חדשות    

האם חברות המזון מסוות את הסימונים של משרד הבריאות

רפורמת סימון מוצרי המזון, שמסמנת רמות חריגות של נתרן, סוכר וכדומה, נועדה להקל על הצרכן בבחירת המוצר כך שיידע על השפעותיו הבריאותיות. החברות נערכו והתאימו את עצמן. אלא שמזון בריא לכאורה כמו דגני בוקר התגלה בסימון אדום. מה שפוגע במכירות. ולכן החברות צריכות להתמודד עם המצב.

אחת ההיערכויות המעניינות לפני כניסת הרפורמה היא שינוי האריזות שעם עין פקוחה נראה שיש בו לטשטש את הסימונים האדומים. איך עושים זאת? למשל הבלטת הצבע האדום מתחת לכיתוב, ותמונות של פירות אדומים למשל – זה המקרה של הערגליות של עלית. כך כשהאריזה אדומה יותר, המדבקה באותו צבע פחות מודגשת.. יש כמובן גם כאלו שהיו אדומים מראש כמו קוקה קולה, אבל לפחות לא היה שינוי במזיד.

דרך נוספת היא הוספת תמונות של פירותאו ירוקות אדומים מתחת למדבקה, כמו במקרה של דלי שהוסיפה מתחתהמדבקה האדומה והעגולה תמונות של שרי. וגם כיתוב אדום משלה. גם בקורנפלקס בנרנפלקס של תלמה הסתובבו תותים מסביב למדבקה. גם באריזת דגני הבוקר דליפקאן של תלמה, מוצר ש"זכה" במדבקה לאור סוכר בכמות חריגה מהסף המותר, הסימון נמצא ליד קערית דבש ש"מעדנת" את קיומה של המדבקה..

האחריות על הצרכנים

עד שהרגולטור יבקש להגדיל או להבליט יותר את הסימון, האחריות היא על הצרכנים, לחפש באופן פעיל את הסימונים וגם לא להסתפק רק בהם אלא לקרוא את רשימת הרכיבים שהיא סולידית ברפורמת הסימונים לעומת זאת שצפויה להתפרסם בשנה הבאה.

הרפורמה  גם לא מסמנת את כל הרכיבים הלא בריאים בשל בזה, רק סוכר, מלחן ושומן טרנס. ממתיקים מלאכותיים שמזיקים למשל לא מופיעים בסימונים.

יש לציין שחלק מהחברות מכחישות שהשינוי באריזה מכוון, למשל מאסם נמסר בתגובה: "מדובר בטענה מופרכת מיסודה. כל אדם עם שכל ישר רואה שלו היו שמים את המדבקה באותו מיקום וללא שינוי על האריזה הקודמת, היא הייתה פחות בולטת. אסם התייחסה לתקנות סימון המזון כמנוף לשיפור תזונתי בכל תחומי פעילותה והביאה לצרכן 300 מוצרים חדשים משופרים תזונתית. לכן, אין מקום לתיאוריות מסוג זה, שאינן עולות בקנה אחד עם ההיגיון הבריא ופעולות החברה".

מתלמה נמסר: "תלמה החלה לסמן כבר ב-2016 את כמות כפיות הסוכר בחזית האריזה באופן בולט ומונגש. גם בעיצובים החדשים של אריזות דגני הבוקר, החברה מנגישה את המידע אודות הרכיבים התזונתיים באופן ברור ושקוף בחזית האריזה, על-מנת שהצרכנים יוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה עבורם".

מעוף טוב נמסר: "בנוסף לסימונים החדשים, אנו מחויבים להציג על מוצרינו גם סימונים וטרינריים בצד השמאלי התחתון של האריזה. לכן, על מוצרינו המחייבים זאת הוסף הסימון התזונתי החדש, בצדה הימני התחתון של האריזה, באופן בולט יותר מאשר היה לו היינו שומרים על העיצוב הקודם".

גם ספוטיפיי לא תפרסם פרסומות פוליטיות

אכיפת רפורמת סימון המזון מתעכבת