חדשות    

ההכנסות החלופיות לענף הרכב: סחר מידע במקום מוסכים

כמה שינויים מהפכניים בענף הרכב, ובהם קישוריות וחשמול הרכבים, הופכים את הסחר במידע לאפיק הכנסה חלופי לתעשייה

ענף הרכב מסיים השנה את אחד העשורים המשגשגים והרווחיים בתולדותיו, אבל לא בטוח שמה שהיה הוא שיהיה. מקורות ההכנסה הוותיקים לפני שינוי ושחיקה.

בזכות מערכות בטיחות וסיוע אקטיבי מתקדמות, שקיימות בכמעט כל רכב חדש שנמכר בישראל יש פחות תאונות.כך נפגעות ההכנסות ממכירת חלפים. עדכוני תוכנה מרחוק הצפויים לצד התחשמלות כלי הרכב יפחיתו את הצורך במוסכים. ואם שירותי הרכב השיתופיים יתפסו תאוצה בישראל תיבלם המגמה של גדילת שיעור כלי הרכב הפרטיים.

ראשי הענף מנסים לפתח מקורות הכנסה חלופיים ושונים לחלוטין. בהם ניצול ומסחור של המידע היקר שמופק כתוצר לוואי מכלי הרכב שהם מוכרים.

חלק כבר החלו לפתח מיזמי טכנולוגיה עצמאיים מתקדמים. אחרים נכנסים לתחום התשתיות לרכב העתידי, ויש מי שבונים פורטפוליו משגשג של השקעות הון סיכון באוטו-טק בזכות הידע שלהם.

המונחים המדוברים בהתחדשות הם אוטונומיה, חשמול, שיתוף וקישוריות. כך למשל כלמוביל חשפה שני פיתוחים בתחום הקישוריות: אולם תצוגה "וירטואלי" לדגמי יונדאי ומיצובישי, שממוקם ברשת ומאפשר ללקוחות לבצע תהליך מלא של הזמנת רכב, החל משלב הגדרת המפרט, דרך הצעת מחיר והטרייד-אין וכלה בשלב הסליקה; ואפליקציה מתקדמת שמקשרת בין המערך הלוגיסטי של היבואן, מערכת הקישוריות ברכב והסמארטפון של הלקוח, וכוללת בין השאר קבלת מידע מרחוק על מצב הרכב בזמן אמת, דיאגנוסטיקה, שליטת קולית ועוד.

הייחוד של כלמוביל הוא פיתוח הטכנולוגיה הזו "בתוך הבית", בסיוע מרכז ופיתוח פנימי. המו"פ שלה פיתח אלגוריתמים ייחודיים וביצע ניסויים, הוכחת היתכנות ותיקוף (ולידיזציה) של המערכות והאלגוריתמים בשטח, בהשקעה רבה של משאבים.
השקעה בהיקף כזה מעידה שלא מדובר במוצר אופנתי לקידום מכירות ותדמית. מדובר בזרוע עסקית עתידית, שמטרתה לייצר הכנסות ממידע ומשירותי לוואי. מערכת קישוריות ברמה כזו יוצרת "זרם מידע" מסיבי שזורם לחברה לאורך כל מחזור החיים של הרכב, ולא מסתיים בתום האחריות הרשמית או לאחר העברות הבעלות.

גם "אולמות תצוגה וירטואליים" אומנם לא הוכחו עד כה כיעילים במיוחד לצורך מכירת רכב חדש לקהל הישראלי השמרן, המעדיף את "חוויית הקנייה הפיזית". אבל הם מקור להפקת מידע שיווקי רב-ערך.

מוניטיזציה, הפיכת מידע לכסף, של נתוני הרכב היא כבר כיום עסק גדול שעתיד לצמוח הרבה יותר. מחקר של חברת הייעוץ פרוסט אנד סאליבן, שפורסם בשנה שעברה, העריך כי היקף שוק מסחור המידע מהרכב בעולם יגיע לכ-33 מיליארד דולר עד 2025. המחקר אף תימחר את "שווי זרם המידע", לצורך הערכת שווי, בסביבות 100 דולר למכונית.

 

הכנסה מחשמל

אפיק הכנסה אחר הוא הקמה ותפעול של רשתות הטענה לרכב חשמלי. לפחות שתי שחקניות מוכרות מענף הרכב נכנסו בשנה החולפת לזירה הזאת.

הראשונה היא "אפקון" של קבוצת שלמה. מדובר בחברת הליסינג הגדולה בישראל, ועד לאחרונה גם יבואנית אופל. זו הקימה חברה בת עצמאית בשם "אפקון תחבורה חשמלית", שמציעה כיום עמדות טעינה ביתיות וציבוריות, עמדות לחניונים ואף עמדות הטענה תעשייתיות מהירות של עד 150 קילוואט-שעה, שיכולות להוסיף לרכב חשמלי טווח של עשרות עד מאות קילומטרים בתוך פחות משעה. אפקון גם הטמיעה את האפליקציה של הסטארט-אפ הישראלי DRIIVZ, שמאפשרת לשלם עבור טעינה ולקבל שירותים נלווים נוספים דרך הסמארטפון.

שחקנית חדשה ופחות מוכרת בתחום היא יוניון מוטורוס, יבואנית טויוטה. היא הקימה בשנה שעברה את החברת בת העצמאית EVEDGE, שמפתחת רשת ארצית לטעינת כלי רכב חשמליים. החומרה עצמה מגיעה מספקים בינלאומיים, אך יוניון ביצעה פיתוח "בתוך הבית" של מערכת תוכנה עם אלגוריתמים לניהול, אפליקציית לקוח ועוד. לחברה יש חוזים לפריסה של למעלה מ-300 עמדות ציבוריות וכ-15 עמדות טעינה מהירות.

בינתיים רכב חשמלי פוגע  רק קצת בענף הרכב המסורתי. נכון שהיום צי הרכב החשמלי בארץ הוא מזערי ומתקשה להצדיק את העלויות של פריסת רשת טעינה. אבל קיימים כרגע מענקים ממשלתיים לא מבוטלים להקמת עמדות טעינה אם כי אלו סובלים מעודף רגולציה.

לכן לפחות בינתיים קשה לראות רווח גדול מעמדות ההטענה. מכאן עולה הסברה שהפעילות העסקית הזו בעידן "המכונית הדיגיטלית והמחושמלת", מיועדת עבור הנגישות למידע בכלי הרכב שתהיה שווה יותר מאשר הכנסות מחשמל לטעינה או מתפעול עמדות טעינה.

עדיין לא ברור אילו מהפעילויות הללו ישרדו, יפיקו הכנסות משמעותיות או יימכרו. אבל  מה שברור שמקורות ההכנסה הוותיקים ייעלמו ואלו צפויים להתחלף עם קיומו של האינטרנט של הדברים בסחר במידע.

מכסה ליבוא רכבים חשמליים תעלה מ-200 ל-400

רכבים ללא נהג יתחילו לנסוע בבר אילן

מייסד גט: אנחנו נציגו רווחיות לקראת אוקטובר השנה

המשקפיים של גוגל – הדור הבא

.