חדשות    

אי.בי.אי: האינפלציה תעלה ב-3.4% בשנה הקרובה; הריבית לא תשתנה ביולי, תעלה בהמשך

רפי גוזלן IBI, צילום:יח"צ
מעודכן ל-06/2023

מדד המחירים לצרכן לחודש מאי אומנם הפתיע בנתון הנמוך שלו, אבל האינפלציה בישראל גבוהה ודביקה. על רקע זה ועל רקע שוק העבודה ההדוק, התגברות לחצי שכר והאפשרות להתחזקות האינפלציה בגלל שער החליפין, האינפלציה צפויה לעלות ב-3.4% בשנה הקרובה. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות אי.בי.אי בראשות הכלכלן הראשי רפי גוזלן.

לדבריהם, ההפתעה כלפי מטה במדד מאי במקביל לייסוף שנרשם לאחרונה בשקל וההפוגה בריבית בארה"ב מפחיתים את ההסתברות להעלאת ריבית בנק ישראל ביולי. עם זאת, מוסיפים באי.בי.אי, בהתחשב בסביבת האינפלציה הגבוהה והדביקה, בגורמים הזמניים שתרמו להפתעה במאי, בצפי להמשך העלאות הריבית בארה"ב ובגוש היורו ובסיכון הפוליטי המקומי, הם מצפים לכל היותר לעצירה זמנית ביולי ולהעלאות נוספות בהחלטות העוקבות לרמה של 5%, לפחות.

שוק האג"ח ממשיך לתמחר ירידה מהירה באינפלציה והפסקת העלאות הריבית

עוד אומרים כלכלני אי.בי.אי כי המגמה החיובית בשווקים הפיננסים נמשכה בשבוע האחרון וזאת למרות מסרים ניציים מצד הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה. הריבית בארה"ב נותרה כצפוי ללא שינוי ברמה של 5.25%-5%, אך הערכות הריבית של חברי הפד (DOTS) הצביעו על צפי לשתי העלאות נוספות עד לסוף השנה, ושיגרו בכך מסר "ניצי" של עצירה לצורך המשך העלאת הריבית ולא של סיום מהלך העלאת הריבית. אמנם הערכות אלו אינן מחייבות, אך בהתחשב בכך ש-12 מתוך 16 חברי ה-Fed  העריכו כי עד סוף השנה הריבית תעלה לפחות פעמיים לרמה של 5.5%-5.75%, מתחזקת ההערכה כי מדובר בהפוגה ולא בסיום מחזור העלאות הריבית. כמו כן, פאוול רמז כי ההחלטה ביולי היא "חיה" כלומר סיפק רמז עבה לכך שהרף להעלאת הריבית ביולי נמוך יחסית, וניסה לאותת כי ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי מאפשרת אמנם את בחינת ההשפעה של הריסון המהיר שננקט בשנה האחרונה, אך היא בעצם מהווה האטה בקצב העלאת הריבית, מתוואי של העלאה בכל פגישה להעלאה כל שתי פגישות, ולמעשה העלאה של  25 נ"ב ברבעון. למרות המסרים הברורים מצד ה-Fed והערכה של פאוול כי מעבר להעלאות פוטנציאליות נוספות, מפנה להפחתת ריבית רחוק מאוד, התמחור בשווקים ממשיך לשקף פער משמעותי מהערכות אלו, וכולל הערכה להעלאה אחת לכל היותר ביולי או בספטמבר ומפנה להפחתת ריבית מהירה ב-2024. כמעט לכל אורך מחזור העלאת הריבית הערכות השוק היו בחסר לעלייה הריבית בפועל, ולהערכתנו זהו גם המצב כיום.

בגוש היורו, על אף הצמיחה החלשה ברבעון הראשון וירידה בשיעור גבוה מהצפוי באינפלציה במאי, סביבת האינפלציה הבסיסית שנעה מעל ל-5%, הובילה את ה-ECB להעלאת ריבית נוספת ל-3.5%, ואיתות ברור על המשך העלאות ריבית בהחלטות הבאות. בהודעת הריבית ובמסיבת העיתונאים הודגש כי האינפלציה גבוהה מדיי לפרק זמן ארוך מדיי, כך שבמקביל לציפיות להתאוששות בפעילות בהמשך השנה (דגש על ענפי השירותים), הרף להמשך העלאות הריבית נמוך למדיי. התמחור בשווקים מגלם צפי לשתי העלאות נוספות ל-4%, אך בכדי שה-ECB יסתפק ברמה זו תידרש ירידת מדרגה משמעותית באינפלציה הבסיסית במהלך המחצית השנייה של השנה, ובדומה למרבית המדינות המפותחות, הסיכון לריבית ולאינפלציה נוטה כלפי עלה על רקע שוק העבודה ההדוק והאינפלציה הדביקה.

המסר הניצי של חברי הפד נשען על הירידה המתונה מהצפוי באינפלציה שקיבל ביטוי גם בעדכון כלפי מעלה של תחזית האינפלציה הבסיסית  (PCE) מ-3.6% ל-3.9% ב-2023. מדד המחירים לצרכן לחודש מאי בארה"ב אמנם הפתיע כלפי מטה עם עלייה של 0.1% והתמתנות בקצב השנתי ל-4%, אך בכל הנוגע לאינפלציה הבסיסית התמונה שונה למדיי וממשיכה לשקף אינפלציה גבוהה ודביקה, עם עלייה שישית ברציפות מעל ל-0.4%, וקצב של 5.3% בשנה האחרונה. כמו כן, האינדיקציות לסביבת האינפלציה הבסיסית ממדדי ה-Fed של קליבלנד ירדו אמנם בחודשים האחרונים מרמות השיא, אך ממשיכים להתאפיין ברמות גבוהות של 6.7%-5.5%.

הצפי להעלאת ריבית מתונה יחסית בהמשך השנה ובעיקר מפנה מהיר יחסית להפחתת ריבית נשען מידה רבה על ניסיון העבר שהראה כי ב-3 מתוך 4 המחזורים האחרונים תקופת העצירה בריבית נעה סביב חצי שנה וב-2006/7 נמשכה כ-15 חודשים. עם זאת, חשוב להדגיש את השונות במחזור הנוכחי ביחס למחזורים קודמים, שבראש ובראשונה נוגעת לסביבת האינפלציה. במחזורים קודמים האינפלציה הייתה נמוכה משמעותית, כך שהרף להפחתת ריבית בעקבות הידרדרות בתנאים הפיננסים ובתמונת המאקרו היה נמוך יחסית.

כיום, אפקט הבסיס בארה"ב אמנם צפוי להוביל בחודש הבא את האינפלציה הכללית לסביבה של 3%, אך הוא צפוי להתהפך בכיוון עלייה החל מחודש יולי. לעומת זאת, האינפלציה הבסיסית בהובלת ענפי השירותים עלתה זה החודש השישי ברציפות בשיעור של כ-0.4% והקצב המייצג נע סביב 5% במונחים שנתיים.

לכן, מעריכים באי.בי.אי, תידרש הידרדרות משמעותית בתמונת המאקרו כולל הרעה בתנאים הפיננסים בכדי להוביל למפנה בכיוון של ירידה בריבית באופן שמתומחר בשווקים. שכן בפועל, התנאים הפיננסים רק השתפרו בחודשים האחרונים, ולכן ההערכות לריסון מוגבר יותר מצד חברי ה-Fed אינן בגדר הפתעה. לדבריהם, על רקע שוק העבודה ההדוק וסביבת האינפלציה הגבוהה, ללא הרעה בתנאים הפיננסים ובפרט עלייה במרווחי האשראי, סיכון הריבית מוסיף להיות כלפי מעלה.