חדשות    

חוק שכירות הוגנת – הנוסח (הכמעט) סופי

חוק שכירות הוגנת – הנוסח (הכמעט) סופי

הצעת חוק שכירות הוגנת עולה שלב, ובקרוב צפוי שתהפוך לחוק של ממש. הצעת החוק שנידונה  בוועדה שונה מהצעת החוק המקורית. אז יוזמי ההצעה חברי הכנסת רועי פולקמן וסתיו שפיר הקפידו להשאיר את הפיקוח על שכר דירה. החלק הזה כבר לא נמצא ביום בהצעה – כלומר, אין פקוח מחירים על שכר דירה.

כמו כן, לא יהיה  רשם שכירויות ארצי שיאסוף מידע אודות שוק השכירות. זה די חבל – לא יהיה מסד נתונים מבוסס על שוק ההשכרה , אלא רק הערכות. עם זאת, ההצעה לחוק כן תכלול הגדרות ספציפיות לדירה שאינה ראויה למגורים.

דירה שאינה ראויה למגורים היא דירה שאינה כוללת – מערכת נקזים לרבות מערכת ביוב; מערכת תאורה או חשמל; פתחי איוורור ותאורה טבעית וכן דלתות לסגירה ופתיחת הפתחים; דלת כניסה שאפשר לנעול. כמו כן,  דירה שאינה ראויה למגורים היא דירה שיש בה גורם סיכון בלתי סביר לבטיחות השוכר או לבריאותו.

הצעת החוק קובעת אילו תשלומים הם על המשכיר ולא על השוכר. לדוגמה –  ביטוח מבנה יחול על המשכיר כמו גם עבודות להשבחת הנכס. במקביל, גם תשלומים אותם המשכיר משלם לצד שלישי, כמו דמי תיווך או עו"ד שערך את חוזה השכירות, לא יגולגלו על השוכר.

לגבי דמי התיוון קובעת הצעת החוק –  מניעת הפליה חד צדדית של הוצאות התיווך על השוכרים, כך שגביית דמי התיווך תהיה חצי מהשוכר וחצי מהמשכיר במקרה שהמתווך פעל מטעם המשכיר. עוד נקבע, כי המשכיר יהיה רשאי לגבות ערובה מראש בגובה של עד שליש מדמי השכירות עבור כל התקופה, ולא יותר מפי שלוש מדמי השכירות לחודש.

כמו כן, כוללת הצעת החוק התייחסות לעניין תיקונים בנכס ובאחריות מי התיקונים? ובכן, השוכר יתקן ליקויים קלים בדירה וגם כאלו שנגרמו עקב שימוש לא סביר. המשכיר יתקן על חשבונו את כל הפגמים האחרים שעשויים להיות בדירה, זאת בתוך 30 יום מיום קבלת ההודעה על הפגם בדירה מהשוכר. אם מדובר בפגם חמור  (שאינו מאפשר מגורים בדירה באופן סביר) שמצריך תיקון דחוף, מדובר ב-3 ימים מיום קבלת הדרישה.

המהלך של חוק שכירות הוגנת היה אמור לתת תמריצים לעודד השכרה ארוכת טווח. אלא שזה יהיה במסגרת הצעה אחרת –  התמריצים נזכיר כוללים סבסוד שירותי ניהול לדירה וגם סבסוד בביטוח הדירה.