חדשות    

יציבות בתשואות על נכסים מניבים; ירידה קלה מאד בתשואה על משרדים

התשואה על נכסים מניבים נשארת יציבה. זוהי התמונה המתקבלת מעיון בסקירת שיעורי תשואה בנכסים מניבים שפרסם לאחרונה השמאי הממשלתי ומתייחס לנתונים מהמחצית הראשונה של 2017. 

בסקר שנערך אותרו, נדגמו ונותחו נתונים מכ-850 נכסים מניבים: משרדים, מסחר, מבני תעשיה ולוגיסטיקה. בכ- 35 ערים ברחבי הארץ, באזורי ביקוש ובאזורי פריפריה.

מנתוני הסקר עול כי התשואה על משרדים עמדה על כ-7.5% לעומת כ-7.6% במחצית הראשונה של 2017. התשואה בנכסים מסחריים עמדה על כ-7.2% והתשואה בנכסי תעשייה ולוגיסטיקה עמדה על כ-7.7%. בשני המגזרים האלו לא נרשם שינוי בתשואות.

בעת האחרונה מתרבים הדיווחים על דרישות המגיעות מצד השוכרים, בעיקר הרשתות הגדולות, להפחתה בדמי השכירות מצד הקניונים. התחרות הגוברת של הסוחרים המקומיים עם המסחר המקוון, והעובדה שנרשמה עלייה תלולה בקניות הישראלים בחו"ל פוגעת בפדיון שלהם וביכולתם לעמוד בתשלומי שכר הדירה הגבוהים. גםמדיניות השמיים הפתוחים, אשר הביאה לגידול משמעותי בנסיעות הישראלים לחו"ל, פוגעת בפדיון הסוחרים. סביר להניח שמגמות אלו, יביאו להמשך הירידב בתשואות על הנכסים המסחריים. סביר להניח שעם החרפת המגמות העולמיות האלו, תרשם ירידה גבוהה יותר בתשואות על שטחי מסחר בחודשים הקרובים.

השמאי הממשלתי כותב בסקירתו כי עם הירידה בשיעורי הריבית והאינפלציה חלה ירידהמתונה יותר בשיעורי התשואה בנכסים מניבים. לעומת זאת, אומר השמאי הממשלתי, לא נמצא קשר מובהק בין  השינויים התקופתיים בשיעורי הריבית והאינפלציה לבין שיעורי התשואה באותן התקופות.

הנתון המפתיע בסקירה הוא שלא נרשמת ירידה בתשואות על משרדים. גורמים בשוק הנדל"ן מתריעים זמן רב על כך שיש הצפה של משרדים, בעיקר באיזור תלל אביב וכי משרדים רבים נותרים שוממים. אם זהו המצב, קשה להבין איך לא יורדות התשואות על המשרדים.