חדשות    

הונאה חדשה – מבטיחים החזר מס הכנסה וגובים עמלות מטורפות

קרדיט: pixabay
כבר כמה אזרחים, לרוב מבוגרים או עולים מקבלים פנייה שמגיע להם החזר ממס הכנסה, 8,500 שקל  או 6,000 החזרי מס. לאחר שמבקשים פרטים גם ממי שלא שילם מס הכנסה מימיו  הנוכלים מבקשים לשלם מאות שקלים על פתיחת התיק תוך דרישה לייפוי כוח ופרטי כרטיס אשראי.  אלא שפעמים רבות אם הלקוח חותם על בירור החזר המס, לא ניתן לעשות הרבה.
בשנים האחרונות תחום החזרי המס הפך להיות התחום הבולט בתלונות של צרכנים נגד מעשי נוכלות. החזר המס החליף את ההצעה למוצרים מיותרים לקשישים. יש גידול חד במספר העסקים שנגדם מגיעות תלונות על שיווק אגרסיבי לשירותי 'החזרי מס' מאז שנת 2017. במועצה לצרכנות התקבלו  רק בחודשים ינואר-פברואר 60 תלונות. במועצה מעריכים שמדובר בנזק של עשרות מליוני שקלים לשנה.

 תופעת עוקץ החזרי המס  החלה כבר ב-2017, אז היה מדובר בחברות אחדות. ב-2020 כבר יש כ-80 חברות כאלה, כ-50 מתוכן בחקירה. נכון לכתיבת שורות אלו, נגד שמונה מהחברות הסתיימה החקירה או שהיא נמצאת בשלבים סופיים לפני ההחלטה על הטלתקנסות.

החברות הידועות לחוקרים הן: טופ פיננסים, אלירן אזולאי, המרכז למימוש זכויות, המרכז לאיתור כספים אבודים, ריטקס ועוד. נגד החברות האלו נרשמו גם תלונות במועצה לצרכנות  או באמון הציבור, וחלקן מככב גם במדיות החברתיות. כמו במקרי הונאה אחרים חלק מהחברות פועלות בשמות שונים, שניים ואפילו שלושה.
שיטת הפעולה
לקוחות החברות הרבה פעמים מגיעים דרך מודעה או חיפוש על החזר מס. לעיתים זו פנניה טלפונית מהחברה, שאחד מצניגיה  מבשר  לקורבן  שמגיעים לו כספים ממס הכנסה.
.אל הקורבנות החברות מגיעות דרך מאגרי מידע רבים הנסחרים ומועברים בין חברות, וכך מגיעות לצרכנים. הרשות להגנת הפרטיות מטפלת בחלקם.
דפוסי ההתנהלות דומים בין החברות, והרבה פעמים המתקשרים מלחיצים את הצרכנים. לעיתים המתקשר מציג את עצמו כנציג חברה שעובדת עם גורם רשמי או מטעמו.
סכום הגניבה
תחילה החברות נוהגות לגבות כסף תמורת ההסכמה לקבל את שירותיהן, לרוב סביב 990-600 שקל. נרשמו גם תשלומים נמוכים של 350-200 שקל אך גם של אלפי שקלים, 6,000-3,000 שקל ויותר לטיפול בתיק. שיעורי העמלה  על הטיפול בתיק נעים בין 18%-25% פלוס מע"מ מהסכום שיעבירו לצרכן.
היזהרו והישירו
אומנם טיפול בהחזרי מס הוא לגיטימי, אך צריך להיעשות על ידי אנשי מקצוע מוסמכים. כמו רואי חשבון, עורכי דין ויועצי מס. רואי חשבון  גובים תעריף קבוע ולא גובים אחוזים או לוקחים אגרת פתיחת טיפול, ויועצי מס עובדים על בסיס אחוזים, כאשר התעריף הממוצע הוא 15%. כמו כן ההחזר צריך להגיע לחשבון הבנק ולא בדרך אחרת.
החשש הוא גם שבעלי החברות ממלאים דוח שקרי כדי לזכות בהטבה ומי שבאים אליו בטענות הם הקורבנות שנתנו את ייפוי הכוח. יש קושי גם לבטל עסקאות כאלו כיוון שכביכול התחיל השירות והחברה מטפלת בתיק.
גם חברות האשראי מסרבות להחזיר כסף או לבטל תשלומים ללא אישור החברה – שכמובן לא ניתן. בחלק מהמקרים התערבות המועצה לצרכנות או אמון הציבור.
הדרך הכי טובה להיזהר היא להכיר את החוק, אם עבדתם כל השנה בעבודה אחת, אין לכם ילד בעל מוגבלות, הייתם חולים או כל אחד ממהחזרים הכתובים כאן –החזר מס הכנסה – ככה תדעו אם מגיע לכם כסף – לא מגיע לכם החזר. אפשר גם לבדוק בסימולטור של מס הכנסה ללא מתווכים ואם בן משפחה חדש או עולה שואל אתכם, עזרו לו. בכל פנייה בררו את שם הפונה, הסמכתו ומסר הרישיון שלו. אל תדברו עם מישהו שלא נותן מספר ושאינו רואה חשבון או יועץ מס מוסמך.
.זכרו, אי אפשר לדעת בשיחה קצרה אם מגיע לכם החזר אלא אם מדובר בייפו כוח שנתתם לבעלי מקצועי ובהם רואי חשבון, עורכי דין ויועצי מס.
אל תיתנו פרטים אישיים ואל תיתנו את ייפוי הכוח בלי שהבנתם עד תומו ואת מגבלותיו כדי שלא יהיה לפונה יותר מדי אחריות על נכסיכים.
אל תיתנו את הסכמתם לפני שקיבלתם חוזה, ביררתם על החברה, כולל המלצות באינטרנט וביקרתם במשרדים.