חדשות    

איך תזהה מלבין הון מקצועי – מדריך הרשות לאיסור הלבנת הון

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-12/2019

הלבנת הון היא למעשה התחזות מגייסי כספים לא כשרים לבעלי עסקים כשרים לכל דבר, למשל מכבסות המשמשות לפעולות לא חוקיות, ומכאן המונח הלבנת הון.

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון פרסמה מדריך המתייחס לפעילות של רשתות מלביני ההון מקצועיים שמטרתו שגורמי האכיפה והציבור יידעו לזהות את הגורמים העבריינים. אחת הפעולות שננקטו בשנים האחרונות להילחם בהלבנות הון הוא חוק המזומן שהגביל את תקרת השימוש במזומן וכן הליכים שממילא קורים בעולם כמו הליכים טכנולוגיים המפחיתים את השימוש במזומן.

אך כמו בכל פשע כשהאכיפה גוברת הפושעים מוצאים שיטות חדשות, ואחת מהן הן עסקים שכל התחום שלהם  הוא להלבין כספים, ונקראים בעגה המקצועית מלביני הון מקצועיים.

המדריך הוא תרגום של מסמך מקצועי אשר גובש על-ידי קבוצת ה-Egmont – ארגון בינלאומי מקצועי המאגד מעל ל-160 רשויות לאיסור הלבנת הון בעולם, המחליפות ביניהן מידע ומודיעין פיננסי באופן שוטף. הארגון מהווה את הזרוע המבצעית של מנגנון המאבק בהלבנת הון ומימון טרור, ותומך במאמצים הבינלאומיים לתת תוקף להחלטות ולהצהרות של מועצת הביטחון של האו"ם, שרי האוצר של ה-G20 וארגון ה-FATF.

לפי המדריך יש שלוש קבוצות:  אחיד המכיר את כל הביצועים  של הלבנת הון. לפעמים הם מלבינים הון בעבודות כשרות, למשל ייעוץ חשבונאות, ייעוץ פיננסי ומשפטי, הקמת חברות והסדרים משפטיים ועוד. לרוב רואי חשבון ועורכי דין.

לאחר הבודדים יש קבוצה, ארגון המורכב משני אנשים או יותר הפועלים המתמחה במתן שירות או ייעוץ להלבנת הון עבור עבריינים או ארגוני פשיעה אחרים. לפעמים  הארגון נותן רק שירותי הלבנת הון ולפעמים שירותים נוספים. לרוב ארגוני הלבנת ההון המקצועית מבנה היררכי ברור, כאשר כל גורם בארגון פועל כבעל מקצוע ייחודי, אשר אחראי לאלמנטים מסוימים בתהליך הלבנת ההון.

בקבוצה השלישית מדובר ברשתות הלבנת ההון המקצועיות – רשת שותפים הקמה כדי לקדם תוכניות להלבנת הון או לספק "בקבלנות משנה" את שירותיהם עבור משימות ספציפיות. לפעמים מדובר ברשתות בינלאומיות. השירותים לוקחים עמלות לפי הסיכון ומורכבות ההלבנה.

אותות לזיהוי הלבנת הון

יש כמה דרכים לזהות את מלבין ההון המקצועי,למשל העברות המבוצעות דרך חשבונות בנק שונים אך מנוהלות מאותן כתובות IP – כלומר אותו חשב ; חברות, חשבונות בנק, בעלים ודיקרטורים המצויים במיקום גאוגרפי שונה אך אותן כתובות IP משמשות לניהול מקוון של החשבונות; מספר רב של חשבונות בנק הנפתחים או המנוהלים באופן מתואם על-ידי יחיד או על-ידי ישות משפטית אחת; שהיתרה בהם אפס כי משמשים לחשבונות מעבר; חברות המשמשות להעברת כספים אך אינן מבצעות תשלומי מסים, ביטוח לאומי או פנסיה/גמל ועוד.