוצות מגיעים לגוגל. בפייסבוק השיבו למשתמש כי מנהלים יכולים לבטל את הלינקים שעלו לרשת. אולם בפועל, דבר כזה אפשרי רק אם המנהלים ייצרו לינק חדש.

לאחר שורת ציוצים של אותו עיתונאי, נמצא מי שהרים את הכפפה ובדק את העניין – ומסתבר שאותרו בגוגל יותר מ-470 אלף לינקים לקבוצות, באמצעות חיפוש chat.whatsapp.com – חלק קבוע בקישור שהאפליקציה מייצרת למנהלים שרוצים להוסיף משתמשים חדשים.

מחיפוש אחר לינקים לקבוצות בוואטסאפ התגלה עוד כי חלק גדול מהלינקים שנמצאו בגוגל הובילו לקבוצות שבהן המשתמשים פרסמו סרטונים פורנוגרפיים. בנוסף, משתמשים דיווחו בטוויטר כי מצאו לינקים לקבוצות ששמן העיד על כך שהן משמשות להפצת פורנוגרפיית ילדים.

בנוסף, גולשים בגוגל הצליחו להיכנס גם לקבוצה שמהתיאור שלה עולה כי היא מיועדת לארגונים חוץ-ממשלתיים המוכרים על ידי האו"ם. כשנכנסו לקבוצה הם הצליחו לראות את שמות כל 48 החברים בה ואת מספרי הטלפון שלהם – פרטים שאף אחד רוצה שיגיעו בקלות לידי כל משתמש בגוגל.

גוגל: אנחנו רק מבצעים את עבודתנו

גוגל הגיבה לנושא בטוויטר כך: “מנועי חיפוש כמו גוגל כוללים דפי אינטרנט מהרשת – וזה מה שקרה כאן. זה לא שונה מכל מקרה שבו אתרים מאפשרים שכתובות שלהם יירשמו באופן פומבי במנועי החיפוש. אנו נותנים לאתרים כלים לחסום תוכן שהם לא רוצים שיירשם בתוצאות שלנו”.

דובר מטעם וואטסאפ הגיב אף הוא ואמר: “מנהלי קבוצות בוואטסאפ יכולים להזמין כל משתמש להצטרף לקבוצה שלהם, באמצעות שיתוף הלינק שיצרו. כמו כל תוכן ששותף בערוצים פומביים, לינקים שפורסמו באתר פומבי יכולים להימצא ברשת על ידי משתמשי וואטסאפ אחרים. משתמשים שרוצים לחלוק לינקים באופן פרטי עם אנשים שהם מכירים ושעליהם הם סומכים, מוטב שלא יפרסמו אותם באתרים פומביים”.

פרטיות בוואטסאפ – מה צריך לדעת

כמעט רבע עולם בוואטסאפ – הגיעה ל-2 מיליארד משתמשים