חדשות    

אכיפת רפורמת סימון המזון מתעכבת

pexels

רפורמת סימון המזון הייתה אמורה לעשות מהפכה בצריכה ובבריאות שלכם, מוצרים לא בריאים במיוחד יסומנו בסימון אדם המזהיר מהם, בדומה לאזהרות על הסיגריות. אלא שהמשבר הפוליטי מקשה על האכיפה.

ביום רביעי השבוע תצא לדרך רפורמה חשובה בשוק המזון בישראל. חלק מהרפורמה כבר נוכח במדפים.  ואפשר לראות מדבקות אדומות, המסמנות שומן, נתרן וסוכר בכמויות גדולות על מוצרי המזון.

הרבה יצרנים שינו את הרכבי המותגים כדי להימנע מסימון ועיצבו אריזות מותאמות לדרישות החדשות – הרפורמה מתייחסת גם לאריזה תוך איסור להטעות בגודל. ובכל זאת רבע מהמוצרים של חברות המזון הגדולות יסומנו בסמל אדום אחד מינימום.

בעולם הרפורמה  הורידה את המכירות של המוצרים המסומנים בשלבים הראשונים, אך עד מהרה המכורים חזרו לקנות את האוכל הלא בריא. בישראל הוחלט על כן לעשות את הרפורמה בכמה שלבים ולהוסיף לה עוד סימונים ועוד התראות לגבי חומרים מסוכנים בכמותם, וכן להפחית את הכמויות. הפעימה השנייה תיכנס לתוקף  בינואר 2021.

בפעימה הראשונה היו צריכות יצרניות המזון להפחית את הסוכר ל־13.5 גרם לכל 100 גרם מזון, ואילו בשנה הבאה  יצטרכו להפחית את רמת הסוכר ל־10 גרם בלבד כדי להימנע מסימון אדום. גם רף הנתרן יחמיר והוא יצטרך לרדת מ־500 מ"ג ל־100 גרם מוצר כיום ל־400 מ"ג. השומן הרווי יצטרך להיות מופחת מ־5 גרם ל־4 גרם בלבד לכל 100 גרם מוצר. החשש של החברות הוא שהפעימה השנייה תפגע מהותית בטעם וכן בביקוש.

הרפורמה מגיעה בעקבות הנתונים שלפיהם כ־30% מהילדים בכיתות ז’, וכ־60% מהמבוגרים, סובלים מעודף משקל והשמנה. כ־9.7% סובלים מסוכרת, ובקרב אוכלוסיות עניות השיעור מגיע ל־25%.

בנוסף לסימון האדום, גם סדר הופעת פרטי הסימון התזונתי בטבלת הרכיבים משתנה, ויכלול את תכולת הערך הקלורי של המזון, תכולת השומנים, תוך פירוט חומצות שומן רוויות, חומצות שומן טראנס וכולסטרול. עוד תצוין כמות הנתרן, הפחמימות – תוך פירוט הסוכרים, החלבונים, הוויטמינים והמינרלים. גם הכניסה של הפעימה הראשונה הדרגתית, תחילה נקניקים וחלב ואז מזון יבש.

בלי ממשלה אין עונשים

הבעיה היא שהמשבר הפוליטי מנע את התקנת תקנות הענישה על יצרן שיפר את הכללים, אך זה לא מרגיע את היצרנים משום שהם סבורים כי גם אם כרגע לא ברורה הענישה, בזמן אמת היא תהיה לרעתם.

אילו חטיפים לא יסומנו

החברות עדיין לא פרסמו ברובן את מסקנות הוועדה, אבל אסם, שהשקיעה הרבה כסף ברפורמה ובשינוי מוצריה, מסרה שהחטיפים הקלאסיים במבה וביסלי לא יסומנו. עוד ציינה כי מוצרים שכן יסומנו תהיה להם חלופה בריאה יותר, כמו בייגלה עם פחות מלח.

לא רק חמאה, מחסור גם בקרמבו