תוכן ממומן    

חיסכון נזיל בגמל להשקעה מול פיקדון בנקאי – יתרונות וחסרונות

צילום: 123rf

במהלך העשור האחרון שררה ריבית אפסית הן בישראל והן בשאר מדינות העולם המערבי. בשל כך, משקיעים רבים נדרשו להסיט את השקעותיהם לאפיקים עתירי סיכון על מנת להגדיל את הונם, מה שהביא לפריחה במוצרי השקעה מנוהלים כדוגמת קופת גמל להשקעה, וכן לעליות שערים נאות בשווקים.
בשנה האחרונה ריבית בנק ישראל עלתה מרמה אפסית לרמה של מעל ל-4%, מהלך מהיר במיוחד שהוא בעל השפעה דרמטית, חוצה תחומים וסקטורים כלכליים. המהלך מורגש בעיקר בכיס של הצרכנים ובייחוד של אלו שנטלו משכנתאות והלוואות. עם זאת, לעליית הריבית ישנה גם השפעה חיובית על התשואה "חסרת הסיכון" ולאחר שנים ארוכות בהן התשואות בפיקדונות הבנקאיים היו אפסיות, כעת הן מטפסות במהירות. כיום, הפיקדונות מהווים/נחשבים כחלופה מעניינת למשקיעים ולחוסכים.

פיקדון בנקאי – מאפיינים עיקריים

פיקדון בנקאי הוא תוכנית חיסכון בתנאים ידועים מראש, בה החוסך מפקיד את כספו לתקופת זמן מסוימת ובתמורה הוא זכאי לתשואה בסיכון אפסי מהבנק. המיסוי על פיקדונות בנקאיים עומד על 15% מהרווחים ובמקרה שבו החוסך יחליט לפדות את החיסכון לפני המועד המוסכם, יתכן ולא יהיה זכאי לריבית, או יהיה חייב בקנס בהתאם לתנאים שהוגדרו מראש. ככלל, ככל שתקופת החיסכון ארוכה יותר, קרי הכסף "נעול" לזמן ארוך יותר, התשואה על החיסכון תהיה גבוהה יותר.
ישנם סוגים שונים של פיקדונות בנקאיים ובהתאם להם ולגובה הסכום המופקד נגזרת התשואה הצפויה על החיסכון. ניתן לבחור בין פיקדון צמוד למדד המחירים לצרכן או למטבע חוץ מסוים לבין פיקדון שאינו צמוד, או בין פיקדונות בריבית קבועה מראש או בריבית משתנה ובין תקופות זמן שונות (פיקדון יומי, חודשי או שנתי). בדומה למוצרי השקעה אחרים, תהליך ההצטרפות לפיקדון הוא מהיר ונעשה בצורה דיגיטלית דרך אתרי הבנקים.

קופת גמל להשקעה – מהי

קופת גמל להשקעה היא מוצר חיסכון שהושק בישראל בשנת 2016 במטרה לעודד את הציבור להגדיל את רמת החיסכון. היא מאפשרת השקעה נזילה, יעילה ונוחה, ומספקת חשיפה לשווקי ההון בהתאם למסלול ההשקעות הנבחר. הקופה מאופיינת בגמישות מקסימלית וניתן לעבור בין מסלולים או לשלב בין מסלולים בכדי להתאים את רמת הסיכון של ההשקעה ביחס לפרופיל הסיכון והעדפות החוסך.
בנוסף לכך, קופת גמל להשקעה מעניקה הטבת מיסוי ייחודית לחוסך שיחליט להסב לקצבה חודשית את הכספים בקופה לאחר גיל הפרישה המינימלי (גיל 60). הקצבה תזכה לפטור מלא ממס רווחי הון. מדובר בהטבה שיכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים. בעקבות הטבות המיסוי מרחיקות הלכת, הגביל הרגולטור את גובה ההפקדה לתקרה שנתית של 76,449 שקל לכל תעודת זהות, נכון לשנת 2023.

פיקדון בנקאי או קופת גמל להשקעה?

היתרון הגדול של פיקדונות בנקאיים הוא בסיכון הנמוך המתבטא בעיקר במקרה של קריסת הבנק בו מתנהל הפיקדון. מנגד, ישנם מספר חסרונות ביחס למכשירי השקעה אחרים בכלל ובפרט מול קופת גמל להשקעה. החיסכון בפיקדונות לטווחים ארוכים אינו נזיל או גמיש. בקופת גמל להשקעה, הסיכון נחשב גבוה ביחס לתוכניות החיסכון הבנקאיות. אולם, ריבוי המסלולים מאפשר למשקיעים לשלב בין רמות סיכון שונות, לרבות בסיכון נמוך כדוגמת מסלולי השקעה שקליים המספקים חשיפה גם לפיקדונות הבנקאיים. חיסרון אחר של הקופה הוא בדמי הניהול (גם אם הם זולים באופן יחסי). המיסוי, לעומת זאת, אינו על מלוא הרווחים אלא רק על הרווחים הריאליים (בניכוי מדד) ובשיעור של 25%. וכמובן, היתרון המשמעותי של קופת גמל להשקעה ביחס לפיקדונות בנקאיים, הוא שלמשקיע שמתמיד לאורך זמן יש פוטנציאל תשואה משמעותית גבוה יותר לעומת פיקדון בנקאי, וזאת תוך שמירה על נזילות הכספים, עם אפשרות לניוד ללא מס במעבר בין מסלולי השקעה.

סיכום
עליית הריבית הפכה את הפיקדונות הבנקאיים לאטרקטיביים והם מספקים כיום תשואה נאה לחוסכים. אולם כדי להשיג ריבית גבוהה יחסית, יש לנעול את הכספים בפיקדון לטווחים ארוכים (של שנה ומעלה). קופת הגמל להשקעה, מעצם היותה חשופה לשוק ההון, מאפשרת פוטנציאל תשואה גבוה יחסית, אך לצד זאת, שומרת על נזילות מלאה של הכספים, עם אפשרות לממש את הכספים בסכום חד פעמי (בכפוף לתשלום מס) או כקצבה פטורה ממס.

בשיתוף תומר שלו – מנהל הידע המקצועי – חטיבת הלקוחות

האמור אינו מהווה יעוץ ו/או שיווק פנסיוני המתחשבים בצרכי כל אדם ואינו נועד להחליפם, ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח.