חדשות    

הראל פיננסים שואלים: האם הבנק המרכזי ביפן יקפיץ את המשקיעים למניות?

הודעת הבנק המרכזי של יפן ביום שישי האחרון על הרחבת תוכנית ההרחבה הכמותית, יחד עם החלטת קרן הפנסיה הגדולה ביפן, להגדיל השקעותיה במניות, כבר העלו את מדד הניקיי ב-8% לשיא של 7 שנים

"הודעת הבנק המרכזי של יפן ביום שישי האחרון על הרחבת תוכנית ההרחבה הכמותית, יחד עם החלטת קרן הפנסיה הגדולה ביפן, להגדיל השקעותיה במניות, כבר העלו את מדד הניקיי ב-8% לשיא של 7 שנים. האם זו רק ההתחלה?". כך שואלים האנליסטים של הראל פיננסים, יאיר מנדלסון ורן זינגר. הם מוסיפים כי "מי שמחליט להמר על כל הקופה בטוח בניצחונו או שכבר אין לו מה להפסיד – במקרה של יפן, נראה שהאפשרות השנייה היא הנכונה".

בהראל מציינים כי "באופן שלחלוטין לא נראה מקרי, ההודעה של הבנק המרכזי ביפן התקבלה בדיוק יומיים לאחר שהבנק המרכזי של ארה"ב החליט לסיים את תוכנית ההרחבה הכמותית שלו באופן סופי. השאלה הגדולה היא אם הפעם תצליח יפן להגיע להישגים דומים: ההרחבה הכמותית בארה"ב ייצבה את השווקים הפיננסים, החלישה את הדולר ובהמשך תרמה לצמיחת הכלכלה וירידה באבטלה – ובתוך כל אלה הזניקה אל על את שוקי המניות שם".

להערכתם, בטווח הקצר יש כמה השלכות לסדרת הצעדים שהוכרזו ביפן: "המטבע היפני כרגע בשפל של 6 שנים מול הדולר, וכמו שהדברים נראים כעת יש סיכוי גבוה יותר שהוא ימשיך להיחלש. ההיחלשות הזו תשפר את כושר התחרות של היצואניות הגדולות, בדיוק כמו שהדולר החלש סייע לחברות רבות בארה"ב, במיוחד במגזר התעשייה ולחברות הגלובליות.

"אך בניגוד לארה"ב, בטווח הארוך השיפור בחברות ביפן יהיה כנראה נמוך יותר, מאחר שיפן היא מדינה עניה (יחסית) במשאבי טבע עם תלות מובנית ביבוא מוצרים כמו ברזל, החיוני לתעשיית הרכב הגדולה (טויוטה, הונדה ואחרות) וכן באנרגיה. ההיחלשות הדרמתית של הין מאז החלה תוכנית ההרחבה הנוכחית שיפרה אמנם את כושר התחרות של היצואניות הגדולות, אך המחיר שלה היה ייקור משמעותי של כל המוצרים המיובאים, כך שבשורה התחתונה רווחיות החברות לא השתפרה משמעותית".

לדברי הראל, זו בדיוק אחת הסיבות לשאלה האם מה שהצליח בארה"ב לא בהכרח יצליח גם ביפן: "מעבר לעובדה שהמדינות שונות מבחינה דמוגרפית (אוכלוסיית ארה"ב גדלה מגידול טבעי והגירה, בעוד שביפן היא מתכווצת), תוכניות ההרחבה הכמותית בארה"ב התבצעו במקביל למהפכת האנרגיה שם, שהקטינה מאוד את התלות של ארה"ב ביבוא נפט וגז ויצרה שינוי כלכלי עמוק שאיפשר לתעשייה האמריקאית להתאושש עם פחות תלות בגורמי חוץ".

כמו כן, צופים בהראל כי ההשלכה הדרמתית מעבר לין עשויה להיות בשוק המניות: "הזרמת ביקושים של יותר מ-150 מיליארד דולר לשוקי המניות ביפן מצד הבנק המרכזי וקרן הפנסיה צפויים בטווח הקצר להעלות את מחירי הנכסים ולהשפיע לחיוב על שוק המניות. בכל מקום שבו יושמה עד היום תוכנית הרחבה כמותית, המניות הגיבו בעליות חדות. בהתחשב בעובדה שההרחבה ביפן היא הגדולה ביותר (במונחי תוצר) שהוצגה עד היום, ייתכן כי גם ההשפעות שלה על שוקי המניות יהיו הדרמתיות ביותר.

"מה יוכל לפגוע בחגיגה בשוק המניות? התוכנית לא פותרת את הבעיות המבניות של יפן, את תלותה ביבוא מזון ואנרגיה, הירידה בתחרותיות, התכווצות האוכלוסייה וכמובן החוב הציבורי העצום. בנוסף, ראש הממשלה, שינזו אבה, יידרש בחודשים הקרובים להחלטה לא פשוטה בנוגע להעלאת מס הצריכה ל-10%, בהתאם לתכנון. המס שהוטל השנה נחשב לאחד הגורמים שפגעו בשוק המניות, ולאור הנתונים החלשים בחודשים האחרונים נראה היה כי יוחלט לדחות את העלאה המתוכננת. אם התוכנית החדשה תיתן ’דחיפה’ לכלכלה, ייתכן כי הוא יקבל את הביטחון להשליםאת המהלך הזה", סיכמו בהראל פיננסים.