חדשות    

הפרטת נמל חיפה החלה – מחפשים משקיע עם מיליארד שקל

 

לאחר שנים של התמהמויות ועיכובים הפרטת נמל חיפה יוצאת לדרך. שר האוצר משה כחלון ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' יגישו ביום ראשון הקרוב לאישור וועדת השרים להפרטה את התכנית להפרטת חברת נמל חיפה.  לאחר מכן יידרש אישור היועץ המשפטי לממשלה משום שמדובר בממשלת מעבר.

על-פי המתווה המוצע תמכור  המדינה את כל המניות בחברת הנמל למשקיע אסטרטגי שיתחייב להשקיע בחברה מיליארד שקל.  כמו כן המשקיע יצטרך לעמוד בקריטריונים כמו חוסן פיננסי או ניסיון בתחום המכולות או בתחום השינוע הימי.

כך ייקבעו תנאי סף שידרשו ניסיון בהפעלת טרמינלים של מכולות בהיקף דומה לזה של נמל אשדוד. הליך המכירה ינוהל על-ידי רשות החברות הממשלתיות באוצר, אולם שר האוצר ימנה שני נציגים למשרד התחבורה שישמשו משקיפים בהליך המכירה.

400 מיליון שקל מתוך סכום ההשקעה יוקצה לפיתוח תשתיות וציוד לנמל, כולל לביצוע תוכנית ההשקעות בתשתיות החברה. שאר ההשקעה תשמש את החברה ליעדים נוספים, כולל מימון תכניות פרישה לעובדים. בהתאם  השימוש ביתרת סכום ההשקעה ישפר את האיתנות הפיננסית של החברה.

כל סכום שרוכש החברה יסכים לשלם מעבר ל-1 מיליארד השקלים יישאר בקופת המדינה. עובדי חברת הנמל צפויים לקבל מענק הפרטה שישולם לאחר השלמת הליך המכירה.

המתווה שיוגש לאישור וועדת השרים כולל הוראות מיוחדות למקרה שמדינה זרה תבקש להשתתף במכרז לרכישת הנמל, זאת על-רקע הערכות כי סין תרצה  לרכוש את הנמל כדי  סינרגיה עם נמל המפרץ השכן שיופעל על-ידי חברת SIPG. כך למשל נקבע בנוסח הצעת המחליטים כי כי מדינה זרה או תאגיד בשליטת מדינה זרה לא יהיו רשאים לרכוש את החברה אלא באישור שרי האוצר והתחבורה ולאחר שאלה יתייעצו עם גורמי ביטחון.

בתוך כך השבוע הגישה תנועת אומץ עתירה בנוגע להסכם של נמל חיפה עם המדינה. התנועה דורשת לבטל את ההסכם משום שמדובר בנכס חיוני ואסטרטגי למדינת ישראל.

 

הדרישה עבור הפרטת נמל חיפה: מיליארד שקל

ביקושים של כ-4 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח של חברת נמלי ישראל