שוק ההון    

ההנפקה היקרה אי פעם: חברת הנפט הסעודית מתכננת להנפיק ב-1.7 טרילון דולר

חברת הנפט הסעודית ארמקו, הנחשבת לחברה הרווחית בעולם, מתכוונת לבצע את ההנפקה לפי שווי של בין 1.6 ל-1.7 טריליון דולר – יעד נמוך מזה שהציב בשלב מוקדם יותר יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן – 2 טריליון דולר.

החברה תמכור בהנפקה הראשונית שלה  נתח של 1.5% מהון המניות, כ-3 מיליארד מניות, במחיר שנע בין 30 ריאל (8 דולר) ל-32 ריאל. בהתאם, סכום הגיוס צפוי להגיע למקסימום של 96 מיליארד ריאל – 26.5 מיליארד דולר.

אם יעמדו במחיר המרבי של ההנפקה, זו תהפוך ההנפקה לגדולה אי פעם שתעביר  את עליבאבא שגייסה בוול סטריט בשנת 2014  25 מיליארד דולר, למקום השני. עם זאת, תמחור לפי הקצה הנמוך יגייס לארמקו 24 מיליארד דולר. המחיר הסופי ייקבע רק בחמישה בדצמבר.

הממלכה  הסיעודית ניהלה משא ומתן עם המשפחות העשירות בה כדי שישקיעו בהצעה, ולשם כך  חתכה את המיסוי על ענקית הגז והבטיחה דיבידנד גדול ומשתלם. הכנסות מהמכירה יועברו לקרן הון ריבונית, שכבר מעורבת בכמה השקעות אמיצות – 45 מיליארד דולר בקרן ויז'ן של סופטבנק, 3.5 מיליארד במניות של אובר.

ארמקו דחפה את האומדן קרוב ככל שיכלה לשני טריליון דולר – מספר שהפתיע משקיעים רבים, בזמן שהיא מבטיחה את האטרקטיביות שלה לקונים סעודים אפשריים. 16 בנקים הגישו הצעות אומדן, בטווח משוער של בין 1.1 טריליון דולר בקצה התחתון ועד 2.5 טריליון דולר – מספר שגם בן סלמאן מוצא אופטימי למדי. ממוצע האומדנים עומד על 1.75 טריליון דולר.

ספר הביקושים ייפתח ביום ראשון ומשקיעים קמעונאים יצטרכו להניח את הצעותיהם בקצה העליון של הטווח. החברה תציב את המחיר האחרון למשקיעים בהסתמך על הליך ההרשמה של משקיעים מוסדיים עד סוף החמישי בדצמבר.

הכנסתה הנקייה של ארמקו עומדת על 68.2 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2019, לעומת 83.1 מיליארד דולר בשנה שעברה. הרווחים ירדו ל-217 מיליארד דולר מ-233 מיליארד דולר.

ארמקו, ששמה המלא הוא חברת הנפט הסעודית (Saudi Arabian Oil), צפויה לדווח על רווח של 68 מיליארד דולר בתשעת חודשי השנה הראשונים. הרווח בשנת 2018 כולה היה 111 מיליארד דולר, לפי תשקיף הנפקת אג"ח שהחברה פרסמה מוקדם יותר השנה. זהו סכום שעולה על רווחי אפל ואקסון-מוביל ביחד. ארמקו היא החברה הרווחית ביותר בעולם.