חדשות    

אי.בי.אי: סיבוב הפרסה בריבית בארה"ב שהשווקים מצפים לו ב-2023, לא טריוויאלי

רפי גוזלן IBI, צילום:יח"צ
מעודכן ל-07/2022

השווקים מתמחרים סיבוב פרסה במדיניות הריבית של הפד ב-2023 אבל ממש לא בטוח שזה יקרה. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות אי.בי.אי, בראשות הכלכלן הראשי רפי גוזלן.

לדבריהם, למרות הצפי להעלאת ריבית נוספת בשיעור של 75 נ"ב השבוע בארה"ב, החולשה בנתוני המאקרו, כאשר ברקע התגברה הירידה בסביבת האינפלציה גם בתמיכת הירידה במחירי הסחורות (בעיקר מתכות וחקלאיות ובמידה פחותה באנרגיה), הובילו את השווקים לתמחר אמנם את המשך העלאת הריבית עד לסוף השנה, אך מפנה מהיר כבר בסוף הרבעון הראשון של 2023. התמחור הנוכחי משקף צפי להעלאת הריבית ל-3.5%-3.25% עד לסוף השנה, יציבות סביב רמה זו בתחילת 2023, ומעבר להורדת ריבית כבר בסוף הרבעון הראשון ולאורך השנה כולה הפחתה לרמות של סביב 2.70%. כך, בעוד השוק יישר קו עם הערכות ה-Fed ל-2022, קיימת שונות גבוהה ביחס ל-2023 שבה הערכות ה-Fed האחרונות, טרום העלייה הנוספת בסביבת האינפלציה, שיקפו עלייה לרמות של 3.75% והפחתת ריבית רק ב-2024.

באי.בי.אי אומרים כי מעבר מהיר מהעלאת ריבית להורדת ריבית אמנם אינו חריג בארה"ב (ב-3 מתוך 4 מחזורי העלאת הריבית האחרונים נע סביב 5-7 חודשים), אך אף אחד ממחזורים אלו לא התאפיין בנקודת מוצא של אינפלציה גבוהה כמו הנוכחית, של כ-9% (שאף עשויה להתגבר שכן ברבעון השלישי אשתקד, האינפלציה נעה סביב 0.4% לחודש בממוצע). בפעם האחרונה שבה התקרבה האינפלציה לרמות אלו, בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת, פרק הזמן שלקח לאינפלציה לרדת לסביבה של 2% נע בין שנה לשנתיים, והדבר לווה בסביבת ריביות גבוהה משמעותית מזו הנוכחית (אם כי יש לציין כי מבנה שוק העבודה היה שונה וכך גם חוסר העיגון של הציפיות לאינפלציה). המסקנה העולה מהדברים היא שהתמחור הנוכחי של מעבר מהיר יחסית מהעלאת ריבית עד לסוף השנה להפחתת ריבית החל מסוף הרבעון הראשון של 2023 אינו טריוויאלי. ההסתברות להתממשות תרחיש זה תגבר במידה ועוצמת הפגיעה בפעילות הריאלית (כלומר גלישה למיתון ולא נחיתה רכה של הכלכלה) וההידרדרות בשווקים הפיננסים ישכנעו את ה-Fed  כי צפויה ירידה חדה בסביבת האינפלציה, גם אם האינפלציה בפועל (במבט ל-12 החודשים הקודמים) נותרה גבוהה יחסית.

בחינת התמחור בשוק המניות מעלה כי הוא עדיין רחוק מלגלם פגיעה בסדר גודל כזה. ראשית, כאשר המשק האמריקאי גלש למיתון שהוביל את ה-Fed למפנה מהיר במדיניות (מהעלאה להורדה) נרשמה ירידה חדה ברווחיות החברות של בין 20% ל-50%, תלוי כמובן בעוצמת המשבר. כיום, לעומת זאת, אמנם נרשמה לאחרונה התמתנות קלה בתחזיות הרווחיות ל-2023, אך הם עדיין מגלמים צפי לעלייה של למעלה מ-7%, תרחיש שאינו מתיישב עם האטה או גלישה למיתון וסיבוב פרסה מהיר במדיניות ה-Fed.

לפיכך, מעריכים באי.בי.אי כי הורדת האינפלציה מרמתה הגבוהה בארה"ב, אמנם אפשרית, אך עשויה להיות איטית יותר מאשר האופן שמגולם בשווקים, ולצורך השלמת התהליך תידרש הרעה משמעותית יותר בתמונת המאקרו ובתנאים הפיננסיים.