חדשות    

בזבוז של מיליונים: מערכת המאגר הביומטרי תוחלף אחרי שנה וחצי בלבד

מעודכן ל-02/2020

משרד הפנים פרסם בקשה למידע עבור מערכת חדשה שתחליף את הקיימת, ששימשה את המדינה בשנים האחרונות בפיילוט. עלות המהלך למשלם המסים: כ-22 מיליון שקלים

פחות משנה וחצי אחרי שנכנסה לפעולה, הרשות לניהול המאגר הביומטרי כבר מבקשת להחליף את מערכת ההשוואה הביומטרית שנרכשה מחברת ג'מלטו לצורך הפיילוט הביומטרי, במערכת חדשה. ההחלטה צפויה לעלות למשלם המיסים כ-22 מיליוני שקלים. המשרד, שאחראי על הרשות לניהול המאגר הביומטרי הלאומי אותה מנהל אברהם מינס, לא הסביר את החלטתו.

חברת ג'מלטו נרכשה לאחרונה על ידי חברת תאלס הצרפתית, והיא מפתחת את מערכת הזיהוי הביומטרי, ובנוסף היא גם יצרנית כרטיסי הסים הגדולה בעולם.

בדצמבר שעבר פרסמה הרשות לניהול המאגר הביומטרי פנייה מוקדמת לקבלת מידע שעניינה בדיקת החלפת מערכת ההשוואה הביומטרית של המאגר. בפנייה זו נכתב כי: "הרשות לניהול המאגר הביומטרי של מדינת ישראל מפעילה כיום מערכת ממוחשבת לזיהוי ביומטרי שסופקה על ידי חברת ג'מלטו (Cogent) ושוקלת לפרסם מכרז חדש לצורך החלפת המערכת הקיימת.

"הרשות מעוניינת לקבל מידע על חברות שמסוגלות לספק מערכת חליפית המבוססת על מוצרים מוכחים ואת כלל שירותי התמיכה הנדרשים. בקשה זו לקבלת מידע הינה חלק מתהליך למידה שהרשות מבצעת, שמטרתו גיבוש רשימה של ספקים/יצרנים אפשריים לצורך השתתפות במכרז עתידי". המועד האחרון להגשת הצעות נקבע ל-21 בפברואר".

הבקשה למידע של משרד הפנים מיועדת לספקי מערכות ביומטריות בהיקף מדינתי, הכוללות מערכות זיהוי ביומטרי בהיקף שלא יפחת מ-10 מיליון רשומות. על פי הבקשה, המערכת צריכה לכלול יכולות השוואת טביעות אצבע ופנים.

נזכיר כי המלצת מערך הסייבר היא להשאיר רק זיהוי פנים, כאשר טביעות אצבע אינן נחוצות לזיהוי חד ערכי של אדם. בבקשת המידע ישנה הפניה לתקני זיהוי ביומטריים נוספים של קשתית, ורידים וגיאומטריה של כף היד. ייתכן שבמשרד הפנים חושבים על עתיד שבו ההזדהות תהיה מבוססת על ריבוי איברים, גישה שמקבלת תאוצה בתקופה האחרונה לאור מקרי זיוף זיהוי ביומטרי חד-איברי.

בהיבט פרק אבטחת המידע, המערכת החדשה צפויה להשתמש במודל PKI לצורך הצפנת נתונים בסטטיות ותעבורה. בהיבט הפרטיות, ישנה דרישה לאנונימיזציה של המידע כאשר כל רשומה תקבל מספר סידורי שאינו מסגיר את זהות האדם.

לסיכום, טרם ברור מדוע משרד הפנים רוצה להוריד לטמיון השקעה של מיליוני שקלים ולהחליף את המערכת המשמשת אותו בשנים האחרונות לצורך הפיילוט. שאלה נוספת שעולה מהפרסום היא כיצד המשרד יבצע ניוד של הרשומות הקיימות למערכת החדשה והאם תהליך זה עתיד לפגוע באזרחים שכבר רשומים למאגר הביומטרי.

תגובת משרד הפנים: "כידוע, תחום טכנולוגיות הזיהוי הביומטרי מתפתח במהירות רבה הן מבחינת יישומים והן מבחינת יכולות וביצועים. הרשות לניהול המאגר הביומטרי בוחנת כל העת חידושים הנוגעים למנועי השוואה ביומטריים ויכולות נוספות משיקולים טכנולוגיים, תפעוליים ומקצועיים. מדובר בהיערכות מקצועית שמטרתה לבחון את החידושים וההתפתחויות הטכנולוגיות שיש בהן כדי להבטיח את המשך הגשמת המטרה שלשמה נחקק החוק והוקם המאגר לקראת סיום ההתקשרות עם הספק הנוכחי, על פי המועדים שנקבעו במכרז – שנת 2024.

הרשות לניהול המאגר הביומטרי פועלת כל העת תוך נקיטת כל האמצעים הדרושים לשם הגנה על פרטיות התושבים, אבטחת המידע במאגר ביומטרי ומניעת ניצולו לרעה, וכן מוודאת כי התקיימו כל הדרישות לפי החוק".

תעודת זהות ביומטרית: מה זה אומר וכמה עולה?

האיחוד האירופי שוקל לאסור על טכנולוגיית זיהוי פנים