חדשות    

כ-35 שנה אחרי פרשת ויסות המניות: תותר לבנקים רכישה עצמית של מניות

חשבון בנק, קרדיט: shutterstock
הפיקוח על הבנקים פרסם עדכון ובו מותר להם לרכוש מניות של עצמם בהגבלות מסוימות
הפיקוח על הבנקים עדכן את הוראת ניהול בנקאי תקין ומתיר לבנקים רכישה עצמית של מניות, כלומר מאפשר להם לבצע רכישה של מניותיהם בתנאים מסוימים.
לפי העדכון הבנקים יוכלו לבצע רכישה עצמית  מיתרת העודפים,כמו בתנאים שחלים על בנקים לחלוקת דיבידנד.  עוד נקבעה ההגבלה כי הרכישה בכל תוכנית בשנה קלנדרית לא תעלה על 3% מהון המניות הבנק. מדובר על עדכון מהותי שמפחית את גודל הרכישות הפוטנציאליות..
השנה כבר הוציא הפיקוח על הבנקים טיוטה לחוזר, שבה בחן את התרת הרכישה במקרים מסוימים. ואף הותר לבנק לאומי ולבנק הפועלים אישור פרטני מבנק ישראל לרכוש מניות משום שהלימות ההון שלהם הייתה גבוהה.
המצב עד היום היה שהוראות בנק ישראל אסרו על בנקים לבצע רכישה עצמית למעט במקרים חריגים, אך לשאר החברות הציבוריות בישראל היה מותר. הסיבה היא פרשת ויסות מניות הבנקים בתחילת שנות השמונים. אז הבנקים רכשו מניות של עצמם, ובכך העלו את שערי המניות. כשנפסקה פעולת הקניה קרסו מניות הבנקים והובילו למפולת כללית בשוק המניות. בעקבות המפולת הוקמה  ועדה שקבעה  שיש לאסור על הרכישה העצמית של המניות.
מהי רכישה עצמית? זו פעולה שבה תאגיד רוכש מניות שהונפקו על ידיו, וכך מקטין שיעור המניות המוחזקת בידי הציבור. לרכישה עצמית ולחלוקת דיבידנד השפעה דומה על הון התאגיד, אבל רכישה עצמית היא פעולה נקודתית שאינה מהווה התחייבות לטווח ארוך של התאגיד כלפי בעלי המניות. כך למעשה רכישה עצמית נותנת מענה נקודתי לעודפי הון שנצברו תוך שמירה על יעדי ההון ומדיניות הדיבידנד של הבנק.

בנק ישראל כתב בעדכון:

""העדכון להוראה מאפשר לבצע רכישה עצמית, תוך הגברת הוודאות לגבי ציפיות הפיקוח בנושא והתנאים שיבדקו על ידו בעת מתן אישור לרכישה עצמית בדגש על עמידה ביעדי הלימות ההון בעת הגשת הבקשה ועל פני אופק תכנון ההון. בבחינת בקשת התאגיד הבנקאי, הפיקוח יביא בחשבון את כלל החלוקות, הן באמצעות דיבידנד והן באמצעות רכישה"