חדשות    

בלי מזומן: היקף התשלומים בהעברות מקומיות דיגיטליות יגדל בכ-50% בארבע השנים הקרובות

קרדיט Shutterstock

מעודכן ל-07/2022

היקף תשלומי העברות הכספים המקומיות הדיגיטליות יחצה את קו ה-300 מיליארד בעולם לראשונה ב-2026, וזאת לעומת 207 מיליארד ב-2022 – צמיחה של 50% כמעט. כך עולה ממחקר שערכה חברת ג'וניפר ריסרץ' (Juniper Research) המספקת שירותי מחקר וניתוח למגזר התקשורת ההיי-טק העולמי, וכן ייעוץ, דוחות אנליסטים ופרשנות לתעשייה.

על פי הממצאים, המניעים המרכזיים למגמה הם אפליקציות על שמציעות שירותים מרובים, לרבות עיבוד תשלומים ועסקאות פיננסיות שזמינים באפליקציה אחת, ומניעות דיגיטציה של תשלומים שבעבר היו מבוססים על מזומן, על ידי הכללת שירות הודעות ושירותים אחרים לצד תשלומים.

כשמדברים על העברות כספים דיגיטליות מתכוונים בעיקר לאפליקציות העברות כספים דוגמת ביט ופייבוקס בישראל, וכן להעברות בנקאיות שנעשות ללא התערבות פיזית. הדברים מתיישבים גם עם המגמה שתופסת תאוצה במדינות ברחבי העולם, של הקטנת השימוש בכסף מזומן על מנת לצמצם את היקפי הכלכלה השחורה, של עשיית עסקים ללא דיווח לרשויות המס. בישראל, למשל, נכנס ב-2019 חוק המזומן שמגביל את היקף העסקאות שמותר לעשות במזומן. באוגוסט 2022 תיכנס לתוקפה הפעימה השנייה של החוק שמגבילה את היקף השימוש במזומן בעסקאות ל-6,000 שקל בלבד.

על פי נתונים שפרסם בנק ישראל בסקירה השנתית שלו על מערכת הבנקאות לשנת 2021, מחזור התשלומים באפליקציות תשלומים בישראל הסתכם ב-21,600 מיליון שקל ב-2021 לעומת 13,700 מיליון שקל ב-2020, עלייה של 57.7%.

סין, ארה"ב והודו יהוו 74% מהעסקאות הגלובליות עד 2026

 על פי המחקר של ג'וניפר, שלוש המדינות המובילות יהוו קצת פחות מ-74% מעסקאות העברת הכספים המקומיות הדיגיטליות הגלובליות בשנת 2026, ויזהו את שלושת השווקים המובילים לשימוש כ:

  1. סין
  2. ארה"ב
  3. הודו

המשיכה של תשלומים חברתיים, שבהם התשלומים משולבים בפלטפורמות חברתיות, הניעה עסקאות בשלוש המדינות הללו. הדוח ממליץ לספקי העברת כספים לזהות את הפלטפורמות החברתיות הפופולריות ביותר בכל מדינה ולשאוף ליצור שותפויות המאפשרות תשלומים חברתיים. WeChat Pay בסין ו-Venmo בארה"ב צוטטו על ידי המחקר כדוגמאות לאופן שבו תשלומים חברתיים מניעים העברת כספים מקומית.

מחבר המחקר, דמלה סאט, הסביר: "ספקי העברת כספים צריכים להתמקד בשווקים בעלי הצמיחה הגבוהה ביותר כדי להבטיח את ההחזר הטוב ביותר על ההשקעה, כאשר אמריקה הלטינית ומערב אירופה מזוהות כבעלות שיעורי הצמיחה החזויים החזקים ביותר".

הבחנה מאתגרת בשוק תחרותי מאוד

המחקר זיהה את הבידול כאתגר מרכזי עבור אפליקציות העברת כספים, במיוחד בהתחשב בנוף השוק התחרותי ביותר. הדוח זיהה את גישת ה-superapp, שבה מוצע שוק של שירותים שונים בתוך האפליקציה, כמפתח ליצירת אפליקציות להעברת כספים המציעות תמורה רבה יותר למשתמשים. לכן, הוא ממליץ לספקים לצרף ספקי שירותים פיננסיים אחרים וסוחרי מסחר אלקטרוני, כדי לשפר את ערך המשתמש הייחודי שהאפליקציות שלהם מייצגות.