המשביר – תעלומה בשורה העליונה
הרהורי בורסה    

המשביר – תעלומה בשורה העליונה

מה ההכנסות של המשביר ברבעון השני ? איך זה שהם גדלו פי שתיים מההכנסות שדווחו ברבעון הראשון? ובכמה הם באמת  השתנו?

 

המשביר דיווחה ברבעון הראשון של השנה על מכירות בסך 307 מיליון שקל, ובדוח שפורסם לפני כשבוע   על המחצית הראשונה של השנה דווח על מכירות בסך 1.05 מיליארד שקל (מכירות למחצית). המסקנה המתבקשת – רבעון שני מדהים למשביר. גם אם אתם לא מתמטיקאים דגולים, תסיקו  שהמכירות ברבעון השני יותר מכפולות מהמכירות ברבעון הראשון. כן, זה מה שהדוחות הכספיים החשבונאיים שפורסמו בזמן אמת (במאי לרבעון הראשון ובאוגוסט למחצית הראשונה)  מספרים, אבל  זה כמובן לא הסיפור האמיתי – המשביר רחוקה מלהיות חברה בצמיחה (ובטח שלא להכפיל את מחזור ההכנסות); היא שורפת מזומנים בפעילותה השוטפת והיא מפסידה והרבה.

ברבעון השני של השנה המשביר הפסידה בשור התחתונה כ=37 מיליון שקל, כשבמחצית כולה הסתכם ההפסד ב=22 מיליון שקל. כלומר, הרבעון השני היה קטסטרופלי בשורה התחתונה , ביחס לרבעון הראשון. אז איך זה שההכנסות שהציגה לכאורה מבטאות שיפור דרמטי בין הרבעונים?

התעלומה הזו נפתרת אחרי שמתעמקים בביאורים לדוחות הכספיים ברבעון השני, אבל עוד לפני שעוברים לביאורים, כבר בדוח רווח והפסד של הרבעון השני, אפשר להבין שהתוצאות שפורסמו במאי לא רלבנטיות.  המכירות במחצית אמנם הסתכמו ב=1.05 מיליארד שקל, אבל המכירות ברבעון השני הסתכמו ב=568 מיליון שקל, ולא מעל 700 כפי שקורא דוחות קפדן שבודק גם את הדוח ברבעון הקודם היה מסיק. ומכאן שבהתסמך על הדוח האחרון בלבד (דוח מחצית ראשונה/ דוח רבעון שני) הנתונים הם יותר ליניאריים – מכירות של קצת מתחת ל=500 מיליון ברבעון הראשון, 568 מיליון בשני וכ=1.05 בשניהם. ועדיין – התעלומה   לא נפתרה לחלוטין, גם אם מקבלים את תוצאות הדוח המאוחר (המחצית והרבעון השני), איך זה שזה לא תואם את התוצאות שפורסמו ברבעון הקודם?

התשובה בביאור 5 לדוחות הכספיים – "ביום 21 באפריל לא התמלאו התנאים המתלים להשלמת העסקה (העסקה למכירת ניו פארם –א.ע) ודירקטוריון החברה החליט שלא תינתן ארכה נוספת להשלמת העסקה מול חברת קראוד מי, במתכונת כפי שנחתמה. הנהלת החברה המשיכה לנהל, במהלך הרבעון השני, משאים ומתנים עם צדדים שלישיים נוספים למכירת ההשקעה בניו פארם, כולה או חלקה. ביום 28 ביולי 2015 דווחה החברה כי היא פועלת לביצוע מיזוג תפעולי בין ניו פארם לבין המשביר בתי כלבו ולאיחוד המטות של החברה והחברות הללו. כפועל יוצא מההחלטה כאמור פעילות ניופארם מוצגת

כפעילות נמשכת בדוחות הכספיים ליום 30 ליוני 2015".

זה ממש לא נראה קשור לסוגיה, אבל זאת התשובה – ניו פארם מוצגת בדוחות האחרונים כפעילות נמשכת, כלומר היא חלק מהדוחות המאוחדים של קבוצת המשביר – ההכנסות של ניו פארם כלולות בהכנסות של הדוח של המשביר; ההוצאות של ניו פארם במסגרת ההוצאות הכוללות של הקבוצה.  כלומר, ברבעון השני ובמחצית הראשונה המספרים שדווחו הם מספרים יחד עם ניו פארם – הכנסות של 1.05 מיליארד שקל במחצית כוללות את ההכנסות של ניופארם במחצית הראשונה של השנה.

מנגד, הדוחות של רבעון ראשון (הדוחות שפורסמו במאי) הם ללא ניו פארם. אז (וגם בשנת 2014), הנהלת המשביר ניהלה משא ומתן למכירת פעילות ניו פארם ולכן היא הגדירה את הפעילות הזו כפעילות מופסקת. פעילות מופסקת בדוחות הכספיים החשבונאיים מרוכזת בשורה אחת בדוח רווח והפסד – רווח או הפסד מפעילות מופסקת. במשביר מתנקזים לשורה הזו פעילויות נוספות לניו פארם לרבות פעילות קוסט 365, פעילות המועדון ועוד. הפעילות המופסקת ברבעון הראשון ובשנים האחרונות בכלל, מהווה משקל כבד מסך התוצאות של המשביר, אפילו כבד יותר מהפעילות השוטפת של הקבוצה.

הצגה בשורה אחת בדוח רווח והפסד (ושורה אחת גם במאזן הכספי) משמעה שאין בשורת ההכנסות את ההכנסות של ניופארם. ברגע שהמשביר הגדירה את ניו פארם כפעילות מופסקת, היא בעצם נטרלה את ההכנסות שלה מההכנסות המאוחדות של הקבוצה, וזה היה ברבעון הראשון – 307 מיליון שקל של מכירות ברבעון זה היו ללא ניו פארם. אבל הפעילות המופסקת מסתבר כבר לא מופסקת ולכן היא חזרה לדוחות הרבעון השני ואז עלו המכירות ברבעון ל=568 מיליון שקל ואז גם במספרי ההשוואה (רבעון מקביל, מחצית קודמת) יש לתקן את דוחות העבר ולהכליל את ניו פארם, ואז גם הדוחות של הרבעון הראשון שמחולצים מדוחות המחצית הם כוללים את ניו פארם – קרוב למחזור של 500 מיליון ברבעון ראשון. זה ההסבר לתעלומה, אבל תעלומה  גדולה אפילו יותר שלא נפתרה היא איך זה יכול להיות  שהנהלת החברה יכולה להוציא פעילות כל כך משמעותית מהדוחות ולהחזיר אותה לדוחות בכזו קלות. איך זה שמהלכים עסקיים תיאורטיים כמו כוונה למכור מאפשרת להוציא מהדוחות הכספיים מאות מילוני שקלים, וכמה רבעונים אחרי, החלטה הפוכה מחזירה מאות מיליוני שקלים לדוחות.  זאת לא ביקורת כלפי המשביר, הם התנהלו לפי רציונל עסקי ותרגמו אותו לדוחות הכספיים, זו טענה לאחראים על התרגום העסקי לדוחות החשבונאיים.

השיטה הזו יכולה גם לשמש את ההנהלות  של הפירמות לניהול רווחים  בדוחות הכספיים. נניח שהדוחות של חברה מסוימת הורעו בצורה דרמטית והחברה רוצה להרחיק אותם מהדוחות. היא יכולה לכנס את ההנהלה ולקבוע שברצונה לממש את האחזקה. כוונה למימוש היא בראייה החשבונאית פעילות מופסקת (צריכים לעמוד בתנאים מסוימים, אבל לא מאוד קשיחים) וכך ברגע הרחיקו את התוצאות של הפעילות הזו מהתוצאות של יתר הקבוצה – ההכנסות , ההוצאות, הרווח התפעולי הוא של הקבוצה ללא הפעילות הזו. התוצאות של הפעילות המופסקת מופרדות בדוחות ונרשמות בתחתית הדוח. הפעילות הזו לא ניתנת לניתוח ובדיקה פיננסית (במיוחד כשמדובר במספר פעילויות שהוגדרו כפעילות מופסקת) היא סוג של בן חורג בדוחות, אבל במקרים לא מעטים היא יכולה להיות מאוד קריטית לפעילות הקבוצה.