מובייל וגאדג'טים    

האם אפליקציית טיק טוק מרגלת אחרי משתמשים במערב?

אפליקצייות הסרטונים הפופולרית טיק טוק, שעקפה את אינסטגרם וסנאפצ'אט במצעד ההורדות, נמצאת בימים אלו תחת עין פקוחה של הממשל האמריקאי, אחרי דיווח של הוושינגטון פוסט על מדיניות צנזורה חשודה של תכנים באפליקציה. בעלי ביטטרדאנס, שבבעלותם האפליקציה,  מנסים להרגיע את החשש שהשלטון הטוטליטרי בסין ינצל את האפליקציה כדי לרגל אחרי משתמשים במערב.

כדי להרחיק את החשש, על פי דיווחים בתקשורת העולמית, טיק טוק מנסה להתרחק מסין באמצעות הרחבת הפעילות בדרום-מזרח אסיה, ובפרט לסינגפור.  בארצות הברית שוקלת טיק טוק להיכנס תחת שם אחר. עוד צמצמה את החשיפה של תכנים שיצרו משתמשים מסין למשתמשים בארה"ב, אלא ששינויים אלו קוסמטיים בלבד ולא באמת פוגעים בקשר של האפליקציה שמשרדיה בסין.

בראיון לניו יורק טיימס טענו בהברה כי טיק טוק לא מצנזרת תכנים שלא נוחים לסין. לפיה האפליקציה גם לא משתפת עם סין מידע משתמשים, שנשמר  על שרתים בארה"ב ובסינגפור, ואפילו לא עם החברה האם בבייג'ינג..

אלא שהחברה האם נמצאת בסין, ואף שחלק מהמשרדים מחוצה לה, מפתחיה ועובדים רבים נמצאים בסין וכן בני משפחותיהם, כך שלא סביר שיסרבו לממשלה הסינית. ה. כבר היום בסין מפעילה בייטדאנס גרסה מקומית של טיקטוק תחת המותג דוֹאוּיִין ובה החברה משתפת פעולה עם הממשל.

מיעוטים שהשתמשו באפליקציה לדווח על קרובים נעדרים  -חשבונותיהם הוסרו או הושעו, ובמקרים אחרים הוסרו הסרטונים. אומנם עדויות למכירת מידע עדיין לא קיימות, אך החשש קיים עקב שיתוף הפעולה עם הממשל בעבר.

טיק טוק זוכה ליחס מקל ומלטף מאפליקציות מקבילות כמו סנאפצ'אט. אך נראה שגם המשתמשים וגם הקולגות לא ממהרים להתעמק בחקירת הצנזורה של האפליקציה.

-TikTok הבהירו בעבר בבלוג החברה, כי החוק הסיני אינו חל על האפליקציה, והמידע מאוחסן בתוך שרתי ארצות הברית. "אנחנו מאחסנים את כל פעילות האפליקציה בארצות הברית, בשרתים הממוקמים בתוך המדינה, עם גיבוי בסינגפור. שרתי המידע שלנו מאוחסנים מחוץ לסין, ואף מידע שאנחנו אוספים לא כפוף לחוק הסיני. יתרה מכך, הקדשנו צוות טכני שלם שיתמקד באבטחת המידע והפרטיות שלנו.

על כך הגיבו אז הסנאטרים ברצות הברית: : "תנאי השימוש והפרטיות של האפליקציה מתארים בדיוק כיצד האפליקציה שואבת מידע מהמשתמשים והמכשירים, לרבות תוכן, התקשורת שנעשית, כתובות IP, מיקומים, מזהים של הסמארטפונים, עוגיות, מטה – דאטה, ומידע רגיש אחר. למרות שהחברה ציינה כי TikTok אינה פועלת בסין ולא מאחסנת שם מידע, נראה כי ByteDance פועלת בתוך סין, ולכן כפופה לחוקים במדינה.

לא רק סנאפצ'אט: אינסטגרם מעתיקה מטיק טוק וקוראת לזה Reels

הכירו את אפליקציית טיק טוק – האפליקציה הסינית שכובשת את הצעירים