שיפוצים    

מתקנים את הבית? איך להיזהר מנוכלים

צילום: @watari
מעודכן ל-09/2019

אולי יצא לוכם פעם לראות תוכניות כמית תוכנית כמו "יצאת ציק , ואמרתם שאתם חכמים יותר. אולי זה נכון, אבל למרות  חקיקה שוק השיפוצים  עדיין פרוץ מאוד. ולכן מולטת עליכם אחריות לבדוק בשבע עיניים כל בעל מקצוע.

היום בעידן האינפורמציה ישנם הרבה מאגרים חינמיים שבזכותם תגלו מידע רב על האדם או החברה. הנה כמה מאגרי מידע כאלו ומילים שכדאי להכיר לפני שמחפשים מי שישפץ לכם את הבית.

בדרך כלל חיפוש מהיר ופשוט באינטרנט של שם בעל המקצוע או החברה יוביל אתכם למאגרים משפטיים, בהם תקדין. כך תוכלו לגלות אם הוגשו תביעות משפטיות נגד בעל המקצוע. אם לא מצאתם מידע חפשו את השם לצד המילים "בית משפט" או "תביעות".

אם שם העסק שונה, מה שקורה לרוב בקרב נוכלים, כדאי מאוד שיהיו ברשותכם שם בעל העסק ומספר תעודת הזהות שלו. אם אין, ניתן להשתמש לפחות במספר העוסק המורשה.

סימנים מחשידים

סימן מחשיד ראשון הוא  הצעת מחיר גבוהה מדי לשאר ההצעות או דווקא הצעה נמוכה מדי. על הצעות זולות מדי אפשר לשלם ביוקר: בעל המקצוע יכול להפסיק את העבודה באמצע, להשתמש בחומרים זולים ושלא עומדים בתקנים הנדרשים או ידלג על שלבים חשובים במהלך העבודה.

גם כאן חיפוש בגוגל יכול לעזור. היעזרו במיוחד בגוגל חדשות. לרוב נוכלים סדרתיים וסביר שחשפו את מעשיהם, גם ביקורות ותגובות באתרים שונים יספקו לכם מידע.

רישיון

כיום עבור הרבה ממקצועות השיפוץ נדרשים רישיונות והיתרים. ישנם מספר מאגרי מידע המאגדים בעלי מקצוע בתחומים בהם נדרש רישיון. למשל, בשיפוץ בהיקף כספי נרחב, יידרש רישיון לקבלן השיפוצים. תמצאו אותם באמצות המילים "משרד הבינוי והשיכון – פנקס הקבלנים". מאגרים קיימים גם לגבי מדבירים ,מהנדסים ואדריכלים. חפשוו אותם.

במאגרים תוכלו לגלות אם בעל המקצוע הוא אכן בעל רישיון בתוקף. שימו לב שהרישיון אכן חודש. אם לא, המשמעות היא שלא עבר השתלמויות מסוימות

ביטוחים

דאגו להיות מבוטחים בביטוח צד ג', כדי שבמקרה של פציעה בשטח הבית שלכם, לא תצטרכו לשאת בעלויות הפיצוי שיכולות להגיע גם למיליון שקל ומעלה. בכל מקרה, חשוב לוודא שגם בעל המקצוע מציג בפניכם פוליסת ביטוח בתוקף.

פשיטת רגל

יש אנשי מקצוע שלאו דהווקא נוכלים אלא נמצאים בהליך פשיטת רגל או לפניו. המשמעות כנראה שלא יצליחו לסיים את העבודה. באתר כונס הנכסים אפשר לראות מה מצב בעל העסק ואם הוא בחדלות פירעון. אם הוגשה בקשה לא תוכלו לקבל מידע.

דיורג בעלי מקצוע

אתרים כמו המקצוענים, המומחים, מידרג ואחרים  מדרגים בעלי מקצוע, כולל תגובות. קראו בעיון, לראות אם התגובות אמינות, למשל אין חזרות רבות על אותו תיאור. שימו לב בעיקר לממליצים עם התגובות המפורטות ולא הלקוניות. אתרים אלו מספקים גם טווח מחירים. אם העבודה יקרה מאוד, בקשו מספר ממליצים להתקשר אליהם. גם כאן שימו לב  שהם אמינים.

תמורת תשלום תוכלו לקבל פרטים על מצבו העסקי של בעל העזק בלשכות השאראי, כמו דן אנbdiד בדסטיט א אם בדקתם הכול, ועדיין יש לכם תחושת בטן לא טובה, לכו עם הבטן.

 

הבנקים נגד יועצי המשכנתאות הפרטיים – חוששים מנוכלים

אלגוטריידינג – מהם הסיכונים והאם היתה הונאה ביוטרייד?