שיפוצים    

זה שיפוץ או שיפור? מתי אפשר לחייב

מעט מאוד בתים משותפים נשארים ללא שינוי. הדיירים רוצים להתקין מעלית, להציב מצלמות אבטחה ועוד. חלק מהפעילות הן שיפוץ, תיקונים פשוטים או חשובים וחלק הם השבחה ומעלים את ערך הנכס.  מה ההבדלים? מתי תחויבו בעלויות? מתי נדרשת הסכמתכם?

בתיקונים רגילים שנועדו לשימור ותחזוקה אין צורך בהסכמה של כלל דיירי הבניין. ועד הבית אמור לדאוג לתיקונים ללא דיחוי וללא צורך באישור מיוחד. אם חסר כסף בקופת הוועד עליו לגבות בגבייה נפרדת.

שיפוץ חריג

במקרה של שיפוץ חריג בהיפקו ויקר מאוד נדרשת הסכמת רוב הדייירים. במקרה של השבחת הנכס כמו הוספת מעלית נדרש רוב של  הדיירים ולא רק אלה שנכחו באסיפה.

הבעיה מתחילה במקומות גבוליים שלא ברור אם זו השבחה או שיפוץ. מעלית, הרחבת הלובי או ניצול זכויות בנייה הם השבחה די ברורה. בית-המשפט נוקט גישה רחבה לטובת השיפוץ, כמו הוספת תיבות דואר, אינטרקום, שער חשמלי, דלת ללובי וכו',  אלו יכולים להיחשב כשיפוץ ולא כשיפור.

ההוצאה הכספית

הפרמטר הכי חשוב הוא עלות ההוצאה.  ככל שהיא קטנה יותר, הנטייה תהיה לראות גם תוספות בבחינת שיפוץ שאינו מחייב את הסכמת כל הדיירים. כמו כן, אם מתבצע שיפוץ מקיף והכרחי, הרבה פעמים יוכר הדבר רכשיפור והשבחה  ויהיה צורך בהסכמת הדיירים לחלק מהשיפוץ. אם כי אי אפשר דעת מה תהיה עמדת בית המשפט.

המקרים שבהם דיירים לא מחויבים ללא רשותם

בית המשפט יראה לרוב כשהשבחה שאינה מחייבת  כאנור הרחבת לובי, תוספת של מצלמות אבטחה מבלי שהוכח צורך ממשי לכך, הוספת פיר אשפה שלא היה קודם או הוספת רשתות של יונים. אבל עבודות אלו לא מחייבות את הסכמת כל הדיירים אפילו אם אינם מחויבים לשלם.

שיפוץ מקיף – שוועד אחר יממן

אם הוחלט על שיפוץ מקיף של הרכוש המשותף, מומלץ למנות ועד יעודי שילווה את השיפוץ.,= עדיף דיירים עם יתרונות מקצועיים  כמו אדריכלים, קבלני שיפוצים, ובצד הפיננסי רואי חשבון. אפשר גם שהוועד הרגיל יהיה חלק מהוועד לטובת השיפוץ. בכל מקרה בקשו כמה הצעות מחיר ולצד המחיר בדקו גם המלצו וניסיון. אל תלכו על ההצעה הזולה ביותר.

עשה זאת בעצמך שיפוצים: מתי אפשר לחסוך ומתי צריך איש מקצוע

אושר לקריאה שניה ושלישית – קבלני שיפוצים יתנו אחריות על העבודה