כמה שווה אי.סי.איי?
שוק ההון    

כמה שווה אי.סי.איי?

אי.סי.איי, הנשלטת בידי שאול שני, תכננה לגייס בלונדון  170-180 מיליון ליש"ט (כ-230 מיליון דולר) לפי שווי של 450-500 מיליון ליש"ט לפני הכסף (580-650 מיליון דולר). אבל במחיר הזה  לא היו קונים. זאת ועוד – כחלק ממהלך ההנפקה תכנן הבעלים שני למכור מניות ECI שבידיו באמצעות הצעת מכר.

הירידות החדות בבורסות בעולם במהלך אוקטובר אמנם האיצו את חיסול ההנפקה המתוכננת, אבל גם כך, השווי שנדרש לא היה טריוויאלי. באי.סי.איי  מסבירים שהחליטו לדחות בינתיים את ההנפקה ולא להתפשר על מחיר החברה, שכן הנפקה במצהב הנוכחי היתה מתבצעת לפי שווי נמוך בהרבה מהמתוכנן.

מטרת ההנפקה היתה לצמצם את חובות החברה לצד המשך השקעות. החברה עמוסה בחובות כשלמעשה בעשר השנים האחרונות, כך על פי ההערכות ההפסדים שלה הסתכמו בקרוב ל-1 מיליארד דולר.

ECI, שהוקמה ב-1961, היא ספקית עולמית של מוצרים ופתרונות כוללים לרשתות תקשורת והעברת נתונים, עבור ספקי שירותים, גופי תשתיות וממשלות, וכן לקוחות הגנה וביטחון. מנתונים שפרסמה החברה לקראת ההנפקה עולה, כי הכנסותיה במחצית הראשונה של 2018 הסתכמו בכ-198 מיליון דולר, צמיחה של 24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הרווח התפעולי שלה הסתכם בכ-11 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של כ-5 מיליון דולר, ובשורה התחתונה היא הציגה בתקופת המחצית הראשונה הפסד נקי של כ-19 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-34 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) הגיע במחצית הראשונה של השנה לכ-30 מיליון דולר. ההון העצמי של החברה עמד בסוף יוני השנה על כ-101 מיליון דולר.

כמה חברה שמפסידה בשורה התחתונה שווה? אז נכון שהחברה הצליחה להרוויח תפעולית במחצית הראשונה וקצב הרווחים התפעוליים עולה על 20 מיליון דולר, אבל מה עם המימון – הוא לא נחשב? מימון זו הוצאה לכל דבר ועניין. בשורה התחתונה, אחרי המימון, החברה מפסידה.

אז נכון, רבים משתמשים ב-EBITDA כדי להצדיק שווי, זה הרי הרווח בלי בלי בלי – בלי מימון, בלי מיסים, בלי הפחתות ופחת. למה בלי? ככה זנ נראה טוב יוצר, ככה זה מעיד על המצב התפעולי. ככה זה אמור לבטא את מצבה התפעולי של הפירמה.  אז האבידה בקצב של 60 מיליון דולר – אז מה? זה ממש לא מצדיק חברה בשווי של 650 מיליון דולר – השווי שאי.סי.איי רצתה להנפיק.

גם אם נקודת המוצא היא האבידה, הרי שמחשבים את השווי התפעולי- שווי הפעילות בהתאם למכפיל רווח תפעולי ואז כדי להגיע לשווי החברה צריך להוריד את המימון – ערימות של מימון. גם אם תהיו נדיבים, יהיה קשה להצדיק שווי של 650 מיליון דולר.