תוכן ממומן    

דמי חנוכה לילדים – הצעד הראשון לחינוך פיננסי

צילום: Freepik

חג החנוכה מתקרב אלינו בצעדי ענק ועמו ההזדמנות להעניק מתנות נפלאות לילדים שלנו. בחג החנוכה, בשונה מחגים אחרים, בדרך כלל המתנות יהיו על טהרת ההיבט הפיננסי. הילדים שלכם רק מחכים לחג כדי לקבל את דמי הכיס שלהם ועבורכם ההורים זוהי הזדמנות נהדרת לנצל זאת כצעד ראשון לחינוך הפיננסי של הילדים שלכם.

מדוע חשוב להעניק חינוך פיננסי לילדיכם?

הענקת חינוך פיננסי לילדים שלנו חיונית מאוד וחשוב שהיא תבוא מהבית. הסיבה העיקרית לכך היא שהמסגרות השונות שבהן אנו חיים לא מעניקות לנו את ההשכלה הפיננסית הנדרשת על מנת להתנהל פיננסית בצורה נכונה. למעשה, בחיינו הבוגרים – אם לא ניזום בעצמנו לימודי השכלה פיננסיים סביר להניח שנמשיך להתנהל פיננסית בצורה לקויה. אנו כמובן לא יכולים לשפוט או לבוא בטענות להורה כזה או אחר אולם אם אתם כהורים מאמר זה ורוצים להעניק לילדיכם חינוך פיננסי לילדיכם כבר מחג החנוכה הקרוב – דעו כי אתם עושים דבר גדול וחשוב שיניח את יסודות הידע הפיננסי לילדיכם ויספק להם כלים חשובים לעתיד.

מאיזה גיל כדאי להתחיל לספק לילדים חינוך פיננסי?

ניתן להתחיל לספק לילדים שלנו חינוך פיננסי כמעט מכל גיל וכמה שיותר מוקדם יותר טוב, אולם על פי מחקרים אנו למדים כי מגיל 6 לערך הילדים מתחילים לפתח חוש מפותח יותר לנושא הכסף והשימוש בו. לכן, גם אם תתחילו בין גיל 6 לגיל 10 ללמד את הילדים שלכם אודות החשיבות של כסף ואופן השימוש הנכון בו – זהו טווח גילאים נהדר להתחיל.

מתנות לחגים – מה ההבדל ביניהם למתנות בחג החנוכה?

עם ישראל בורך בחגים רבים וטובים ובהם מנהגים שונים ונהדרים. אחד מאותם מנהגים התקף בכל חג משמח הוא לתת מתנה ליקירנו ובמיוחד לילדים שלנו. למעשה, הילדים רק מחכים לחגים על מנת לקבל מתנות וגם בחג החנוכה הקרוב תהיו בטוחים שהם יחכו בקוצר רוח לאותן מתנות לחנוכה וחסרי הסבלנות שביניהם יתחילו לחפש אותן ברחבי הבית כבר בימים שלפני החג. זוהי ההזדמנות שלכם כהורים להעניק לכם שלכם כלים פיננסיים ראשונים מכיוון שהמתנה הנפוצה ביותר בחג החנוכה היא דמי חנוכה.

דמי חנוכה – המתנה שכל ילד מחכה לה:

דמי החנוכה הוא כסף שאנו נותנים לילדינו במתנה כמנהג החג. בשונה מחגים אחרים בהם נותנים בדרך כלל מתנות שונות, חלק מההורים יעדיפו להעניק דמי חנוכה כמתנה לחג או בתוספת למתנה לחג. מדוע נהוג לתת דמי חנוכה אתם שואלים? ובכן, היווני רצו להנחיל לעם ישראל את ערכי התרבות היוונית ולחנך את היהודים להשתמש בכסף למטרות חומריות וגשמיות בלבד. על אף שחלק מהעם היהודי בזמנו אכן הושפע מהתרבות היוונית הרי שיהודים אחרים ניסו לחנך את דור ההמשך (הילדים) ללימוד תורה וקיום מצוות. על כן, הם החלו להעניק לילדים דמי חנוכה ולהראות להם שיוכלו להשתמש בכסף לכל מטרה שיבחרו, כולל מטרות רוחניות. כדי לקרב את הילדים לתורה ולערכיה, החלו ההורים להעניק לילדיהם דמי חנוכה ומשם זה הושרש לדורות וכיום אנו כהורים נותנים לילדים שלנו דמי חנוכה. על אף שחלק מההורים עושים זאת מסיבות אחרות לגמרי, הרי שעדיין מדובר בהזדמנות נהדרים להשריש צעדים ראשונים של חינוך פיננסי לילדיכם.

למדו אותם כיצד לחסוך – איך תתנו לילדים דמי חנוכה בצורה נכונה?

צעד 1 – קנו לילדים שלכם קופת חיסכון מתוקה. קופה זו יכולה להיות מעוצבת ומסוגננת בהתאם לנושא האהוב, סדרת טלוויזיה אהובה או מותג אהוב על הילד/ה שלכם. תוכלו לקחת אותם לחנות שיבחרו את הקופה בעצמם או לקנות בעצמכם קופה שאמורה למצוא חן בעיניהם. חשוב שהקופה תהיה עשויה מפח או חומר גלם שלא ישבר אם הקופה תיפול על הרצפה ומצד שני יהיה לה גם פתח שניתן יהיה לפתוח אותה בכל זמן שנרצה מבלי הצורך לשבור אותה. גם קופה קטנה יחסית יכולה להתאים (עבור ילדים גדולים יותר קופסת חיסכון מעט גדולה יותר תתאים). לכל ילד שלכם תהיה הקופה שלו, אותה הוא ישים בפינה שלו בחדר השינה ואליה הוא יכניס את הכסף שלו.

צעד 2 – תנו לילדים שלכם את דמי החנוכה במטבעות – ילדים מאוד אוהבים לשלשל פנימה את המטבעות ואף לספור אותם תוך כדי. לעתים הם אפילו יוציאו את המטבעות ויכניסו אותן שוב או יספרו שוב את כל המטבעות שיש להם ביחד עם כסף שכבר חסכו בעבר. מדובר בחוויה נעימה ומדליקה עבור הילדים ולכן עדיף לתת להם מטבעות ולא שטרות.

צעד 3 – דחיית סיפוקים – באמצעות דמי החנוכה תוכלו להעניק להם גם שיעור חשוב לחיים בנושא דחיית סיפוקים. מדובר בכלי חשוב לחיים שהוא הרבה מעבר להיבט הפיננסי אך ללא ספק חלק בלתי נפרד מהחינוך הפיננסי של הילדים שלכם. אתם רוצים שהילדים שלכם ממש יצפו למלא את קופת החיסכון בחדר ולכן היא צריכה להיות במקום בולט שיוכלו לראות אותה מדי יום. כאשר הם מקבלים דמי כיס (בהנחה שאתם נותנים להם באופן קבוע דמי כיס נניח פעם בשבוע, שבועיים או חודש) עודדו אותם לשמור על הכסף בקופסא ולחסוך אותו. במהלך שמונת ימי חג החנוכה תוכלו ללמד את הילדים שלכם איך לדחות סיפוקים, גם אם מדובר לטווח קצר של ימי החג. בהתאם לסכום שהחלטתם לתת לכם במהלך החג – חלקו את הסכום ותנו להם חצי לאחר הדלקת הנר הראשון של החג וחצי נוסף לאחר הדלקת הנר השמיני והאחרון של החג. כמובן שנוסיף תנאי חשוב – שכדי לקבל את הכסף הנוסף עם סיום החג על הילד לשמור על החצי הראשון שקיבל בקופת החיסכון, מבלי להשתמש בו או להוציא אותו במשך שמונת ימי החג. אם  יעמדו באתגר יקבלו את החצי השני.

חינוך פיננסי למתקדמים – למדו אותם כיצד הכסף שלהם יכול לצבור ריבית:

המצלה על אתגר נוסף תסייע לילדים שלכם ללמוד כיצד הכסף שלהם יכול גם לצבור ריבית. מדובר בחינוך פיננסי למתקדמים שחשוב להשריש כבר מגיל קטן. חלקו את הסכום שתרצו לתת להם בחג ל8 ימים ובכל יום תנו להם חלק קטן מתוך הסכום. אם שמרו על כל הכסף בקופת החיסכון שלהם עד סיום החג ולא השתמשו בו – יקבלו צ'ופר מיוחד – סכום כסף נוסף כבונוס. כך הם יבינו את עיקרון הריבית המתקבל לאחר חיסכון כספי.

מה עושים עם כל הכסף שצברו בקופת החיסכון?

אז לאחר שמונת ימי החג וכאשר הילדים שלהם למדו את השיעורים הפיננסיים הראשונים שלהם, אפשר להציע להם להמשיך לחסוך את הכסף לטווח ארוך יותר או לראות את התגמול שלהם גם בטווח הקצר (ככל שהילדים יהיו יותר מחונכים פיננסית ובוגרים בגיל ובמחשבה ניתן יהיה לעבוד אתם על תקופות חיסכון ארוכות יותר). בינתיים יוכלו הילדים להיכנס לאתר לבחור ולקנות מתנות מפנקות במיוחד או לקחת את הילדים לחנות הצעצועים שיבחרו לעצמם צעצוע מדליק שהם אוהבים.

זכרו כי חינוך פיננסי של הילדים שלנו הוא החובה שלנו כהורים. אנו נעניק להם את הכלים הראשונים שיוכלו להיעזר בהם ככל שיתבגרו וילמדו לנהל את הכסף שלהם בעצמם.