חדשות    

העתיד אולי לא כל כך אינפלציוני

אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של אקסלנס

אמיר כהנוביץ, כלכלן המאקרו של בית ההשקעות אקסלנס על החלטת הרייבת של הפד – "החלטת הפד אמש היתה "יונית" עבור הטווחים הקצרים, מה שבא לידי ביטוי בלחץ כלפי מטה על הדולר ועל הריביות הקצרות, ו"ניצית" עבור הטווחים הארוכים, כשלמרות החולשה בריביות הקצרות, הארוכות נותרו ללא שינוי.

"השורה התחתונה היא כי הפד רואה את ההתאוששות מאיצה השנה ומאטה חזרה ב-2022, ורואה את האינפלציה מתחממת אך לא יוצאת משליטה. הפד דבק להותיר את הריבית האפסית שלו לפחות עד 2023 ואף עשה צעדים מחייבים בקשר לכך:

"הפד קיבל את המצב כיום בו הריביות ללילה ועל רזרבות (IOER וה-RRP) אפסיות ולא רק שלא ניסה לעלות אותן אלא הגדיל את המכסה למפקיד ב-RRP מ-30 ל-80 מיליארד דולר ליום, עבור תשואה 0%, מה שנתפס כקבלה שלו את הריבית האפסית.

"לטענת פאואל במסיבת העיתונאים, צריך לזכור שהאינפלציה כיום נמוכה מהיעד, של 2%, וגם כשהיא תתחמם השנה מעבר למה שחזו קודם, היא בכל מקרה ברובה חד פעמית ולא תעמוד בתנאים להעלאת ריבית (הרחבה בהמשך). לטענתו של פאואל זה אפילו לא הזמן לדבר על צמצום תכנית הרכישות וגם מבטיח שלכשירצה לעשות את זה "ייתן הודעה מאד מוקדמת". ברקע להחלטה בלטו תחזיות חברי מועצת הפד, כשארבעה מתוכם צופים העלאת ריבית כבר בשנת 2022, לעומת אחד בלבד בהחלטה הקודמת, לא שזה קשור למה שבאמת יקרה בעתיד. עד 2023 אלוהים גדול, ומניסיון העבר כנראה עד אז יצוץ משהו אחר שימנע את העלאה.

"הבנק המרכזי בברזיל בלט כשהעלה אתמול כצפוי את הריבית, לראשונה זה שש שנים, בשיעור גבוה מרוב התחזיות. האם הוא הסנונית? – העלאה בברזיל מגיעה לאחר הפתחה חדה מאד של הריבית ב-2019-20 שכנראה היתה מוגזמת, כשהובילה לנפילה חדה" במטבע המקומי, הריאל, ובעקבותיו לאינפלציה גבוהה מהעולם, שזינקה בשנה האחרונה ל-5.2%. בכלל, במדינות מתפתחות האינפלציה רגישה יותר לעליית מחירי הסחורות. כך שנראה שהעלאה היא בעיקר כיוונון להפחתה מוגזמת. בכלל מעניין האם מטבעות יותר חשובים לבנקים מאינפלציה?"

 האינפלציה המתחממת תתקשה להתמיד

"אחד ממחוללי האינפלציה הרוחביים כיום נחשב המחסור העולמי בשבבים, כשזה משפיע על תעשיות רבות, ממכוניות, מחשבים, טלפונים, שרתי ענן ועוד. אך לפי ההתפתחויות האחרונות נראה שדווקא המחסור כיום בשבבים עשוי להוביל תוך שנים בודדות להיצף – סוכנות בלומברג מדווחת כי הממשל הסיני מתחיל ליישם את תכנית האב שלו להתחרות בארה"ב בייצור שבבים ולבנות מערך שיתחרה באינטל ובטייוואן סמיקונדקטור. חברת Semiconductor Manufacturing International Corp הסינית הוציאה אתמול הודעה לבורסה כי תקים מפעל שבבים שיוכל לייצר סיליקון בגודל 28 ננומטר ומעלה במימון של ממשלת שנג'ן בסך 2.35 מיליארד דולר. המפעל צפוי להתחיל לייצר עד 2022 ולהגיע לתפוקה של 40 אלף שבבים בחודש. בנוסף אמאזון, הצרכנית הגדולה בעולם של שבבים, מקדמת פיתוח וייצור עצמי של שבבים וכמוה חברות נוספות כדוגמת גוגל. אינטל לא שוקטת על שמריה וקונה סטארט-אפים שמייצרים שבבים ל- AI. בלומברג מסכמים וכותבים שהזינוק העולמי בפיתוח וייצור שבבים בהתאמה אישית עשוי להפחית עוד יותר את עלות מוצרי המחשוב המתקדמים.

העתיד אולי לא כל כך אינפלציוני"