אלקטרה צריכה יורדת בהכנסות ועוברת להפסד
שוק ההון    

אלקטרה צריכה יורדת בהכנסות ועוברת להפסד

זאב קלימי - מנכל אלקטרה צריכה - צלם יוני רייף

אלקטרה מוצרי צריכה מדווחת על ירידה חדה בהכנסות ברבעון השני ומעבר להפסד. 

ההפסד של החברה הסתכם בכ-21.7 מיליון שקל לעומת רווח של כ-37.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול הוצאות בגין ירידת ערך נכסים בלתי מוחשיים רשמה החברה רווח הנקי בסך של כ-3 מיליון שקל.

הכנסות החברה ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמו בכ-668.5 מיליון שקל לעומת כ-782 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות נבעה בעיקר מירידה בהכנסות מגזר מוצרי צריכה חשמליים, בהכנסות מגזר תקשורת סלולרית ובמגזר אביזרים סלולריים אשר קוזזה בחלקה בעלייה בהכנסות מגזר קמעונאות חשמל.

הרווח הגולמי ברבעון השני של שנת 2018 הסתכם בכ-166.5 מיליון שקל לעומת כ-206.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי ברבעון השני של שנת 2018 עמד על כ-24.9% ממחזור המכירות, לעומת כ- 26.4% ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח התפעולי לפני הוצאות בגין ירידת ערך נכסים בלתי מוחשיים ברבעון השני של שנת 2018 הסתכם בכ-23.4 מיליון שקל לעומת רווח של כ-63.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד התפעולי, לאחר הפחתה בסך של כ-25 מיליון שקל בגין ירידת ערך נכסים המיוחסת לפעילות האביזרים הסלולריים של Huawei, הסתכם בכ-1.6 מיליון שקל.

ה-EBITDA של החברה ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמה לסך של כ-50 מיליון שקל, לעומת סך של כ-91 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ירידה חדה נרשמה בהכנסות במגזר מוצרי הצריכה החשמליים שהסתכמו בברבעון השניבכ-306 מיליון שקל, לעומת סך של כ-398 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.  הרווח במגזר מוצרי הצריכה הסתכם בכ-5 מיליון שקל לעומת כ-40 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במגזר מכשירים סלולריים הסתכמו המכירות בכ-14 מיליון שקל לעומת כ-39 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הקיטון נובע מירידה בפעילות מכירת מוצרי  Huawei. ההפסד המגזרי הסתכם בכ-27 מיליון שקל לעומת כ-2.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול הוצאות בגין ירידת ערך נכסים בלתי מוחשיים, הסתכם ההפסד המגזרי ברבעון השני של שנת 2018 בכ-2 מיליון שקל.

מאלקטרה צריכה נמסר כי במגזר קמעונאות החשמל, במסגרתו מפעילה החברה את הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק, נרשם גידול ברבעון השני בשיעור של כ-4.1% והן הסתכמו בכ-276 מיליון שקל לעומת כ-265 מיליון שקל ברבעון המקבילב-2017, וזאת על אף עיתוי חג הפסח שחל ברבעון הראשון בשנת 2018 לעומת עיתויו ברבעון השני בשנת 2017. המכירות למ"ר בחנויות זהות גדלו בשיעור של כ-5.3% והסתכמו בכ-2,768 שקל למ"ר בממוצע חודשי לעומת 2,629 ש"ח למ"ר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המגזרי הסתכם ברבעון השני של שנת 2018 בכ-6 מיליון שקל לעומת כ-11.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח נובע מירידה בשיעור הרווח הגולמי בעיקר כתוצאה משינוי בתמהיל המכירות ומעלייה בהוצאות הפרסום בסך של כ-4 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל ב-2017.

במגזר תקשורת סלולרית של אלקטרה צריכה, הכולל את פעילות גולן טלקום ונכלל בדוחות החברה מאז אפריל 2017, המכירות במחצית הראשונה של שנת 2018 הסתכמו בכ-260 מיליון שקל, הרווח המגזרי הסתכם בכ- 39 מיליון שקל.  לגולן נבע במהלך מחצית 2018 תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של כ-43.6 מיליון שקל. הרווח המגזרי אינו אמיתי – מדובר ברווח שנובע מהקטנת התחייבות, רווח חשבונאי שאינו מתבטא בתזרים וקשור לחשבונאות הרכישה של החברה (הקצאת עלות רכישת גולן טלקום). בחודשים האחרונים מנסה (על פי הדיוחים) לפצל ולמכור את גולן טלקום. 

המכירות של גולן ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמו בכ-130 מיליון שקל לעומת כ-133 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017. הרווח המגזרי ברבעון השני של שנת 2018 הסתכם בכ-20.8 מיליון שקל, ללא שינוי משמעותי מהרבעון המקביל ב-2017.

מספר מנויי הסלולר של גולן טלקום הסתכם בסוף המחצית הראשונה של 2018 בכ-903 אלף, גידול לעומת 892 אלף מנויים בתקופה המקבילה אשתקד ו-896 אלף בסוף הרבעון הקודם השנה. ההכנסה הממוצעת מלוקח (ARPU) הסתכמה בכ-48 שקל, לעומת 50 שקל בתקופה המקבילה אשתקד ו-48.4 שקל  בסוף הרבעון הראשון 2018.

זאב קלימי, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, שיסיים את תפקידו בסוף אוקטובר, אמר לאחר פרסום הדו"חות: "הרבעון השני של 2018 התאפיין בהמשך הצמיחה בפעילות הקמעונאית בה נרשמה עלייה של כ-4.1%  בהכנסות, וזאת על אף עיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון הראשון, בעוד שאשתקד חל ברבעון השני והשפיע על תוצאותיו. הצמיחה המתמשכת בפעילותן של הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק, שבסיכום המחצית הראשונה של השנה רשמו צמיחה של למעלה מ-11% במכירותיהן, על רקע האתגרים הפוקדים כיום את שוק הקמעונאות, ממחישה את מיצובן החזק של רשתות אלה ואת מובילותן בשוק המקומי.

במגזר התקשורת הסלולרית, בו פועלת גולן טלקום, הצגנו גידול במספר מנויי הסלולר ושמרנו על רווחיות יציבה, המהווה גורם מאזן לירידה ברווחיות הקבוצה בעקבות ההאטה בשוק המזגנים.

"בדומה לתוצאות הרבעון הראשון, גם הרבעון השני הושפע ממגמת הקיטון בביקושים שנרשמה בשוק המגזנים בישראל, וזאת בשל תנאי מזג אוויר נוחים יחסית, וכן בעקבות ההאטה בשוק הנדל"ן למגורים, המושפע מירידה במכירות של דירות יד שניה ומההאטה כללית בעקבות יישום תכנית 'מחיר למשתכן'. בנוסף, הושפעה פעילות זו ממגמת המעבר של הצרכנים למזגנים קטנים וזולים".