חדשות    

לאומי: מגמת ההיחלשות של השקל נמשכת

אירו
מעודכן ל-07/2020

השקל השלים ירידה של 1% החודש, ובלאומי שוקי הון מעריכים כי מגמה זו צפויה להימשך: "גם אם נראה את שער הדולר-שקל שוב למטה, הדבר לא ילמד על חוזקו של השקל"

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות השווקים של לאומי שוקי הון סקר את השבוע החולף בשוק המטבעות, על רקע מכלול גורמים ובהם משבר הקורונה ואי היציבות הפוליטית, והעריך כי מגמת ההיחלשות של השקל ביחס לסל המטבעות צפויה להימשך. בחודש האחרון השלים השקל היחלשות של 1% מול סל המטבעות. אחד מגורמי הסיכון לשקל שמהם מוטרד לוי היא כוונתה של חברת אינטל לצמצם את פעילותה בישראל.

לדבריו של לוי, מגמת היחלשות השקל נתמכת על ידי מכלול הסיכונים שהתממשו או התגברו לאחרונה, ובהם: וירוס הקורונה, ההאטה הכלכלית הגלובלית ובעיקרה הירידה הצפויה בהיקף הסחר הגלובלי, הפגיעה בשוק העבודה המקומי, ובנוסף, נושא התקציב, שעדיין לוט בערפל ומעמיד בסכנה את היציבות הפוליטית בישראל. כל זאת כשברקע מדינות אירופה מצליחות להעביר רפורמות מאחדות ולשמר את שוק העבודה בצורה טובה משמעותית מכלכלות אחרות.

"השקל מפגין חולשה במיוחד מול האירו, והצמד חצה הבוקר את השער הסמלי של ארבעה שקלים לאירו. מדובר בתוצאה משולבת של היחלשותו הכללית של השקל יחד והתחזקות של האירו בעולם", הסביר לוי. "האירו מושך איתו מעלה את מטבעות המדינות שקשורות לאירופה בדרך כזו או אחרת, גם את הסקנדינביות ומדינות מזרח אירופה. חשוב להדגיש שרוב הפעמים שראינו את האירו-שקל מעל 4 בשנים האחרונות היו כששוק המניות חווה ירידות, הפעם אנחנו רואים את שוק המניות מתפקד בצורה טובה, ולמרות זאת השקל נחלש מול האירו, באופן שמעיד על שינוי בציפיות המשקיעים לגבי עתיד הכלכלות".

לוי מזכיר גורם מטריד אחר שנוסף השבוע לרשימת גורמי הסיכון לשקל – התבטאותו של מנכ"ל אינטל על כך שהחברה שוקלת להעביר את פעילות הייצור שלה למיקור חוץ. "אינטל היא המעסיק הפרטי הגדול ביותר בישראל, ותורמת לעודף בחשבון השוטף ולחלק ניכר מהצמצום של הגירעון בחשבון הסחורות", הוא מסביר, "עולה השאלה מה יקרה למשק ולשקל במידה שפעילות זו תעזוב לטאיוואן או ארה"ב? להערכתנו, במידה שפעילות היצור של אינטל בישראל תפחת, השקל יגיב לכך בהמשך ההיחלשות מול הסל.

 

"הודעתה של אינטל מצטרפת לגורמי הסיכון שעלולים לשנות את הרכב הסחר הגלובלי, בו שיקולי הייצור אינם בהכרח עסקיים בלבד, במקרה זה המשק הישראלי, המבוסס על ייצוא, צפוי להיפגע", מזהיר לוי. "מעבר לכך, יש לציין שהקורונה פגעה ביכולת של חברות טכנולוגיה צעירות בישראל לבצע ROADSHOWS, על מנת להציע עצמן ולגייס מימון ההופך לתזרים מט"ח אל תוך המשק הישראלי. נציין שלאינטל יש גם פעילות מחקר ופיתוח בארץ שיכולה להישאר, גם אם מוציאים את הייצור החוצה, באופן שיכול לשמר את דריסת הרגל של אינטל בישראל ולשמר את כוחה של ישראל כמעצמה טכנולוגית בתחום השירותים.

"מבחינת הדולר שקל, המהלך האחרון, שבו השקל התחזק מול הדולר בניגוד למגמה מול הסל עד לשער 3.4050, לא נובעת מהתחזקות השקל אלא מהחלשות הדולר. רמת 3.4 של הדולר-שקל היא רמת תמיכה קריטית, ובנק ישראל המשיך בחודשים האחרונים להתערב בשוק המט"ח, למרות זאת בהמשך ייתכן שניראה שבירה של רמת 3.4 מול הדולר, במיוחד אם האירו ימשיך להתחזק. אך מה שחשוב הוא שגם אם נראה את שער הדולר-שקל שוב למטה, הדבר לא ילמד על חוזקו של השקל – שצפוי להמשיך ולהיחלש אל מול סל המטבעות".

לאומי שוקי הון: עלייה בקצב ההדבקה עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלה

לאומי שוקי הון: עליות היום, העתיד בעייתי