תוכן ממומן    

ההקלות וההטבות העיקריות בתחום הרכב בעקבות המלחמה

צילום: Shutterstock

המלחמה פגעה ביכולת הניוד של מאות אלפי ישראלים: מפונים בדרום ובצפון, מגויסים לשירות מילואים ואנשים שרכבם הופקע לטובת המאמץ המלחמתי. מה עושה המדינה כדי להקל על המצוקה – ואילו הטבות מחכות לרוכשים בשוק הרכב הפרטי

מעודכן ל-12/2023

אין מחלוקת על כך שמלחמת "חרבות הברזל", שפרצה ב-7 באוקטובר 2023 לאחר מתקפת פתע רצחנית של ארגון הטרור חמאס, שינתה לחלוטין את חיינו. כולנו נפגענו, ברמה כזו או אחרת – ובמגוון רחב מאוד של תחומי חיים.

אחד התחומים הוא יכולת התנועה והניוד של האזרחים, שנפגעה באופן שניתן להגדירו כרב-שכבתי. ראשית, שטחי ארץ שלמים בדרום (עוטף עזה) ובצפון (יישובי קו העימות) פונו מתושביהם והכניסה האזרחית אליהם נאסרה ברובה. מעבר לכך, כלי רכב רבים נפגעו במלחמה, רבים מהם בפלישה לקיבוצי העוטף, מיעוטם בפגיעות ישירות מרקטות של החמאס. ולסיום, אלפי כלי רכב הופקעו לשימוש על ידי צה"ל ולא ברור מתי ובאיזה מצב יוחזרו לבעליהם.

נזקים לכלי רכב אזרחיים בעת מלחמה היא בעיה שהמדינה הייתה אמורה לפתור באופן כמעט אוטומטי. במצב רגיל, האחריות על מתן פיצויים על רכבים שנפגעים כתוצאה מפעילות מלחמתית מונחת כל כולה לפתחה של רשות המיסים באמצעות מס רכוש. אם טיל פוגע במכונית, המדינה שולחת שמאי שמעריך את הנזק ומוציא לדרך את הליך הפיצוי.

אבל, מה קורה באירוע חסר תקדים שבו מאות מכוניות ננטשות באזור מסוכן, שרשות המיסים מסרבת לשלוח אליו שמאים מחשש לביטחונם האישי? זה בדיוק מה שקרה הפעם. מה שגם שמכוניות רבות נבזזו או נגנבו לתוך רצועת עזה, מבלי שבעליהם יוכלו להביא תיעוד מספק לקבלת פיצוי.

גם בעלי המכוניות שהופקעו, נאלצו להשלים עם חוסר ודאות כמעט מוחלט בנוגע לשאלות מתי הרכב יוחזר ולא פחות חשוב מכך – באיזה מצב יוחזר. חוקי החירום במדינת ישראל מאפשרים לצה"ל לא רק להפקיע כלי רכב אזרחיים, אלא גם לבצע שורה של שינויים כמו צביעה מחדש, קדיחת חורים, ריתוך תוספת והתקנת התקנים צבאיים. אמנם, באחריות משרד הביטחון לשלם לבעל הרכב דמי שימוש ופיצויים על הרכב, אבל לא ברור בדיוק איך ומתי. קשה לבוא בטענות לבעלי רכב החוששים מנזק משמעותי לרכבם וירידת ערך. מה גם שחברות הביטוח לא מכסות בכלל נזקים שנגרמו מתוצאה מגיוס חירום של הרכב.

במצב עניינים כזה היה ברור, כבר מהימים הראשונים ללחימה, שהמדינה תהיה חייבת להיחלץ לעזרת האזרחים ולסייע להם בשורה של הקלות והטבות בתחום הרכב. ואכן, לאחר כמה ימים של הלם לאומי, ההטבות אכן החלו לזרום ממשרד התחבורה ומרשות המיסים. לנוחותכם קיבצנו כאן את 10 ההטבות העיקריות שניתנו עד כה:

 

  1. פטור משווי שימוש: שווי השימוש, אותו סכום המנוכה משכר הברוטו של עובדים המחזיקים ברכב צמוד, מוערך במאות עד אלפי שקלים בחודש. המדינה החליטה כי מילואימניקים שגויסו ובבעלותם רכב צמוד, לא ישלמו שווי שימוש כל עוד הם במילואים.
  2. גרירת רכבים שניזוקו: כידוע, המדינה מכסה על נזקים לרכב מפעולות איבה ומלחמה באמצעות מס רכוש, קרן הפיצויים של מס הכנסה. בימים הראשונים של המלחמה, לאחר מתקפת החמאס, רשות המיסים העניקה גם שירותי גרירה על חשבונה לרכבים פגועים בעוטף עזה.
  3. חופשי-חודשי ארצי חינם למפונים: משרד התחבורה מעניק את הכרטיס, המאפשר נסיעה חינם בתחבורה ציבורית, למפונים מהדרום והצפון.
  4. הסעות לתלמידים מפונים: משרד התחבורה מספק הסעות לתלמידים שפונו מיישובי הצפון והדרום, בדרכם למוסדות חינוך או לפעילויות אחרות.
  5. היסעים חינם למפונים: משרד התחבורה מפעיל שירותי הסעות, המאפשרים למפונים להגיע לבתי חולים, מרפאות, סניפים של קופות החולים ואפילו קניות. מפונים המתקשים בתנועה מקבלים סיוע מיוחד בהסעות בניידות.
  6. הארכת תוקף לרישיונות רכב ונהיגה: רישיונות רכב שפג תוקפם ב-6 או ב-7 באוקטובר הוארכו אוטומטית ב-60 ימים. רישיונות נהיגה שתוקפם פג בימים אלה זכו בהארכה אוטומטית בת 90 ימים.
  7. הקלות בשלילת רישיונות נהיגה: נהגים שרישיונם נפסל מ-1 באוקטובר עד 6 בינואר 2024 מאחר שלא ביצעו קורסים ובחינות שהוטלו עליהם, קיבלו דחיית פסילה עד 1 באפריל 2024.
  8. הקלה לנהגים חדשים: יוכלו לקבל רישיון כנהג רגיל בתום שנתיים, גם אם לא עברו קורס ריענון. כל זאת, כל עוד לא עברו עבירות תנועה חמורות, מילאו את חובותיהם ואת תקופת הליווי הקבועה בחוק.
  9. הקלות לאזרחים מאזורי לחימה: מפונים מהצפון והדרום יוכלו לחדש בהליך מזורז רישיונות רכב ונהיגה שפג תוקפם.
  10. הקלות ליבואניות רכב: תקופת הרישום שבה כל רכב שנכנס לישראל חייב להירשם על שם לקוח או להירשם על שם היבואן ובכך לצבור לחובתו "יד" – הוארכה משנה לשנה ושלושה חודשים. התקנה נוגעת לרכבים שהמועד האחרון לרישום שלהם נע בין 11 באוקטובר 2023 ל-31 בדצמבר.

הטבות בשוק הרכב הפרטי

מצב החירום הלאומי, שבו מאות אלפים פונו מבתיהם ומאות אלפים גויסו לשירות מילואים, עורר גם את חברות הרכב והליסינג להעניק סיוע לוגיסטי בקנה מידה נרחב לאוכלוסיות הנפגעות ולצה"ל. במקביל, מציעות החברות בענף שורה של הטבות ללקוחותיהן בשוק הפרטי, בניסיון להקל על המצוקה. אלבר, חברה מובילה בענף הרכב, מציעה בימים אלה מגוון מכוניות יד שנייה במחירים משתלמים במיוחד, כולל שירות רכב עד הבית ושירותי החכרת רכב (ליסינג) ללא מקדמה, עם אפשרות החלפה באמצע תקופת הליסינג.

הטבה נוספת שאלבר מציעה בימים אלה, היא דחיית תשלום ברכישת רכבים חדשים. קניית רכב חדש מהיבואן היא כידוע הוצאה לא קטנה, גם במציאות שבה ניתן לפרוס את רוב התשלום להחזרים חודשיים. דחיית התחלת התשלום בעיתוי בו רוכשים רבים סובלים מפגיעה הכנסות, היא כמובן בשורה משמחת לצרכנים. ההטבה כוללת גם את רכבי אלבר 0 קילומטר, רכבים הנמכרים כיד שנייה אך עם אפס קילומטרים על השעון. כך יכולים הקונים ליהנות מרכב למעשה חדש בהנחה משמעותית ועם הטבות כמו טיפול ראשון מתנה, חיישני רוורס, קודנית ותשלום אגרת רישוי.

לסיכום

על אף שהמלחמה יצרה מצוקת התניידות אצל הרבה מאוד אנשים ברחבי הארץ, חשוב לשים לב גם למענה שניתן בדמות הקלות תחבורה נרחבות ומבורכות מצד המדינה – ושורה של הטבות מעולות לרוכשי המכוניות בשוק הרכב הפרטי.