חדשות    

האם רשות שוק ההון אכן תגביל את ההשקעות של קופות הגמל בחו”ל? רחוק מזה

Shutterstock
מעודכן ל-08/2023

האומנם רשות שוק ההון תגביל את קופות הגמל בהשקעות בחו"ל? כך היה אפשר להתרשם מדיווחים שפורסמו לאחרונה שלפיהם הרשות פועלת לצמצום את החשיפה של החוסכים במכשיר החיסכון הזה לנכסים בחו"ל החל מינואר 2024.

בעקבות העניין שעוררו הידיעות הוציאה רשות שוק ההון, בניהולו של ממלא הממונה מקום עמית גל, הבהרה בנוגע לחוזר מסלולי השקעה בקופות גמל, ממנה עולה קודם כל כי אין מדובר בהוראה חדשה אלא בעדכון של חוזר משנת 2015 וכי החוזר אינו מבטל את החשיפה של קופות הגמל לנכסים מעבר לים. מאוחר יותר הצטרפה רשות ניירות ערך בהבהרה משלה לנושא. 

על פי הודעת רשות שוק ההון, מסלולי השקעה בקופות גמל נקבעים בהתאם להוראות חוזר "מסלולי השקעה בקופות גמל". חוזר זה פורסם לראשונה בשנת 2015 וקבע בין היתר את החובה של גוף מוסדי להציע מסלולים תלויי גיל ("המודל הצ'יליאני"). מעבר לניהול מסלולים תלוי גיל, מאפשר החוזר לגופים מוסדיים להציע לחוסך גם מסלולים מתמחים, בכפוף למגבלות שמתייחסות לשמות המסלולים, מספר המסלולים שיוצעו ומדיניות ההשקעה שלהם. היצע מסלולים מגוון על ידי גופים מוסדיים מגדיל את יכולת הבחירה של החוסך בהתאם להעדפותיו

הרפורמה במבנה מסלולי ההשקעה אשר צפויה להיכנס לתוקף בינואר 2024, פורסמה באופן סופי ביום 28 בספטמבר 2022. בחודש דצמבר 2022 רשות שוק ההון דחתה את מועד הכניסה לתוקף של חלק מההוראות בשנה נוספת (מינואר 2023 לינואר 2024) כדי לאפשר לגופים המוסדיים, לבעלי הרישיון ולחוסכים להיערך בצורה נאותה לכניסת הרפורמה לתוקף. השינויים הצפויים בהרכב מסלולי ההשקעה ידועים מזה תקופה ארוכה ולא חל בהם כל שינוי בעת האחרונה

יודגש שהעדכון לרשימת מסלולי ההשקעה בוצע כחלק מהליך רחב יותר של יישום המלצות הוועדה הציבורית בנושא הוצאות ישירות בניהול השקעות בראשות פרופ' ישי יפה. שינויים אלו כללו, בין היתר, הרחבת האפשרות להצעת מסלולים בניהול פסיבי (עוקבי מדדים) וכן מסלולים בהם תתאפשר השקעה בנכסים סחירים בלבד, מתוך מטרה לצמצם את ההוצאות הישירות הכרוכות בניהול ההשקעות. מעבר לכך, עדכון רשימת מסלולי ההשקעה כלל גם שינוי ברשימת המסלולים המתחים. המטרה של תיקון זה היא ליצור סטנדרטיזציה בין מסלולי ההשקעה המוצעים כדי לאפשר לציבור להשוות בין מסלולים ובין גופים מוסדיים שונים.

בהתייחס להשקעה בנכסים בחו"ל, בתיקון שצפוי להיכנס לתוקף תבוטל האפשרות לקבוע מדיניות השקעה של קופת גמל לפי התמחות גיאוגרפית. חריג לכך הוא התמחות בהשקעה במדד S&P500 שהוא מדד מוביל שמאפשר חשיפה למניות בחו"ל. התיקון לא מצמצם את אפשרויות ההשקעה של הגופים המוסדיים בחו"ל או בכל אפיק השקעה שהוא ביחס למצב הקיים. במסגרת החוזר קיימות אפשרויות שונות לגופים מוסדיים להציע לציבור מסלולי השקעה שונים, ברמות סיכון שונות ובפיזור גיאוגרפי שייקבע. גוף מוסדי שיבחר בכך יוכל להציע ללקוחותיו מסלול אשר עיקר נכסיו מושקעים בחו"ל, בדומה למצב היום.

בחודשים האחרונים, התקבלו ברשות פניות שונות לעריכת שינויים בחוזר מסלולי השקעה טרם מועד כניסתו לתוקף. בין היתר התקבלו גם פניות שביקשו לאפשר המשך שיווקם של מסלולים בעלי התמחות גיאוגרפית החל מינואר 2024. הרשות בוחנת את הפניות שהתקבלו אך טרם החליטה האם לבצע שינויים כלשהם בחוזר. ככל שתתקבל החלטה לערוך שינויים בחוזר, זו תפורסם להערות הציבור כמקובל.

הרשות מבקשת להזכיר ולחדד כי ניהול השקעות בחיסכון הפנסיוני מבוצע בראיה ארוכת טווח. בחירה במסלולי השקעה צריכה להתבצע תוך הפעלת שיקול דעת, קבלת ייעוץ מתאים, ולא מתוך שיקולים קצרי טווח.

כאמור, מאוחר יותר הצטרפה רשות ניירות ערך לרשות שוק ההון והוציאה הבהרה תמציתית משל עצמה, בה נאמר כי "בניגוד לפרסומים, קופות הגמל ימשיכו להשקיע בחו"ל".