שוק ההון    

ברגע האחרון – בג"ץ מנע מכירות ענק של המוסדיים בתעודות הסל

ETF, קרדיט: shutterstock

היום היתה צריכה להיכנס הרפורמה הנוגעת להחזקת תעודות הסל בידי הגופים המוסדיים אך בג"ץ, בהחלטה של הרגע האחרון, קיבל את בקשת המדינה להאריך את המועד להגשת תגובתה בשבועיים ובזמן  זה לשמור על המצב הקייים ולדחות את כניסתה של הרפורמה לתוקף.

החשש הגדול היה שכניסתה של הרפורמה לתוקף תלווה בפדיונות ענק בשוק תעודות הסל וההחלטה של בגץ מהווה כרגע את דחייתו של הקץ עד להחלטתו הסופית של בג"ץ הן בעניין צו הביניים והן בסוגיות המהותיות עצמן.

את הארכת התקופה בשבועיים נוספים ביקשו פרקליטות המדינה בשם שר האוצר, רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון והרשות לניירות ערך. בתופה זו לא יאכפו ההוראות החדשות על הגופים המוסדיים נגד גוף מוסדי ותקופה זו לא תיחשב כתקופת חריגה

גם בעניין שכר הנאמן שכר הנאמן התקבלה החלטה לשמור על הסטטוס קוו כשמדובר בהשקעה בקרנות סל בידי חברות המנהלות חסכונות ארוכי טווח. מנהלי הקרנות ימשיכו לשלם את שכר הנאמן שכר הנאמן בקרנות הסל .

על פי הרפורמה שהיתה אמורה להכנס לתוקף ושכנגדה הוגשה העתירה לבג"ץ, אמורים הגופים המוסדיים לבצע מכירה של תעודות סל בהיקף של כ-15 מיליארד שקל.

בעתירה של האיגוד נכתב כי  "נוצר מצב קפקאי, הנובע ממחלוקת בין שני גופים רגולטוריים – רשות שוק ההון מזה, ורשות ניירות הערך מזה, כמו גם מאי מינוי ממונה חדש על שוק ההון, ביטוח והחיסכון, לאחר פרישת הממונה הקודמת ביום 31 באוגוסט 2018, ומשכך העדרו של הגורם המוסמך על פי דין בסוגיות נשוא עתירה זו אשר הושארו במכוון לשיקול דעתו של אותו ממונה עצמו".

היקף ההשקעות של הגופים המוסדיים בתעודות הסל עומד היום מעל ל-40 מיליארד שקל.

לפני מספר ימים העביר סגן ראש רשות שוק ההון מכתב לגופים  המוסדיים המורה על שינוי משמעותי בכללי ההשקעה של הגופים המוסדיים בתעודות הסל. בעקבות מכתב זה הוגשה עתירה דחופה לבג"ץ .  

כיום מוטלת מגבלת החזקה על גופים מוסדיים של עד 25% בהחזקת כל סדרת תעודות סל. על פי ההנחיות שפרסם בעבר אגף שוק ההון, ה-25% האלו נגזרים מכלל תעודות הסל, גם אלו שטרם נמכרו לציבור.

איגוד תעודות הסל דרש בעתירה כי יינתנו הבהרות לגבי שיעורי האחזקה המותרים שכן אחרת יאלצו הגופים המוסדיים לבצע התאמה של שיעורי החזקותיהם ויאלצו להיפטר מכמות ענקית של תעודות

כמו כן ציין איגוד תעודות הסל בעתירה כי: "משעה שיבוצעו המכירות, או אף אם רק תגובש תכנית למכירתן, הנזק הנגרם יהיה בלתי הפיך, באשר מכירות בהיקף 15 מיליארד שקל אינן בגדר "יו-יו", דהיינו: ברצותך מושקע הכסף כאן, וברצותך, יום לאחר מכן, מוחזר לשם. "הבהרה" בדיעבד, כי לא היה מקום לבצע מכירות, לא תועיל אפוא, ומכירות שיבוצעו (כאשר תחתן ירכשו קרנות סל זרות), לא יושבו."