חדשות    

השוק מגלם העלאות ריבית; באקסלנס סבורים שזה לא יקרה

FREEPIK

אמיר כהנוביץ מאקסלנס מנתח את  סביבת האינפלציה בישראל – "האינפלציה ממשיכה כצפוי להתחמם, אך בקצב מהיר מעט מהציפיות המוקדמות. המדד החודשי עלה ב-0.3% לעומת תחזית לעליה של 0.1% ולעומת חוזי אינפלציה שגילמו עליה של 0.2%. האינפלציה שנה לאחור עלתה מ-0.4%- ל0.0%, לעומת תחזית לעליה ל-0.1%-. עיקר ההפתעה מיוחס לסעיף ההלבשה והנעלה (2.9% מהמדד) שנשאר כמעט ללא שינוי (0.5%) לעומת ירידה עונתית טיפוסית של כ-4% בחודשי פברואר בשנים הקודמות, כך שהשפעתו ביחס לעונתיות הרגילה היתה לתוספת של 13 נ"ב. מלבד סעיף זה לא נרשמו במדד אירועים חריגים.

"כדאי לשים לב שגם לאחר העליה מדובר בסעיף דפלציוני מאד נמצא בירידה שנתית של-5.6%, לעומת קצב ירידות שנתיות טיפוסיות של כ-2% בחמש השנים הקודמות. ברור שהסגרים שיבשו את העונתיות ורק חזרה לשגרה תלמד אותנו יותר על הכיוונים, לא רק אצלו: הסגרים וההגבלות טירללו ויטרללו סעיפים רבים במדד, אשר יתחילו לתפוס כיוון ככל שנחזור לש"מ. החל ממדד מרץ יתחילו להתקבל נתוני סוף סגר מסעיפים כמו מסעדות ובתי הקפה, שיסבלו עד יוני גם ממצוקת עובדים (2.7% מהמדד), הוצאה על נסיעות לחו"ל וטיסות בארץ (3.7% מהמדד), חדרי כושר, מסיבות ואירועים (1.4% מהמדד), הצגות, קולנוע, נופש ועוד… אך מאד סביר שנראה בחלק מהסעיפים התפרצות ביקוש וזעזועי היצע שימשיכו לגרום למדדים גבוהים מש"מ. צפוי לבלוט בהקשר הזה מחיר הדלק: מחיר הדלק בדרך להיות הכוכב של מדד המחירים – הוא הוסיף ישירות למדד פברואר 0.1%, לאחר שעלה בעצמו ב-3.6% ובראיה של שנה לאחור הוא עדיין שלילי, כשירד ב-4.3%. אך כניסת המדידה השנתית שלו לחודש אפריל 2020 תעביר אותו בזמן קצר מחבורת מקררי האינפלציה שנה לאחור למחממיה, עד שיגרום כמעט לבדו למעבר הצפוי שלה בחודש מאי לשינוי שנתי של מעל 1.1%.

 "אם נחזור למדד, המשיך לבלוט בו סעיף 'מכוניות' (5.1% מהמדד), שעלה גם בפברואר בשינוי שנתי של כ-3%, בדומה לשיעורי העליה שלו בחודשים הקודמים. בשל גודלו הפיזי הסעיף רגיש יותר לעליית מחירי הסחורות וההובלה ונדחף למעלה חזק. להשוואה, בשנים 2010 עד 2020 הסעיף הזה ירד כל שנה בממוצע בכ-2%, כך שהעליה שלו בשנה האחרונה תרמה למדד כ-26 נ"ב יותר משנה טיפוסית, שזה מלא. בדומה לסעיף המכוניות גם סעיף 'ציוד חשמלי לבית' הושפע מעליית מחירי הסחורות והתייקרות ההובלה, וגם הוא סעיף שברוב השנים הקודמות ירד ואילו בשנה האחרונה, ובחודש פברואר בפרט, רשם עליה, של 1.2%. אגב, בלטה במיוחד בסעיף התייקרות מחירי המקררים, שעלו בשנה האחרונה ב-3.2%. השאלה שוב היא אם הקצב הזה יתמיד לכשעליית מחירי הסחורות וההובלה יירגעו או שאנחנו לפני עליה רב שנתית…

 "העוגן של המדד, סעיף הדיור (שווה שכ"ד) ממשיך לזחול בכבדות ולא מתאר התבססות לחצי אינפלציה מגמתיים. הוא עלה בפברואר לשינוי שנתי של 0.7%, לעומת 0.5% בינואר ו-0.2%- בדצמבר, אך גם העליה הזאת נשענת כמעט כולה על תת סעיף שירותי דיור בבעלות התנודתי, כשלעומתו, תת סעיף "שכ"ד" זחל ב-0.1% לשינוי שנתי של 0.4% בלבד. אנו צופים ששכ"ד ימשיך לעלות מעט בחודשים הקרובים אך שיתבסס בקצב עליה נמוך מזה שאפיין את השנים שלפני המשבר. ללא התבססות של סעיף הדיור ברמות גבוהות קשה מאד יהיה לאינפלציה בישראל להתבסס בעתיד בקצבים של 2%. סביבת אינפלציה נמוכה מהגבול העליון תאפשר להערכתנו לבנק ישראל להתמיד בריבית אפסית לתקופה ממושכת, אף שהשוק מגלם מגמת העלאות. נזכיר כי גם לאחר משבר 2008 השוק גילם שנים של העלאות ריבית שלבסוף התבדו והפכו להיות בעיקר הפחתות. סביר שבתיקון המשמעותי הבא בשוק המניות, יהיה אשר יהיה, התמונה תתהפך גם בשוק האג"ח". 

 

אנו ממשיכים להעריך את רוב לחצי האינפלציה כזמניים ולא ככאלה שיימשכו גם לאחר 2021.

 

היום יפורסמו בארה"ב נתוני מאקרו רבים בניהם מחירי יבוא ויצוא, מדדי מכירות קמעונאיות, יצור תעשייתי ועוד, אבל המשקיעים מחכים בעיקר להחלטת הפד מחר.