תיירות    

כמה עולה טיול תרמילים במזרח הרחוק?

מעודכן ל-10/2019

ריכזנו עבורכם את כל המשותף לכסף ולטיול התרמילאי: במה תלוי תכנון התקציב, על מה תוציאו את הכסף והכי חשוב – כיצד חוסכים תוך כדי תנועה?

ים טורקיז, חול לבן, עצי קוקוס… אתם עושים בטן-גב, נהנים מנופים אקזוטיים, עוצמים עיניים ומרגישים את השמש החמימה, ואז מגיעה ההבנה שהכסף שלכם הולך להיגמר והטיול החלומי שלכם עומד לבוא אל סופו מוקדם משתכננתם. אז איך תוכלו ליהנות מהטיול ולמצות את החוויה עד תום בלי להגיע למצב שכל הכיף הזה יהיה חייב להיגמר באמצע?

רוב התרמילאים הישראליים משתמשים בכספי חסכונות שצברו לפני הטיול, חלק מהכסף מומר מראש למטבע המקומי הרלוונטי ונלקח כמזומן. אמנם המחיה במהלך הטיול אינה בהכרח יקרה, ובכל זאת עבור מרבית המטיילים מדובר בתקופה ארוכה של בילויים והוצאות אשר במהלכה לא עובדים ולפיכך אין הכנסות. אם כן, כמה כסף צריך להכין מראש על מנת לצאת לטיול הגדול במזרח הרחוק?

טיול במזרח הרחוק

הודו, וייטנאם, תאילנד, נפאל, מיאנמר (בורמה) ומדינות אקזוטיות אחרות, מציעות חווית טיול תרמילאים נפלאה, אינספור טרקים ומסעות בנופים פראיים, שווקים צבעוניים, שינוי אווירה והמוני טיילים צעירים מכל העולם. הטיול במזרח הרחוק נחשב "פראי" יותר, בטוח פחות והוא גם זול יותר.

המזרח הרחוק נחשב ליעד זול יחסית, אבל גם שם הטיול יכול להיות יקר פחות או יותר, כאן תשפיע על המחיר בעיקר כמות הטיסות הפנים יבשתיות. במזרח הרחוק קשה יותר לממן חלק מן הטיול בעבודה מקומית (לעומת אוסטרליה או דרום אמריקה למשל, שבהן מקובל לעשות "חניות ביניים" של כמה שבועות או חודשים ולעבוד בעבודות מקומיות).

עם זאת, במחיר של כעשרה-עשרות שקלים ללינה ושקלים אחדים לארוחה טובה ביום, לא בטוח שתצטרכו להסתייע בעבודות מזדמנות. עלות ממוצעת לטיול של כשישה חודשים במדינות כמו הודו, נפאל ותאילנד היא בין 20,000 ל-30,000 שקל. ביקור במדינות מעט יקרות יותר במזרח הרחוק, כמו לאוס, וויאטנאם, עשוי לייקר את העלות הכללית בעד 15,000 שקל נוספים בממוצע.

אז איך מתקצבים את החוויה?

תכנון התקציב שלכם מסתמך על ארבעה תחומים: זמן, יעד, השקעה וחוויה. אלה יקבעו את המסע ויסייעו לכם להבין היכן בדיוק אתם עומדים מבחינה כלכלית:

כמה זמן מוקצה לטיול?

זמן זה כסף, וחשוב שתביאו בחשבון – תכנון הזמן שתקצו לטיול הוא השלב הראשון בהבנה של כמה כסף בעצם צריך בשביל טיול החלומות.

משך השהייה והביקור בכל יעד משנה מאוד את היקף הנסיעות שתעשו ואת ההתנהלות שלכם ומכאן באופן אוטומטי גם על ההוצאות. גורמים שמושפעים מעניין הזמן:

שיטת ההתניידות בטיול – האם מפאת קוצר הזמן תיאלצו לקחת טיסות פנים ובכך לחסוך בזמני נסיעה ארוכים? האם יש לכם זמן לטיול ברכב, או שתצטרכו להסתמך על נסיעה באוטובוסים מקומיים?

קצב הטיול – כמה יעדים ודברים תרצו להספיק במהלך הטיול? חשוב להבין שככל שהטיול מתקדם בקצב "איטי" יותר, כך הוא יכלול פחות נסיעות ומעברים, ומכאן שיהיה גם זול יותר.

התאמת יעד לתקציב

לצד החלום, גם התקציב יקבע מהו היעד שאליו תמריאו. חשוב לזכור, שבתקציב הטיול נכללים גם כרטיס הטיסה ורכישת הציוד, שהם הוצאה לא קטנה בפני עצמה.

חוששים שהתקציב שלכם לא עומד בציפיות ובהגשמת החלום? בידיכם מספר אפשרויות לפתרון:

  • לדבוק בתכניתכם המקורית ולחסוך את הכסף שדרוש עד להגשמת טיול החלומות.

לטוס ליעד עם התקציב המרבי שתוכלו לחסוך עד מועד הטיסה המתוכנן, ולחסוך בהוצאות במהלך הטיול.

  • לטוס ליעד שונה מהתכנית המקורית – יעד אשר יותר מתאים לתקציב שאתם יכולים לגייס עד מועד ההמראה שתכננתם או שהטיסות אליו פשוט זולות יותר.

מהי חווית הטיול שאתם מחפשים?

האם תרצו להשקיע את זמנכם ביציאה לטבע ולטרקים או בטיול רכב עם שופינג בערים המרכזיות? באיזו רמת חיים תבחרו לחוות את הטיול – האם אתם בונים על מסעדות יקרות ומקומות לינה איכותיים מאוד או שתסתדרו גם בגסט-האוזים זולים ואוכל מקומי? ההוצאות שלכם יהיו כמובן בהתאם.

גורמים נוספים שישפיעו וייקרו את המחיר הם אטרקציות (בעיקר ספורט אתגרי לסוגיו) ואירועים יקרים אחרים, כמו פסטיבלים גדולים, הופעות וכדומה. חשוב להבין שאלה הקריטריונים שיקבעו בצורה המשמעותית ביותר מה יהיה סך ההוצאות שלכם בטיול, וכאן יש לכם את מרווח התמרון הגדול ביותר באשר לתקציב הכולל. בהנחה שאין לכם תקציב בלתי מוגבל, נסו למצוא את האיזון הנכון בין הרצון לחוות ולעשות כמה שיותר ובין העובדה שדברים מיוחדים עולים בדרך כלל הרבה כסף.

אז על מה תוציאו את הכסף?

לאחר שהחלטתם כמה, לאן ואיך, הגיע הזמן להחליט על מה בדיוק ובאיזו כמות. לפניכם רשימת התחומים שירכיבו את עוגת ההוצאות הכספיות של הטיול שלכם. בכל סעיף נסו לחשוב על עצמכם ולהעריך כמה תרצו להתפנק וכמה תהיו מוכנים להתפשר כדי לחסוך.

לינה – מגוון אפשרויות עומדות לבחירתכם: לינה בהוסטל (חדר פרטי או משותף), חדר במלון, אתר קמפינג או לינה אצל מארחים – ההבדלים במחירים יכולים להיות דרמטיים.

אוכל ושתייה – גם כאן יכול להיות טווח רחב של מחירים: מסעדות (מרמות שונות), מזון מהיר ואוכל רחוב, ארוחות בהוסטל ובישול עצמאי (קניית מצרכים).

אטרקציות – טרקים, טיולים מאורגנים, ספורט אתגרי, דמי כניסה לאתרים, פארקים.

בילויים – אלכוהול, מועדונים, מסיבות, הופעות.

קניות – שווקים, קניונים ומותגי אופנה, חנויות מזכרות, דוכני רחוב ועבודת יד.

תחבורה – השכרת רכב או קנייה + הוצאות דלק נלוות, אוטובוס, רכבת, טיסות פנים, מעבורת, מוניות, טוק-טוק, ריקשה.

אחרי שהשבתם על שאלות אלה, תוכלו לעבור לשלב תכנון התקציב. זכרו, חשוב תמיד להשאיר כסף ספייר בצד, לכל מצב שבו תחליטו פתאום לשנות תוכניות במסלול (תופעה רווחת בטיול תרמילאי), תסבלו מעליית מחירים וכמובן, למקרה חירום – על כל צרה שלא תבוא.

המזרח הרחוק מבחינה כלכלית

הכסף שלכם שווה יותר

הערך של המטבעות במדינות המזרח הרחוק נמוך בהרבה מערכם של הדולר, של האירו ואפילו של השקל. לכן, במהלך טיולכם סביר להניח שתתרגלו להסתובב עם שטרות רבים של כסף מקומי. חשוב מאוד להיות זהירים ומחושבים, כיוון שהמספרים הגבוהים (במיאנמר למשל, מדברים במיליונים) מבלבלים את התיירים, ששוכחים מה ערכו של הכסף.

ניהול כספכם במזרח הרחוק

כמובן, לא כדאי שתיקחו את כל הכסף של הטיול במזומן ותישאו אותו עליכם כשאתם מטיילים. אם כן, מה הן הדרכים הנכונות להתנהל עם כסף בטיול? יש כמה דרכים טובות שבהן תוכלו לבחור. מומלץ מאוד להשתמש ביותר מדרך אחת כדי "לא לשמור את כל הביצים בסל אחד".

 כרטיס אשראי

בכל עיר גדולה במזרח תוכלו למצוא כספומטים (A.T.M) המכבדים את כרטיסי האשראי הבין לאומיים. אם תבחרו ללון בבתי מלון גדולים ומפוארים תוכלו גם לשלם על הלינה באמצעות כרטיס האשראי שלכם (לגהץ). זכרו, לפני הטיסה יש לגשת לבנק בישראל ולוודא שכרטיס האשראי שלכם פתוח לשירותי חו"ל ושתוקפו לא פג בחודשים הקרובים!

כמה כסף למשוך?

כספומטים כבר אינם מראה נדיר ברחבי המזרח הרחוק, עם זאת, סביר להניח שבמהלך הטיול תשהו גם במקומות מבודדים יותר, שבהם הסבירות למצוא כספומט היא נמוכה. לכן מוטב תמיד למשוך בכספומטים סכומים גבוהים שיספיקו לכם לתקופה ארוכה יחסית. סיבה נוספת שבגללה כדאי למשוך סכומים גבוהים היא העמלות הגבוהות שכרוכות בכל משיכה. מלבד עמלות הבנק המנהל את חשבונכם בארץ (שגם הם גבוהות יותר כמושכים כסף בחוץ לארץ), גם הבנק המתחזק את הכספומט גובה עמלה משלו, ולעיתים מדובר בעמלה גבוהה מאוד.

המחאות נוסעים (טראוול צ'קס)

המחאות נוסעים הן דרך מקובלת מאוד לנהל את הכספים במהלך הטיול.

את המחאות הנוסעים קונים בארץ בסכומים שונים וממירים אותם במזרח הרחוק בבנקים ובחנויות המרת כספים בהתאם לשער. דרך זו אמנם מגושמת מעט, אבל ללא ספק היא הדרך הבטוחה ביותר לשאת את הכסף, כיוון שהמחאות הנוסעים מסומנות במספרים סידוריים ומבוטחות, כך שאם נגנבות לכם המחאות, כל מה שעליכם לעשות הוא לדווח על כך – ואתם מכוסים.

כסף מזומן – ידיד נאמן

תמיד חשוב לשאת כסף מזומן לשעת חירום. ניתן להחביא בתבונה סכום מסוים של דולרים בתוך התרמיל הגדול, שם הוא יישמר (אם לא תבזבזו אותו), עד סוף הטיול

החלפת כסף זר לכסף מקומי

יש אמנם כמה ארצות במזרח הרחוק (מיאנמר למשל) שבהם המקומיים שמחים לקבל דולרים, אבל ברוב הארצות לא יסכימו למכור לכם דבר אם אינכם משלמים בכסף המקומי. לשם כך, בכל פינה תיירותית במזרח הרחוק תוכלו למצוא חנויות להמרת כספים. חנויות המרת הכספים אינן חייבים דין וחשבון לאף אחד ולכן הן אלו שקובעות את שער ההמרה באופן שרירותי. אם תקפידו להחליף את הכסף הזר שלכם בשערי המרה טובים במשך כל הטיול, תוכלו לחסוך לא מעט כסף.

לסיכום, כמה יעלה לכם חודש במזרח?

שאלה שנשמעת לא מעט סביב טיולי תרמילים ונופש בעולם היא – "כמה עולה שם חודש?" העניין הוא, כפי שהזכרנו קודם, שקשה מאוד לקבוע כמה עולה כל חודש במדינה מסוימת, כיוון שהדבר תלוי בסגנון הטיול שלכם. כמו כן, ישנם הבדלים בין מדינה למדינה, ובארצות גדולות כמו הודו וסין, גובה ההוצאות הממוצע משתנה אפילו בין אזור לאזור.

באופן כללי הטיול במזרח הרחוק הוא הזול ביותר – בהשוואה לטיולים ביעדים פופולאריים אחרים, כמו דרום אמריקה או אוסטרליה-ניו זילנד למשל. קשה כאמור לומר כמה תוציאו בכל מדינה, כיוון שהסכום תלוי בכם, אבל הנה בכל זאת כמה הערכות – לפי המטייל הממוצע:

הודו – צפון: 400 דולר

         דרום: 500 דולר

סין – 700 דולר

מיאנמר – 600 דולר

מונגוליה – 600 דולר

סרי לנקה – 550 דולר

תאילנד – 800 דולר

האיים המלדיביים – 700 דולר

הפיליפינים – 850 דולר

וייטנאם – 550 דולר

לאוס – 400 דולר

קמבודיה – 500 דולר

כרטיס מועדון ויקטורי – ישראכרט

כמה עולה טיול תרמילאים בדרום אמריקה?

המדריך המלא למציאת בית מלון (בזול) בחו"ל

רכישת כרטיסים בזול – איך עושים את זה?