חדשות    

הראל: הצריכה הפרטית מתמתנת, ותיחלש עוד בהמשך

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום

מעודכן ל-08/2022

קצב הגידול של הצריכה הפרטית בישראל מתמתן, וההתמתנות תימשך במיוחד בשנה הבאה לאור עליית הריבית המהירה של בנק ישראל שעדיין לא הסתיימה. כך מעריכים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים בראשות ראש אגף כלכלה ומחקר עפר קליין. עם זאת, מדגישים כלכלני הראל כי  מדובר בירידה מהקצבים הגבוהים שראינו בשנתיים האחרונות בעקבות הקורונה.

באשר לעולם אומרים בהראל כי נאומו הנצי של נגיד הפדרל ריזרב ג'רום פאואל מאשש את הערכתם מהשבועות האחרונים כי ציפיות השווקים להפחתת הריבית בעוד כחצי שנה אינן מציאותיות, והוא תומך בהמשך עליית התשואות ובתנודתיות בשווקים. זאת במקביל לכך שמחרתיים קצב צמצום המאזן של הבנק יוכפל ל-90 מיליארד דולר בחודש.

בהראל מסבירים כי קצב העלאת הריבית תלוי בנתונים הכלכליים שיתפרסמו, והשבוע שני נתונים חשובים; סקר משרות הפנויות היום (שלישי) ודוח התעסוקה הראשוני לאוגוסט בשישי, כאשר אנו צופים התמתנות בקצב בשניהם.

אירופה: הריבית תעלה למרות החששות ממיתון

באשר לאירופה אומרים בהראל כי באוגוסט נמשכה ההיחלשות בסנטימנט החברות בגוש האירו, כך על פי מדד מנהלי הרכש שירד ל-49.2 נקודות. נתון המאותת על התכווצות של התוצר בגוש האירו ברבעון השלישי. המומנטום החיובי מהסרת הגבלות הקורונה התפוגג, ובמקומו התעצמו החששות ממיתון לאור הצפי לעלייה מהירה בריבית, הזינוק במחירי המזון והאנרגיה ואי-הוודאות האנרגטית. הפגיעה במדינות אינה סימטרית וגרמניה בולטת לשלילה לאור ההטיה של המשק הגרמני לכיוון של תעשייה.

בכל העולם מרגישים את הזינוק במחירי האנרגיה, אך באירופה המצב חמור לאור הסנקציות על/של רוסיה. בשבוע האחרון הבנצמארק למחיר הגז באירופה זינק קרוב ל-350 דולר למגה-וואט-שעה, כמעט פי-23 מהמחיר הממוצע לפני הקורונה. בעקבות זאת האינפלציה בגוש האירו עדיין עולה, ונראה זאת בנתון המקדים לאוגוסט שיתפרסם מחר (רביעי). בהראל מעריכים כי למרות החששות ממיתון הבנק המרכזי בגוש האירו יעלה את הריבית בחצי נקודת אחוז בחמישי הבא, ויאותת על המשך עליית ריבית גם בהמשך השנה.

ובסין הספרים נפתחים – השאלה הגדולה היא מה ימצאו שם

סין אישרה לרשויות בארה"ב להתחיל לבצע ביקורת לדוחות הכספיים של חברות סיניות הרשומות למסחר בארה"ב, פעולה שעד עכשיו אסרה בטענה של שיקולי ביטחון. מספר מקרים מתוקשרים של חברות סיניות שהונו משקיעים לצד לחצים פוליטיים תרמו לחקיקה ב-2020 שקבעה שחברה ציבורית תימחק ממסחר במידה ולא עברה ביקורת חיצונית במהלך 3 שנים. בעקבות זאת מספר חברות בבעלות ממשלתית (חלקית או מלאה) מחקו עצמן ממסחר בארה"ב. יש עוד כ-200 חברות סיניות ציבוריות הרשומות בארה"ב וכעת, פחות מחצי שנה עד ליישום, ייתכן שהצדדים הגיעו לפשרה. למרות ההתקדמות המשמעותית, נצטרך להמתין לפחות 3 חודשים עד שיסתיים חלק משמעותי מהביקורת ואז נדע האם השקיפות מספקת.