חדשות    

אפיק החיסכון המוצלח הבא? קופות גמל להשקעה יוצאות לדרך

זה לא סוד שישראלים רבים שמחפשים אפיק השקעה וחיסכון לטווח בינוני עד ארוך לא תמיד מוצאים פתרונות יעילים עבורם: המוצרים הבטוחים מציעים תשואה מינימלית, בעוד שבמוצרים אחרים רמת הסיכון גבוהה מדי מנקודת המבט של לא מעט ישראלים. בשבוע הבא, אמור להתחיל לפעול באופן מלא בישראל מוצר שעשוי לשנות במידה מסוימת את חוקי המשחק בתחום – קופות גמל להשקעה. הקופות אמורות להיפתח לכלל אוכלוסיית המשקיעים, באפיק שונה מאשר קופות הגמל המסורתיות, ובכך אולי להחזיר עטרה ליושנה .בשנים האחרונות הפופולאריות של קופות הגמל ירדה במידה דרסטית, עם הפיכת קופות הגמל למכשיר שמיועד לתשלום קצבה והיעדר הקפדות חדשות כמו מאז 2008.

קופת גמל להשקעה – כל מה שצריך לדעת 

משרד האוצר נתן לאחרונה אישור לגורמים הפיננסיים – בעיקר סוכני הביטוח – להתחיל בשיווק קופות גמל להשקעה לציבור (למעשה, תוכנית חיסכון לכל ילד מבוססת על קופות הגמל להשקעה כברירת מחדל). קופות אלה מציעות חיסכון גם לתקופות קצרות יחסית, וזאת להבדיל מקופות הגמל הנוכחיות שמחייבות המתנה לגיל ה-60 ולגיל הפרישה כדי לקבל את הכספים. קופות גמל להשקעה יאפשרו משיכה של הכספים בכל מועד, גם אם מבחינה פיננסית כדאי יהיה אולי כן להמתין עד לגיל 60 בו הכספים יינתנו ככקצבה ולא כסכום הוני – מה שיאפשר פטור ממס על הרווחים (אחרת, תידרשו למס רוון הון בגובה 25% על רווחיה הריאליים של הקופה). שימו לב שאפשר יהיה למשוך במועד מסוים רק חלק מהכספים שנצברו, וכן שמגיל 60 ומעלה אפשר לבקש העברה של הכספים לקופת גמל לקצבה, ובכך לקבל קצבה חודשית הפטורה ממס. בכל מקרה, הקופה תצטרך להעביר לעמית את הכספים שנצברו בקרן שלו תוך עד ארבעה ימי העסקים ממועד הבקשה שלו.

דמי הניהול המקסימליים על ההפקדות הם 4% ועל הצבירה 1.05%, אך ההערכה היא שבאמצעות משא ומתן או הפקדות גדולות ניתן יהיה להוריד את דמי הניהול בצורה משמעותית. ההערכות הן שדמי הניהול לא יהיו גבוהים ביחס לאפשרויות אחרות, גם בשל הרצון של המוצר החדש למשוך לקוחות (בעיקר פוליסות החיסכון, קרנות הנאמנות ולתיקי ההשקעות הנחשבים ל"מתחרים" של קופות הגמל להשקעה) – יכולת המיקוח של המפקידים בהחלט קיימת. בנוסף, קיימת אפשרות להשקיע בקופות גמל בניהול אישי (IRA), עליהן תוכלו לקרוא בהרחבה כאן.

מאפייני ההפקדה והחיסכון

קופות גמל להשקעה יאפשרו לחוסך לבחור מסלולים שונים של השקעה, שנחלקים ל"כלליים" ול"מתמחים". באפיקים הכלליים, ההחלטה על האפיקים אליהם יופקדו הכספים מוטלת על מנהלי קופת הגמל הספציפית, כך שיש כאן מגוון רחב של אפשרויות. במסלולים המתמחים ההתמקדות מראש תהיה בסוג מסוים של אפיק חיסכון, למשל מניות או אג"ח. באפשרות מנהלי הקופות יהיה להציע מסלולים הנבדלים ביניהם ברמת הסיכון, באוכלוסיית היעד וכן הלאה.

את ההפקדות בקופות גמל להשקעה ניתן יהיה לבצע באופן חד פעמי או תקופתי, כאשר הגבול העילון להפקדה ליחיד עומד נכון לעכשיו על 70,000 שקלים לשנה (בהמשך הוא עשוי להשתנות בעקבות שינויים במדד המחירים לצרכן). חיסרון של קופות גמל להשקעה ביחס לחלק מהאפיקים אחרים הוא שההפקדות כשלעצמן לא מקנות הטבות מס.

המעקב אחר קופות הגמל ייעשה באמצעות דו"חות תקופתיים שיישלחו למשקיעים בכל רבעון או שנה. מי שלא מרוצה מביצועי הקרן שלו יכול להעביר את הכספים לקופת גמל אחרת, או לחלופין למסלול אחר באותה הקופה. הניוד, חשוב להדגיש, לא מוגדר כאירוע מס, ולכן לא מצריך תשלום של מס רווח הון.

מידע נוסף וטיפים חשובים תמצאו במדריך המקיף שלנו על קופות גמל להשקעה.

מדריכים נוספים:

חיסכון לילדים – איך וכמה לחסוך לילדים?

מהם דמי ניהול? ולמה הם חשובים כל כך?