חדשות    

כלכלני לאומי: הירידה במחירי הדירות – לא לאורך זמן; האינפלציה ב-2018 מעט יותר מ-1%

בסקירת מאקרו שפרסמו כלכלני בנק לאומי, חוזים כלכלני הבנק שמחירי הדירות עשויים להמשיך ולרדת בחודשים הקרובים, אם כי, לדבריהם, לא לאורך זמן. בעליות מחירים תומכים התאוששות מתונה בהיקף מכירת הדירות, בשילוב עם רמת התחלות בנייה נמוכה במידה ניכרת מהרמה המינימאלית הדרושה לפי צרכי המשק (כ-50,000 יחידות לכל הפחות), והערכות להמשך התארכות משך הבניה.

כלכלני לאומי מתייחסים לפרסום של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שעל פיה נמכרו בחודש מאי 1,883 דירות חדשות (נתונים מנוכי עונתיות). נתון זה משקף עלייה של כ-7% לעומת החודש הקודם וזאת בהמשך למגמה מהחודשיים האחרונים. העלייה במכירות של דירות חדשות בחודשים האחרונים, חלה, על רקע עלייה הדרגתית במכירת הדירות במסגרת התכנית "מחיר למשתכן". כמו כן, בחודש מאי חל גידול מתון במכירות של דירות חדשות בשוק החופשי, זאת בשונה מהמגמה הכללית בחודשים הקודמים.

עם זאת, מציינים כלכלני בנק לאומי, היקף המכירות של דירות חדשות עדיין נמוך בהשוואה לשנים קודמות, כך שלא ניתן לאמר שנרשמת התאוששות של ממש בביקוש אליהן. לראייה, היקף המכירות בחמשת החודשים הראשונים של השנה (ינואר-מאי) היה נמוך בכ-15% בהשוואה לזה של התקופה המקבילה ב-2017, ונמוך אף יותר בהשוואה לתקופות המקבילות בשנים 2015 ו-2016.

במבט קדימה, כותבים כלכלני לאומי, נראה שמחירי הדיור עשויים אף להמשיך לרדת בחודשים הקרובים, אם כי, להערכתם, כנראה שלא לאורך זמן.

בהתייחסותם למדד המחירים לצרכן כותבים כלכלני לאומי כי מדד חודש יוני עלה ב-0.1% וסיכם חמישה חודשים רצופים של עליות. רצף העליות, אומרים הכלכלנים, הביא לעלייה ב"סביבת האינפלציה".

האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים (יוני 2018 לעומת יוני 2017) עלתה ל-1.3% (שיעור האינפלציה הגבוה ביותר מאז ינואר 2014) לעומת 0.5% בחודש הקודם.

התחזיות של כלכלני לאומי ל-12 החודשים הבאים משקפות עליית מחירים מתונה יותר של 0.6%, ומשקף, כך על פי כלכלני לאומי, התמתנות באינפלציה במהלך 2019.

כלכני לאומי מציינים את העלייה שנרשמה בסעיפי הדיור במדד, על רקע עלייה של 0.6% בתת הסעיף שירותי דיור בעלות דייריהם המשקף את מחירי שכר הדירה בחוזים מתחדשים וחדשים, אשר הייתה גבוהה מהעונתיות המאפיינת את חודש יוני בשנים האחרונות.

על פי כלכלני לאומי, קצב העלייה השנתי של מחירי השכירות מוסיף לעלןות, ועשוי להמשיך במגמה זאת גם בחודשים הקרובים. העלייה נובעת מירידת מלאי הדירות של משקיעים.

לסיכום סקירת מדד המחירים, כותבים כלכלני לאומי כי בחודשים הקרובים צפוייה האינפלציה להישאר בתחום יעד יציבות המחירים, אך בסביבת הגבול התחתון, דהיינו אינפלציה בפועל של מעט יותר מ-1% בסיכום שנת 2018. התפתחות זו, לצד האפשרות שהיחלשות השקל ביחס לדולר תמשך גם במהלך החודשים הקרובים, עשוייה להוביל לעליית ריבית בנק ישראל לקראת סוף השנה. אולם, ישנם מספר גורמים אשר עשויים לתמוך בחזרתה של האינפלציה לטווח של 1%-0% במהלך 2019. בין הגורמים מונים כלכלני לאומי את ההערכה לירידה בתרומה של סעיף הדיור במהלך 2019, הערכות ליציבות בשער החליפין של השקל עד להתחדשות להלחצים לתיסוף בשנת 2020, ירידת מחירי הסחורות בחודשים האחרונים, בלימה אפשרית של עליית מחירי הנפט בעולם ועוד.

מחשבן מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן – ממה מורכב ואיך מחושב?