הרהורי בורסה    

גזית גלוב – מרוויחה, אבל ההון יורד – הכיצד?

איך זה שגזית הרוויחה, וההון שלה במקביל נשחק משמעותית? ומה זה רווח כולל?

ההון העצמי של גזית בתחילת השנה עמד על 8 מיליארד שקל, והוא נשחק ל-7.1 מיליארד שקל בסוף הרבעון השלישי – ירידה של 900 מיליון שקל בהון העצמי זה הרבה כסף, וזה גם משמעותי באחוזים – 11.2%.

אבל בדוח רווח והפסד אין לזה ממש הסבר – החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים ברווח נקי של 1.6 מיליארד שקל. אבל, רגע, רווח נקי זה עדיין לא השורה הבאמת תחתונה. מתחת לשורת הרווח הנקי, מפוצל הרווח לרווח הנקי המיוחס לבעלי מניות החברה ולרווח הנקי שמיוחס לזכויות שאינן מקנות שליטה, כאשר הרווח שמיוחס לאלו שיש להם זכויות שאינן מקנות שליטה הוא בעצם הרווח של המיעוט שמחזיק במניות חברות הקבוצה. גזית היא סוג של חברת אחזקות – היא מחזיקה באטריום הפועלת באירופה באקוויטי 1 הפועלת בצפון אמריקה ועוד.  האחזקה שלה (לרוב) היא בשיעור שמבטא שליטה, אך לא מלאה (לא 100%), והמשמעות שיש מיעוט שמחזיק ביתרה. גזית בדוחות המאוחדים שלה (בדומה לכל חברה ששולטת בחברות אחרות) מאחדת באופן מלא (100%) את החברות המוחזקות ולאחר מכן "נותנת" למיעוט את חלקו בהתאם לשיעור האחזקה שלו. כלומר כדי להגיע להשפעה האמיתית של החברה המוחזקת על התוצאות יש שני שלבים חשבונאיים – בשלב הראשון מאחדים באופן מלא את הדוחות של החברה הנשלטת (100%), אבל אז כדי להגיע לתמונה האמיתית מורידים את החלק של המיעוט בשורה אחת (שורת הרווח המיוחס לזכויות שאינן מקנות שליטה).

הטכניקה הזו אמנם מסורבלת ומייגעת, אבל היא חשובה – המשמעות שלה מבחינת קוראי הדוחות היא לא לעצור בשורת הרווח, אלא להמשיך לרווח המיוחס לבעלי המניות. הרווח המיוחס לבעלי המניות בגזית בתקופה האמורה הוא 414 מיליון שקל. כלומר, ההסבר לשחיקת ההון הוא ממש לא מסעיפי הדוח רווח והפסד. אז מה יכול להסביר את הירידה בהון,  ואיך בכלל זה אפשרי שההון יורד בשעה שיש רווח?

ברמה התיאורטית יש כמה אפשרויות; פרקטית הסיבה העיקרית היא – חלוקת דיבידנד. כשחברה מחלקת דיבידנד לבעלי המניות שלה היא בעצם מעבירה להם חלק מרווחיה השוטפים, טכנית היא מקטינה את יתרת העודפים שלה (שהיא חלק מההון העצמי) במקביל להקטנת המזומנים בקופה (שמועברים לבעלי המניות).  גזית חילקה בתשעת החודשים הראשונים של השנה 246 מיליון שקל, והסכום הזה לא מסביר כמובן את הפער הגדול בין השינוי בהון העצמי לרווח השוטף.

ההסבר נמצא בדוח על הרווח הכולל – מדובר בדוח "המשך" לדוח רווח והפסד, דוח שבו יש סעיפים שהורחקו/ יצאו מדוח רווח והפסד. כלומר סעיפים שלא מתבטאים ברווח והפסד בדוח רווח והפסד, אבל כן מתבטאים בדוח על הרווח הכולל. החשבונאות מאפשרת לחברות בכמה מקומות שלכאורה אינן קשורים ישירות לעסק, ואינן מבטאים את הרווח העסקי השוטף, להוציא את הסעיף מהדוח רווח והפסד. לדוגמה – רווחים/ הפסדים כתוצאה מתרגום אחזקות של ישות שפועלת בחו"ל. תרגום שווי האחזקה משמע הפרשי תרגום שנובעים משינויים במט"ח – אם נניח שהחברה המוחזקת עם הון עצמי של 1 מיליארד דולר, וההון הזה לא השתנה בין התקופות הרי שדולרית לא קרה כלום לחברה הזו, אבל אם הדולר היה 3.9 שקל, ואילו במאזן האחרון הוא ירד ל-3.7 שקל. במצב כזה שווי האחזקה היה 3.9 מיליארד שקל וירד ל-3.7 מיליארד שקל – הפסד שקלי של 200 מיליון שקל. ההפסד הזה על פי החשבונאות, ואפשר כמובן להתווכח על זה (הרי מדובר בהוצאת מימון לכל דבר ועניין) לא נמצא בדוח רווח והפסד, אך כן יופיע (הרי הוא חייב להופיע איפשהו, הוא משפיע על ההון העצמי) בדוח על הרווח הכולל. זו דוגמה לסעיף אחד אבל זה סעיף קריטי ומשמעותי בדוחות של חברות הנדל"ן שמשקיעות בחו"ל (דרך חברות בנות).

בגזית הסעיף זה הוא ההסבר לשחיקה בהון העצמי – ההתאמות מתרגום דוחות של פעילויות חוץ הסתכמו בהפסד ענק של 2.8 מיליארד שקל (חולשת מטבעות – אירו, דולר, דולר קנדי, ריאל ברזילאי לעומת השקל), ולצד סעיפים אחרים, הסתכם ההפסד הכולל של גזית ב-2.4 מיליארד שקל. אבל ההפסד הזה הוא (בדומה לרווח/ הפסד נקי) ההפסד של כל גזית לרבות המיעוט של החברות המוחזקות. בהמשך שוב יש פיצול של ההפסד לשניים – בעלי המניות והמיעוט. ההפסד הכולל של בעלי המניות  (שלוקח בחשבון את דוח רווח והפסד ואת הדוח על הרווח הכולל) מסתכם ב-683 מיליון שקל. ההפסד הזה יחד עם הדיבידנד שחולק מסבירים ירידה של 900 מיליון שקל בהון העצמי. מה שהנתונים האלו מלמדים הוא די פשוט – אל תעצרו בשורת הרווח הנקי, וגם לא בשורת הרווח הנקי לבעלי המניות – תעצרו בשורת הרווח הכולל המיוחס לבעלי המניות.  עם זאת, חשוב גם להתייחס לנתוני הרווח  החוץ מאזניים. גזית מפרסמת באופן שוטף את ה-FFO  (Funds from Operation ), מדובר על  מדד רווחיות שיוצא מהרווח/ הפסד החשבונאי ומנטרל  הכנסות והוצאות חד פעמיות (לרבות רווחים או הפסדים משערוך נכסים), רווחים או הפסדים ממימוש נכסים, שינוי בשווי הוגן של מכשירים פיננסיים הנמדדים דרך רווח או הפסד וסוגי רווח והפסד נוספים. השימוש ב-FFO  מקובל מאוד ומשמש לקביעת המעיין רווח מייצג ובהתאמה שווי מייצג לפעילות הפירמה.

ה-FFO הנומינלי של גזית גלוב הסתכם בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-321 מיליון שקל, לעומת FFO  של 270 מיליון שקל בתקופה הקודמת, אבל ברבעון השלישי חלה הרעה ב-FFO הנומינלי – ירידה ל-47 מיליון שקל לעומת 76 מיליון שקל ברבעון המקביל. האם הירידה הזו מלמדת משהו? כנראה שלא ממש. המדד הזה במתכונתו הנומינלית לוקח בחשבון את תנודת המדד (ובהתאמה את ההצמדה על ההלוואות/ חובות) דבר שיוצר פער בין הרבעונים, ועיוות בראייה ריאלית. וכמו כן המדד לא לוקח בחשבון הוצאות והכנסות חד פעמיות שאינן קשורות לפעילות השוטפת, נטרול של סעיפים אלו מסק את ה-FFO   הריאלי.

על FFO ריאלי ומדדים אחרים בפעמים הבאות