חדשות    

חברות האשראי צפויות לשווק גם ביטוח

לאחר היפרדותן מהבנקים החזקים, הפועלים ולאומי, ישראכרט ומקס (לאומי קארד לשעבר) צפויות לשווק ביטוח. הממונה על התחרות (ההגבלים העסקיים לשעבר) מיכל הלפרין, תומכת לפחות בכניסתה של חברת כרטיסי האשראי מקס לעולם הביטוח.

אם הממונה על שוק ההון משה ברקת יאמץ את חוות הדעת, גם ישראכרט צפויה לשווק מוצרי ביטוח וחיסכון למיליוני לקוחות שמחזיקים בכרטיסי האשראי שלה ולמאות אלפי בתי עסק שמקבלים מחברות כרטיסי האשראי שירותי סליקה.

המשמעות היא תחרות נוספת בענף הביטוח, לאחר שכבר נכנסו שחקנים חדשים בתחום הדיגיטלי, כמו ליברה.  חברות כרטיסי האשראי ייכנסו לתחרות בעולמות הביטוח ויוכלו להציע מחירים תחרותיים לביטוחים שמשווקים היום סוכני הביטוח עבור חברות הביטוח. אם הרפורמה תיושם, רשות שוק ההון תפקח לראשונה על חברות כרטיסי האשראי לצד הפיקוח על הבנקים.

ברקת ביקש את חוות דעתה של הלפרין לאחר שחברת כרטיסי האשראי מקס, שנמכרה לפני שנה על ידי בנק לאומי לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס, ביקשה לקבל רישיון להקמת סוכנות ביטוח. מקס מעוניינת לשווק לא רק מוצרי ביטוח כללי כמו ביטוח עסקים, ביטוחי רכב ודירה וביטוחי נסיעות לחו"ל, אלא גם מוצרי חיסכון כמו פוליסות החיסכון הפיננסיות של חברות הביטוח וקופות הגמל להשקעה, שמשווקים כיום באופן בלעדי על ידי סוכני הביטוח.

סוכני הביטוח מתנגדים

אם יתקבל האישור, בשלב זה תוכל רק מקס לשווק ביטוחים, כי 35% מחברת ישראכרט עדיין מוחזקים על ידי בנק הפועלים. רק לאחר מכירת יתרת אחזקות הבנק, בסוף השנה לכל המאוחר, תוכל ישראכרט להצטרף לשיווק הביטוחים. זו הסיבה שישראכרט עדיין לא הגישה בקשה לקבלת רישיון להקמת סוכנות ביטוח, אבל צפויה לעשות כן כשתושלם הפרדתה מבנק הפועלים. חברת כרטיסי האשראי כאל, שעדיין נמצאת בשליטת בנק דיסקונט, לא תוכל לשווק ביטוחים למעט ביטוח ללקיחת משכנתא.

הנפגעים העיקריים ממהלך שכזה הם סוכני הביטוח. לשכת סוכני הביטוח שלחה אתמול שלושה מכתבים בהולים – האחד להלפרין, השני לברקת והשלישי למשה גפני, יו"ר ועדת הכספים. בכל המכתבים חוזר נשיא הלשכה ליאור רוזנפלד על טענותיו כי כניסת חברות האשראי לביטוח מסוכנת "מתן רישיון לגורם כה חזק, המעורב במהלך חייהם של רוב רובם של אזרחי ישראל, מכיר את הוצאותיהם הנוספות, מנתח באופן סדיר ועל בסיס יומיומי, את רמתם הכלכלית למול הכנסותיהם השוטפות והוצאותיהם המפורטות מידי חודש, על ידו, יגרום לפגיעה קשה בענף הביטוח ולא יעודד תחרות", הוא כותב. "עמדת רשות התחרות נובעת משיקולים תמוהים עד מאוד. מתן הזדמנות לגופי אשראי ענקיים אלו שחולשים על מאגרי מידע עצומים של הציבור, להתחיל לשווק ביטוח, יפגע פגיעה שלא ניתן יהיה להתאושש ממנה". חברות הביטוח עצמן ירוויחו כי יקבלו עוד ערוץ הפצה ויהיו פחות תלויות בסוכנים ויוכלו לחסוך בעמלות.  עם זאת, עדיין לא ברור עד כמה יאפשרו הבנקים לחברות האשראי לפנות למחזיקי הכרטיס הבנקאי ולהציע להם ביטוחים.

מקס לא מחכה לאישורים מהרשויות וכבר החלה לפני חודש לבקש אישור מלקוחות שגלשו באפליקציה לאשר לה מראש להשתמש במידע עליהם כדי לשווק להם בעתיד מוצרים בתחום הביטוח.  עוד נודע כי מקס כבר נמצאת במגעים מול כמה חברות ביטוח לשיווק הביטוחים שלהן ברגע שתקבל אור ירוק לצאת לדרך.

אחרי סקיי מקס: בפליי קארד תמורת נקודות תשלמו מסי נמל בלבד

בעקבות הסופה: קרן הביטוח קנט פתחה חדר מצב לחקלאים

בלי הפועלים ישראכרט יורדת ב-10% ברווח הנקי