תוכן ממומן    

חשמליים? כך תשמרו על חיי הסוללה במכונית החשמלית שלכם

כולם יודעים ומבינים כי אחד היתרונות של המכונית החשמלית הוא בהיותה נטולת מנוע בערה פנימי, מנוע הבנזין המוכר והקיים בכול המכוניות הרגילות. מכונית חשמלית עובדת על סוללת ליתיום־יון נטענת, ולכן היא שקטה יותר, אפשרות ההאצה שלה מהירה יותר, היא שומרת יותר על איכות הסביבה שכן אינה פולטת גזים מזהמים והיא נוחה יותר לנהיגה. כל הסיבות הללו שבגינן בוחרים יותר ויותר ברכב חשמלי, תלויות בכך שסוללת הרכב תקינה ונטענת בקלות בחנייה הביתית.

רכב חשמלי אינו דורש תחזוקה שוטפת בשכיחות גבוהה כמו רכב עם מנוע בנזין. ביקור תקופתי במוסך מורשה לרכב היברידי או חשמלי הוא אחת לשנתיים, כמו גם בדיקה והחלפה של נוזל הבלמים, החלפת צמיגים שנשחקו בעת הצורך ושמירה על הסוללה שהיא לב הרכב ובלעדיה אין לו חיים.

סוללת ליתיום־יון

כולנו יודעים מהי סוללה, רובנו מחזיקים מלאי בבית לצורך שימוש בשלט המזגן או הטלוויזיה, לצורך הפעלת אחד ממשחקי הילדים ואפילו לצורך צחצוח שיניים במברשת שיניים חשמלית. אלו סוללות פשוטות שיש להן צד חיובי וצד שלילי, וכאשר מחברים ביניהם זורמת אנרגייה שיכולה להפעיל את כול אותם מכשירים חשמליים קטנים או גדולים.

סוללת ליתיום־יון קיימת כ־30 שנים והיא המאפשרת לנו את השימוש בפלאפונים הניידים, בקוצבי־הלב ובמכוניות החשמליות. זוהי סוללה קטנה יחסית למכשיר שאליו היא מתחברת ומאפשרת אנרגייה למשך פרק זמן ארוך יותר. לדוגמה, סוללת רכב חשמלי מאפשרת נסיעה למרחקים ארוכים של כמה עשרות עד מאות קילומטרים, ניתן להטעין אותה שוב ושוב מבלי לפגוע באיכותה והיא זולה בהשוואה לסוללה הרגילה.

טיפים לשמירה על הסוללה

רוב יצרניות הרכב מעניקות אחריות של שמונה שנים לסוללת הרכב, או לטווח של 150–200 ק"מ בהתאם לסוג הרכב, ומאפשרות את החלפתה אם ירדה לפחות מ-70% תפוקה או שווקה חיים לגמרי. יחד עם זאת חשוב לשמור על חיי הסוללה לאורך זמן, למנוע ממנה להישחק ולהיפגע ובכך להגביל את יכולתה להיטען ולאפשר נסיעה לטווחים הקיימים בה, לפניכם מספר טיפים ועצות שניתן ליישם בבית כדי לעשות זאת.

  • רצוי שלא להגיע לטעינה מלאה של 100% (אלא אם כן מתוכננת נסיעה הדורשת זאת), ולשמור על הסוללה טעונה עד ל־80%–90% בלבד. מנגד, רצוי שלא להגיע ל־0% סוללה, ולהטעין אותה כשהיא מגיעה ל־20% בערך. טווח נסיעה שבין 20%–90% הוא הטווח האופטימלי לשמירה על חיי הסוללה.
  • אם הרכב אינו בשימוש, גם אם לפרק זמן ארוך, לדוגמה בעת יציאה לחופשה ללא הרכב, רצוי להשאיר אותו בטעינה.
  • כמעט לכול רכב חשמלי קיימת האופציה לטעינה מהירה. רצוי שלא לעשות בה שימוש אלא במקרה הצורך. טעינה מהירה מצמצת את חיי הסוללה, ואף על פי ששימוש מידי פעם לא יפגע בה, שימוש על בסיס קבוע עשוי כן לעשות זאת.
  • סוללה לרכב חשמלי אינה אוהבת טמפרטורות קיצוניות של חום וקור. במכוניות החשמליות ישנה מערכת בקרת טמפרטורה אשר נמצאת בפעולה בזמן שהרכב בטעינה. יחד עם זאת, רצוי להחנות את הרכב בצל או בחנייה מקורה כדי לצמצם את החשיפה שלו לחום הים־תיכוני שלנו.
  • חשוב לזכור שגם אם הרכב אינו בשימוש ישנה צריכה של כ־1% במהלך 24 שעות. אם הרכב צורך יותר אנרגייה, רצוי לגשת איתו למוסך מורשה לבדיקה.

 

רכב חשמלי זול וחסכוני מהרבה סיבות, כשהראשונה שבהן היא הטעינה החשמלית לעומת התדלוק בדלק. יחד עם זאת, החלפת סוללה היא עניין יקר, לעיתים אפילו יקר מידי, יחסית לערך הרכב. שמירה על חיי הסוללה תאריך את חייה ותאפשר לכם נהיגה נוחה ונעימה לאורך זמן, לפני שתיאלצו להחליף את הסוללה או להחליף את הרכב.