מובייל וגאדג'טים    

דור 5 כבר כאן – נדחתה הבקשה לביטול המכרז

מעודכן ל-02/2020

לאחר כל המכשולים בקרוב נוכל ליהנות ממהירות העברת נתונים גבוהה יותר באמצעות טכנולוגיית דור 5. השבוע  נדחתה עתירת סלקום, גולן טלקום ואקספון, שדרשו לבטל את מכרז דור 5. על פי תנאי המכרז, החברות יכולות להגיש הצעה במבנה של שלוש קבוצות, על פי חלוקת הרשת הסלולרית הקיימת כיום: סלקום יחד עם גולן טלקום ואקספון; פרטנר עם HOT mobile; ופלאפון לבדה.

בעתירה טענו החברות כי במכרז יש פערים עצומים בדמי הרישיון וחשש להצעות מניפולטיביות או פוגעניות. השופט קבע עם זאת כי "שיקול הדעת באשר לאופן המיטבי לקידום ופיתוח רשתות התקשורת בישראל מסור לרשות המינהלית, בעניינו משרד התקשורת. הכלל הוא שבית המשפט לא ימיר את שיקול דעתה של הרשות בשיקול דעתו שלו. מעבר לכך, כאשר בוחנים את טענות העותרות לגופן, המסקנה היא כי לא עלה בידן להניח תשתית לכך שהחלטת ועדת המכרזים באשר למודל המכרז נגועה בחוסר סבירות".החברות לא צפויות לערער לבג"ץ.

בשל הקשיים לפרוס אנטנות סלולריות עקב התגדות תושבים או רשויות חברות הוצעה  נדידה פנים־ארצית בין החברות, כלומר כאשר לקוח של חברה מסוימת יחווה קשיי קליטה באזור כלשהו, הרשת שלו תעבור אוטומטית לרשת של חברה מתחרה, שלה יש אנטנה קרובה יותר באזור. פתרון זה, לפי משרד התקשורת, הוא הישים והמהיר ביותר, שכן אינו דורש שינויי חקיקה. כבר כיום קיים פתרון זהה בכביש 12 בגבול מצרים, שם קיימות בעיות קליטה רבות.

מלבד זאת ברשת של פרטנר ופלאפון קיימים כיום שני פתרונות נוספים, שאותם הן מציעות ללקוחות ללא עלות נוספת. כיום גלישה סלולרית מתבצעת על דור 4, בעוד שיחות מתבצעות על דור 3. החברות מציעות את שירות VoLTE, המאפשר לבצע שיחות קוליות על גבי דור 4. שירות נוסף מאפשר להוציא ולקבל שיחות רגילות במקומות ללא קליטה על גבי רשתות WiFi.

מה זה דור חמישי

5G (קיצור של: 5th Generation, נקרא גם: רשתות סלולריות דור 5 או דור 5 של מערכות אלחוטיות) הוא הדור הבא של תקנים לתקשורת סלולרית המרחיב את התקן לאחר 4G (דור 4).

התכנון של 5G כולל חיבור בקצב נתונים גבוה והשהייה נמוכה בהשוואה ל-4G. רשת הדור החמישי 5G מספקת רוחב פס של 20 גיגה. זה צפוי להשפיע גם על פיתוחים טכנולוגיים מתחום האינטרנט של הדברים (IoTׂׂׂ) כגון ערים חכמות, בתים חכמים, רכבים אוטונומיים ועוד, שיוכלו לתקשר באופן רציף.

סין: כל משתמש סלולר או אינטרנט חדש יחויב בסריקת פנים

בשורה חדשה מגוגל: הדור הבא של ה-SMS הושק בארצות הברית