הראל: האינפלציה בפועל תהיה נמוכה מהציפיות
חדשות    

הראל: האינפלציה בפועל תהיה נמוכה מהציפיות

עפר קליין, הראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-05/2021

הציפיות לאינפלציה זינקו בשבועות האחרונים, אך עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים מעריך כי האינפלציה בפועל בשנה הקרובה תהיה נמוכה יותר.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, פרסם את הסקירה השבועית, ובה הוא מציין כי הציפיות לאינפלציה זינקו בשבוע האחרון והן כבר מעל מרכז יעד האינפלציה (2%) של בנק ישראל. יחד עם זאת, קליין מוסיף כי להערכתו האינפלציה בפועל ב-12 החודשים הקרובים תהיה נמוכה יותר.

"לפנינו שני מדדים גבוהים יחסית", צופה קליין, "בשישי הקרוב יתפרסם מדד המחירים לאפריל והתחזית שלנו לעלייה של 0.4-0.5 אחוז בעיקר בשל עליות בסעיפי הפירות הטריים, ההלבשה והחינוך (נופש ופנאי). מדד מאי צפוי לעלות ב-0.4 אחוז. לאחר מכן, יגיעו המדדים הנמוכים יותר עונתית, ובסך הכול אנו רואים בשנה הקרובה אינפלציה הנמוכה משמעותית מהצפי שנגזר בשוק ההון".

בהמשך הסקירה מוסיף קליין: "הגידול בצריכה הפרטית ובשוק הנדל"ן באים לידי ביטוי בהכנסות ממסים. התחזית שלנו שהגירעון בסוף השנה ירד לכיוון 7 אחוזי תוצר.

"הכנסות המדינה ממסים באפריל היו כצפוי גבוהות ועמדו על 31.4 מיליארד שקל (ללא מע"מ יבוא ביטחוני). ההאצה בפעילות הכלכלית, בדגש על הצריכה הפרטית ושוק הדיור למגורים, תרמו להמשך העלייה בהכנסות. מנגד, גם ההוצאה נותרה גבוהה, כתוצאה מהמשך תוכנית הסיוע. הגירעון כאחוז מהתוצר ירד ל-11.2 אחוזים. בעקבות המשך השיפור בהכנסות ובפעילות התחזית שלנו שהגירעון בסוף השנה ירד לכיוון 7 אחוזי תוצר".

השקל מתחזק

קליין מציין עוד כי לנוכח השיפור בפעילות הכלכלית, בנק ישראל ירכוש, ככל הנראה, פחות ופחות אג"ח ממשלתי.

באפריל השקל התחזק ב-1 אחוז מול סל המטבעות וחזר קרוב לרמתו מתחילת השנה, זאת למרות שבנק ישראל הגביר את התערבותו באפריל כאשר רכש 5.3 מיליארד דולר, קרוב לשיא החודשי שנרשם רק בינואר השנה. בקרוב סך היתרות יחצו את קו ה‑50 אחוזים מהתוצר, דבר המהווה 'כרית ביטחון' משמעותית כנגד פיחות חד ועקבי במשברים עתידיים. לקליין מוסיף בסקירתו כי "הבנק קרוב כחודשיים שלושה מלהגיע לסכום תקרת הרכישות במט"ח (30 מיליארד דולר) שהכריז בתחילת השנה, וסביר שבחודש יולי יכריז על הגדלה נוספת של התקרה".

בגזרת האג"ח, בנק ישראל המשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות אך בקצב הנמוך ביותר מאז אוקטובר (3.4 מיליארד ₪). קליין מעריך כי, לצד הגדלת תוכנית רכישות המט"ח, צפוי בנק ישראל להמשיך ולצמצם את קצב רכישות האג"ח לנוכח השיפור במצב הכלכלי והשיפור בנתוני הגירעון הממשלתי. "צמצום קצב הרכישות לא יהיה חריג", הוא טוען. "אמנם הבנקים המרכזיים הגדולים בארה"ב, גוש האירו ויפן ממשיכים לאותת שתוכנית הרכישות הנוכחית תימשך לזמן ממושך (למרות שהטיעונים התומכים בכך בארה"ב מצטמצמים). בשבועיים האחרונים מספר בנקים מרכזיים אותתו על צמצום הרכישות. בהם הבנק המרכזי בקנדה שהכריז שיקטין את קצב הרכישות ברבע. השבוע הצטרף גם הכלכלן הראשי בבנק הבריטי שתמך בצמצום של תוכנית הרכישות נוכח השיפור בתחזיות והעלייה באינפלציה".

הראל: בנק ישראל יורה בכל התותחים

תיקון ברמת המחירים או אינפלציה?